Gå til innhold

Hvordan kaste mindre søppel og bli mer miljøvennlig generelt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tørrmat på 6 timers tur? Noe sier meg at DU ikke går mye i fjellet. Men jeg er heller ikke fra Norge, og vi har ikke for vane å spise bare brød. Blir ikke mett av det. Og ja, vi har koteletter, laks og bakt potet som vi steker på bål. Bestikk er heller ikke det verste å bære, men hvis man tar med seg x antall porselensfat i tillegg, blir det ganske så tungt. Derfor har vi med pappkopper og pappfat.

Anonymkode: 6a738...7de

Porselensfat på dagstur i fjellet?

Ps, jeg har kjøpt på jula, veier nesten ingenting, koster nesten ingeting. Hatt det i snart 10 år. 

Anonymkode: 52dc3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her. 

Jeg juger ikke når jeg sier at klærne mine i hovedsak er fra loppis, og at jeg aldri har hørt om noen som har med seg engangsbestikk eller våtservietter på snaufjellet. Husker faktisk ikke når jeg sist kjøpte engangsbestikk. 

(Og selvfisket villaks må du nokså langt ut på landet med! 😂

Anonymkode: f7d88...419

Jeg mente ikke deg konkret, men denne tråden sammen med mange andre har "halleluja-stemning" over seg. Av nickbrukere er det de samme som er superkvinner på alle områder, noe jeg vet ikke stemmer. Jeg sier derimot ikke at det DU skriver, er usant. Er bare lei av at alle skal være så perfekte på nett hele tiden, samtidig som man enda ikke har møtt slike perfekte folk i det virkelige liv.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bryr meg lite om miljø. Kaster en masse søppel og kjører vil dit jeg skal nesten uansett selv om jeg bare bor 300 m fra butikken. Jeg er lat og kjøper uten tanke på hva slags emballasje maten har. Betaler for tømming av søppel, så får det bli renovasjonsselskapet sitt problem hvor de skal gjøre av alt. Sortere søppel gjør jeg da. Her får man bot om man ikke sorterer.

Anonymkode: 0ce49...b35

Hvis noen lurer på hvorfor det må innføres bøter...

Anonymkode: 52dc3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis noen lurer på hvorfor det må innføres bøter...

Anonymkode: 52dc3...98c

Og hvorfor folk som egentlig ikke forsøpler, må drive med plogging og ryddeaksjoner på våren. Blir provosert av sånt. Det er da virkelig ikke et problem å ha en liten pose i bilen, på tur og sånt til søppel, som man så kaster i nærmeste søppelkasse. Vi kjører ofte langt med bil (barna driver med idrett og har mange stevner i løpet av året, vi har ikke offentlig transport noe sted), og da har vi en pose foran på girspaka og en bak, der vi kaster søpla. Når vi er kommet frem, finner vi en søppeldunk og kaster søpla der. Har aldri forstått at det er et problem altså.

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske dere kunne slutte å krangle og i det minste prøve å svare på det jeg. spurte om

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske dere kunne slutte å krangle og i det minste prøve å svare på det jeg. spurte om

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Da må du ikke spørre om aktuelle tema på DIB. 

Anonymkode: 0ce49...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfisket laks fra sjøen, rein, elg og økologisk lam er da virkelig ikke fôret opp på industriprodukter. Vi spiser nesten ikke noe kjøtt fra butikken, bortsett fra kylling, da vi ikke kjenner noen som har høns.

Men det er jo det jeg har merket på DiB - folk lyver så det renner og alt skal være så perfekt. Jeg har bodd flere steder og kjenner en god del folk. Jeg kjenner faktisk INGEN som gjør alle de tingene som brukerne på DiB gjør. Ingen av dem jeg kjenner har plettfri interiørkataloghjem, løper en mil på under 40 minutter, lager absolutt all mat fra bunn, spiser kun økologisk fra lokale bønder, syr og reparerer egne klær, er fullstendig oppdatert på politikk og samfunn i alle verdens land til enhver tid, har perfekt utseende, bruker tøybleier og tøybind, har to doktorgrader, 3 millioner i lønn og er fortsatt gift med ungdomskjæresten sin. Noe man får inntrykk av at en del folk gjør her inne. Det er rett og slett noe jeg ikke tror på, men det skaper press på allerede hardt pressede småbarnsforeldre. Alt skal være perfekt, er du ikke det, så er du ikke bra nok, vi skal le av deg og fortelle hvor mye bedre vi er. Trist utvikling.

Vær mindre høytidelige, folkens! Det er bra å ta vare på miljøet, å resirkulere, kjøpe brukt, men ikke la det bli for ekstremt. Folk er ikke verdens ondeste mennesker bare fordi de ikke kjøpe alt brukt, bruker engangsbestikk i bursdager, kjøper first price-kylling eller bruker fly for å komme på ferie.

Anonymkode: 6a738...7de

Det er da ingen som gjør eller har alt det du ramser opp.

Noen av oss lager mat og reparerer tøy, noen har plettfrie hjem og støv på hjernen, noen løper fort og trener mye.

Vi har vel forskjellige interesser alle sammen. Selv er jeg av "lage klær selv, minske plastforbruket og spise minst mulig prosessert mat"-sorten. Jeg har god utdannelse og tjener greit.
Derimot løper jeg ikke en eneste meter, jeg har vaskehjelp hjemme. Ikke for å ha et plettfritt hjem, men for at det skal være levelig. Gubben traff jeg da jeg var midt i 30-årene, og jeg sier meg i grunnen sjeleglad for at jeg ikke er gift med ungdomskjæresten.

Folk er forskjellige, og de fleste av oss strever med å bli litt bedre mennesker, men ut i fra forskjellig utgangspunkt og med forskjellige verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kaster enorme mengder søppel, jeg fatter ikke at det er mulig å generere så mye søppel. Så leser jeg om zero waste folk som nesten ikke kaster noe søppel i det hele tatt, og da blir jeg både skamfull på egne vegne, og imponert over de og at det er mulig å få til.

Hva er dine beste tips til å minimere mengden søppel og generelt bli mer miljøvennlig? Tenker du på det, eller tenker du at det er borkastet å gjøre det?

Anonymkode: 1133c...47f

Du har rett, og jeg har ikke svart.

Her er mine beste tips for å redusere søppelmengden;

Bruk minst mulig plastemballasje. Fruktnett, bivokspapir og glassbeholdere er gode alternativer.
Ikke bruk engangsbleier eller bind
Bruk Q-tips laget av papir, ikke plastpinne
Lag maten din selv
Spis kortreist mat
Lag klær selv, eller gjenbruk
Komposter matavfall
Ikke bruk flytende såpe.
Ikke bruk fleece

Og generelt; reduser forbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gale damen skrev:

Du har rett, og jeg har ikke svart.

Her er mine beste tips for å redusere søppelmengden;

Bruk minst mulig plastemballasje. Fruktnett, bivokspapir og glassbeholdere er gode alternativer.
Ikke bruk engangsbleier eller bind
Bruk Q-tips laget av papir, ikke plastpinne
Lag maten din selv
Spis kortreist mat
Lag klær selv, eller gjenbruk
Komposter matavfall
Ikke bruk flytende såpe.
Ikke bruk fleece

Og generelt; reduser forbruket ditt.

Takk :)
Er flytende såpe pga embalasjen, eller er det en annen grunn?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk :)
Er flytende såpe pga embalasjen, eller er det en annen grunn?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Flytende såpe inneholder mikroplast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Flytende såpe inneholder mikroplast

Kan du da gi tips til hva man vasker kroppen og håret med i dusjen hvis man skal unngå flytende? Alle dusjsåper, Shampo og balsam er jo flytende. De såpestykkene som selges på vanlige butikker tørker ut huden, må man da på spesialbutikk?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Flytende såpe inneholder mikroplast

Oi, det visste jeg ikke. Gjelder det all flytende såpe?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du da gi tips til hva man vasker kroppen og håret med i dusjen hvis man skal unngå flytende? Alle dusjsåper, Shampo og balsam er jo flytende. De såpestykkene som selges på vanlige butikker tørker ut huden, må man da på spesialbutikk?

Anonymkode: 6a738...7de

Et annet spørsmål - da dere gikk over på miljøvennlige alternativer, har dere merket at deres forbruk gikk opp? For flere av tiltakene som skisseres her er fordyrende. Økologisk er dyrere enn ikke-økologisk, ting som man må på spesialbutikk for å kjøpe er dyrere enn ting i vanlige matbutikker, hvis man bruker bambusull i stedet for fleece er det også mye dyrere. Hvor sparer dere inn for å få råd til det nye forbruket?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, det visste jeg ikke. Gjelder det all flytende såpe?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Nei, det gjør det ikke. Velger du de svamemetlede for eksempel er de ok.

Anonymkode: d898f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et annet spørsmål - da dere gikk over på miljøvennlige alternativer, har dere merket at deres forbruk gikk opp? For flere av tiltakene som skisseres her er fordyrende. Økologisk er dyrere enn ikke-økologisk, ting som man må på spesialbutikk for å kjøpe er dyrere enn ting i vanlige matbutikker, hvis man bruker bambusull i stedet for fleece er det også mye dyrere. Hvor sparer dere inn for å få råd til det nye forbruket?

Anonymkode: 6a738...7de

Det er ikke så mye dyrere,  for med bevisstheten følger også at vi bruker mindre fordi vi bruker opp. Hos oss, hvertfall. 

Jeg har ikke betalt noe omtrent for utstyr til kompostering ( refundert fra kommunen)  og sparer flere tusen kroner i året på redusert renovasjonsavgift. I tillegg trenger jeg ikke å kjøpe jord til blomstene mine så da sparer jeg litt der også.

Vi kjøper ikke fleecetøy men bruker ull stort sett, det holder lenge og er godt.

Mat blir litt dyrere i innkjøp men vi kaster mindre og kjøper mindre. At jeg baker selv sparer vi enormt mye på med masse unger i hus. Det tar ikke mye tid, heller.

Jeg kjører mer bil enn jeg må, det er min guilty pleasure,  men jeg gjør det likevel. 

Vi har samme budsjett ( eller hadde hatt det om vi hadde budsjett), to greie lønninger og fire dyre unger og det går helt fint. Hus i by, hytte på landet, tre biler og en båt. Jeg trener fint lite men går på tur, mannen løper. Det koster sko men ikke så mye mer 

Anonymkode: 623e3...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så mye dyrere,  for med bevisstheten følger også at vi bruker mindre fordi vi bruker opp. Hos oss, hvertfall. 

Jeg har ikke betalt noe omtrent for utstyr til kompostering ( refundert fra kommunen)  og sparer flere tusen kroner i året på redusert renovasjonsavgift. I tillegg trenger jeg ikke å kjøpe jord til blomstene mine så da sparer jeg litt der også.

Vi kjøper ikke fleecetøy men bruker ull stort sett, det holder lenge og er godt.

Mat blir litt dyrere i innkjøp men vi kaster mindre og kjøper mindre. At jeg baker selv sparer vi enormt mye på med masse unger i hus. Det tar ikke mye tid, heller.

Jeg kjører mer bil enn jeg må, det er min guilty pleasure,  men jeg gjør det likevel. 

Vi har samme budsjett ( eller hadde hatt det om vi hadde budsjett), to greie lønninger og fire dyre unger og det går helt fint. Hus i by, hytte på landet, tre biler og en båt. Jeg trener fint lite men går på tur, mannen løper. Det koster sko men ikke så mye mer 

Anonymkode: 623e3...ff4

Har dere noen som strikker til dere? Her tåler to av barna ikke ull, så det må være enten fleece eller svindyr erstatning for det, slik som bambusull og lignende. Ull er jo generelt veldig dyrt i butikker hvis man ikke har besteforeldre som strikker.

Jeg ønsker gjerne å bake selv, men klarer det ikke. Har prøvd forskjellige oppskrifter i flere år, men mislykkes hver gang. Så dessverre blir det butikkbrød når vi først spiser det.

Det med trening  - jeg gjør akkurat det samme. Har investert i tredemølle, manualer, stang og strikker. Bruker derfor ikke treningssenter, men løper ute på sommeren og inne på høst/vinter. Kan du gi meg noen link til kompostering og refusjon? Har ikke hørt om noe sånt i vår kommune noen gang, ingen av naboene har det heller. Hadde vært greit med sånt. Jeg tror forresten ikke vi får noe refusjon av renovasjonsavgift her, siden både plast, papir, restavfall og våtavfall blir hentet ved husene, det vil si at de må jo kjøre like mange turer til oss uansett. Men hadde vært greit med gratis blomsterjord :)

Et annet spørsmål, bare fordi - anser dere det som miljøvennlig å ha tre biler? Eller må dere ha det på grunn av jobb og lignende?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere noen som strikker til dere? Her tåler to av barna ikke ull, så det må være enten fleece eller svindyr erstatning for det, slik som bambusull og lignende. Ull er jo generelt veldig dyrt i butikker hvis man ikke har besteforeldre som strikker.

Jeg ønsker gjerne å bake selv, men klarer det ikke. Har prøvd forskjellige oppskrifter i flere år, men mislykkes hver gang. Så dessverre blir det butikkbrød når vi først spiser det.

Det med trening  - jeg gjør akkurat det samme. Har investert i tredemølle, manualer, stang og strikker. Bruker derfor ikke treningssenter, men løper ute på sommeren og inne på høst/vinter. Kan du gi meg noen link til kompostering og refusjon? Har ikke hørt om noe sånt i vår kommune noen gang, ingen av naboene har det heller. Hadde vært greit med sånt. Jeg tror forresten ikke vi får noe refusjon av renovasjonsavgift her, siden både plast, papir, restavfall og våtavfall blir hentet ved husene, det vil si at de må jo kjøre like mange turer til oss uansett. Men hadde vært greit med gratis blomsterjord :)

Et annet spørsmål, bare fordi - anser dere det som miljøvennlig å ha tre biler? Eller må dere ha det på grunn av jobb og lignende?

Anonymkode: 6a738...7de

Det gjør dt i nabokommunen min og, men de får alikevel redusert renovasjonsavgift hvis de komposterer. Så det kan hende det er sånn i de din kommune og.

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du da gi tips til hva man vasker kroppen og håret med i dusjen hvis man skal unngå flytende? Alle dusjsåper, Shampo og balsam er jo flytende. De såpestykkene som selges på vanlige butikker tørker ut huden, må man da på spesialbutikk?

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg bruker ikke sjampo, så det er ikke et problem. Jeg lager faktisk såpe selv, og jeg kjenner ikke at den tørker ut huden. Jeg begynte med å lage såpe fordi jeg slet veldig med det jeg fikk kjøpt i butikken, og det virket som en god ide å prøve. Jeg har aldri sett meg tilbake.

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et annet spørsmål - da dere gikk over på miljøvennlige alternativer, har dere merket at deres forbruk gikk opp? For flere av tiltakene som skisseres her er fordyrende. Økologisk er dyrere enn ikke-økologisk, ting som man må på spesialbutikk for å kjøpe er dyrere enn ting i vanlige matbutikker, hvis man bruker bambusull i stedet for fleece er det også mye dyrere. Hvor sparer dere inn for å få råd til det nye forbruket?

Forbruket har gått ned. Ja, det vi kjøper i butikk er dyrere, men vi er jakt- og fiskefolk (ok, gubben er det), vi har hageflekk med grønnsaker, vi plukker bær etc. Jeg handler ikke i spesialbutikker, og må innrømme at jeg ikke helt vet hva bambusull er.
Jeg syr klær selv, og kjøper ull i metervare. Bruker ikke fleece som er laget av plast.

 

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Velger du de svamemetlede for eksempel er de ok.

Jeg er ikke kjemiker, så jeg er usikker på om svanemerkede produkter er uten mikroplast. Forbrukerrådet eller lignende kan sikkert svare sikkert på det.

 

Når det kommer til baking så er det definitivt ikke alle som har godt håndlag. Selv baker jeg med største selvfølgelighet en og annen murstein, men litt fremgang har det da vært gjennom årene. Første bud er å ikke heve deig under viften på kjøkkenet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg bruker ikke sjampo, så det er ikke et problem. Jeg lager faktisk såpe selv, og jeg kjenner ikke at den tørker ut huden. Jeg begynte med å lage såpe fordi jeg slet veldig med det jeg fikk kjøpt i butikken, og det virket som en god ide å prøve. Jeg har aldri sett meg tilbake.

Forbruket har gått ned. Ja, det vi kjøper i butikk er dyrere, men vi er jakt- og fiskefolk (ok, gubben er det), vi har hageflekk med grønnsaker, vi plukker bær etc. Jeg handler ikke i spesialbutikker, og må innrømme at jeg ikke helt vet hva bambusull er.
Jeg syr klær selv, og kjøper ull i metervare. Bruker ikke fleece som er laget av plast.

 

Jeg er ikke kjemiker, så jeg er usikker på om svanemerkede produkter er uten mikroplast. Forbrukerrådet eller lignende kan sikkert svare sikkert på det.

 

Når det kommer til baking så er det definitivt ikke alle som har godt håndlag. Selv baker jeg med største selvfølgelighet en og annen murstein, men litt fremgang har det da vært gjennom årene. Første bud er å ikke heve deig under viften på kjøkkenet!

Kan du fortelle meg hvordan i all verden man får tid til alt det? Hvordan klarer man å stå i full jobb, ha unger, gjøre husarbeid og sy alle klær selv (jeg syr selv noen ganger på bestilling (bunad til slekta), og det tar LANG tid å produsere kvalitetsklær! Ungene vokser fort og bør ha flere sett med klær til enhver tid i barnehage og skole. Vet du hvilke alternativer man har til ull? For jeg har ikke funnet annet enn fleece og bambus. I tillegg rekker du å lage såpe selv, dyrke grønnsaker, baker selv og så videre? Hvordan får du døgnet til å gå opp? Her står jeg opp kl 6 for å få ungene klare og komme oss av gårde på skole/jobb/barnehage. Kommer hjem kl halv 5, så er det kjøring til treninger, lekser, husarbeid, legging av minste. Så er klokka plutselig 21-22. Så ønsker jeg jo gjerne å lese litt nyheter, bok, slappe av en liten halvtime på sofaen. Så er det leggetid. I helgene er vi mye på turer, stevner med eldste, kvalitetstid med barn man ikke ser så mange timer i døgnet i hverdagen. Hvordan i all verden kan man sy klær, lage såpe, bake brød og gjøre masse annet imellom der? Skal man kutte ut søvnen?

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke ved, men engangsgrill. Der vi går er det snaufjell, derfor er det også lov å tenne bål der. Og sekstimerstur til fjelltopp med barn på 4 og 6 år er ikke noe "amatøropplegg" for oss som ikke er profesjonell idrettsutøver, slik du er. Må forresten gi deg kompliment for å alltid være hyggelig og saklig i dine kommentarer - du er en av de få her på forumet som faktisk holder deg til saken :)

Anonymkode: 6a738...7de

Hvordan får du med deg engangsgrillen ned fra fjellet? Siden det ikke er vann der (ingen bekker å fukte klut) hvor mye vann bærer dere med dere for å slukke engangsgrillen? Høres mye tyngre ut enn litt plastbestikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du fortelle meg hvordan i all verden man får tid til alt det? Hvordan klarer man å stå i full jobb, ha unger, gjøre husarbeid og sy alle klær selv (jeg syr selv noen ganger på bestilling (bunad til slekta), og det tar LANG tid å produsere kvalitetsklær! Ungene vokser fort og bør ha flere sett med klær til enhver tid i barnehage og skole. Vet du hvilke alternativer man har til ull? For jeg har ikke funnet annet enn fleece og bambus. I tillegg rekker du å lage såpe selv, dyrke grønnsaker, baker selv og så videre? Hvordan får du døgnet til å gå opp? Her står jeg opp kl 6 for å få ungene klare og komme oss av gårde på skole/jobb/barnehage. Kommer hjem kl halv 5, så er det kjøring til treninger, lekser, husarbeid, legging av minste. Så er klokka plutselig 21-22. Så ønsker jeg jo gjerne å lese litt nyheter, bok, slappe av en liten halvtime på sofaen. Så er det leggetid. I helgene er vi mye på turer, stevner med eldste, kvalitetstid med barn man ikke ser så mange timer i døgnet i hverdagen. Hvordan i all verden kan man sy klær, lage såpe, bake brød og gjøre masse annet imellom der? Skal man kutte ut søvnen?

Anonymkode: 6a738...7de

Jeg syr IKKE bunad. Det er en helt annen kategori enn hverdagsklær! Hatten av for deg for bunadssøm.

Jeg står opp litt før seks, dusjer og gjør papirarbeid før jeg drar på jobb. Gubben tar unger, frokost og bhg/skole på morgenen. Er hjemme fra jobb litt før fem, ordner med middag og prater med ungene om dagen deres. Den ene henter unger, den andre lager middag. Etter middag gjør vi ofte ting sammen, og det er her baking, såpelaging og grønnsaker kommer inn i bildet. Ungene bidrar med arbeidet, lærer seg hvordan det gjøres, og at ikke noe kommer av seg selv. Andre dager er det trening/lekser som står på programmet. Grønnsakene vokser jo av seg selv, såpe lages et par ganger i året, og jeg baker flere brød i slengen. Ungene har en halvtimes tv-tid før legging, og da leser jeg bok, nyheter etc. Legging er en ganske grei affære hos oss. Tannpuss, kos og litt lesing på senga, og så er det natt. Vi bytter på legging. Da har jeg et par timer som jeg kan bruke som jeg vil, og da syr jeg ofte, ettersom jeg synes det er moro. Det går i bruksklær for familien, og litt for salg. Ca klokka ni er det stille, og da setter jeg og gubben oss ned med nyheter, en film, litt prating etc. Da sitter jeg gjerne med hekling eller annet enkelt håndarbeide. Mest fordi at dersom fingrene mine er opptatt, så spiser jeg ikke potetgull.. Stort sett er jeg i seng før elleve - jeg er et monster om jeg ikke får sove nok.

Det jeg IKKE gjør er å bruke en hel masse tid på såpeserier, sminke etc. Besøk av familie foregår stort sett på ettermiddagen. Venner treffes i helgen. Sosiale medier er kuttet til et minimum, og pcen får ikke lov til å oppholde seg i stua. Telefonen legges vekk når jeg kommer hjem. Det var revolusjonerende å oppdage hvor mye tid jeg faktisk hadde da pc og telefon ble lagt bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Jeg syr IKKE bunad. Det er en helt annen kategori enn hverdagsklær! Hatten av for deg for bunadssøm.

Jeg står opp litt før seks, dusjer og gjør papirarbeid før jeg drar på jobb. Gubben tar unger, frokost og bhg/skole på morgenen. Er hjemme fra jobb litt før fem, ordner med middag og prater med ungene om dagen deres. Den ene henter unger, den andre lager middag. Etter middag gjør vi ofte ting sammen, og det er her baking, såpelaging og grønnsaker kommer inn i bildet. Ungene bidrar med arbeidet, lærer seg hvordan det gjøres, og at ikke noe kommer av seg selv. Andre dager er det trening/lekser som står på programmet. Grønnsakene vokser jo av seg selv, såpe lages et par ganger i året, og jeg baker flere brød i slengen. Ungene har en halvtimes tv-tid før legging, og da leser jeg bok, nyheter etc. Legging er en ganske grei affære hos oss. Tannpuss, kos og litt lesing på senga, og så er det natt. Vi bytter på legging. Da har jeg et par timer som jeg kan bruke som jeg vil, og da syr jeg ofte, ettersom jeg synes det er moro. Det går i bruksklær for familien, og litt for salg. Ca klokka ni er det stille, og da setter jeg og gubben oss ned med nyheter, en film, litt prating etc. Da sitter jeg gjerne med hekling eller annet enkelt håndarbeide. Mest fordi at dersom fingrene mine er opptatt, så spiser jeg ikke potetgull.. Stort sett er jeg i seng før elleve - jeg er et monster om jeg ikke får sove nok.

Det jeg IKKE gjør er å bruke en hel masse tid på såpeserier, sminke etc. Besøk av familie foregår stort sett på ettermiddagen. Venner treffes i helgen. Sosiale medier er kuttet til et minimum, og pcen får ikke lov til å oppholde seg i stua. Telefonen legges vekk når jeg kommer hjem. Det var revolusjonerende å oppdage hvor mye tid jeg faktisk hadde da pc og telefon ble lagt bort..

Da har vi litt forskjellig hverdag. På grunn av mannens jobb er det jeg som må stå for kjøring til skole og barnehage, treninger, venner, bursdager. Minste nekter også å legge seg med pappa, vi har virkelig prøvd i nesten ett år nå. Jeg har også en tenåring som i hvert fall ikke legger seg kl 21, og ønsker kvalitetstid med mor. Han trener for øvrig flere dager i uka, men er for ung for mopedlappen, så han må kjøres. Jeg er heller ikke flink til å sy hverdagsklær - vet ikke hvor man kan lære det. Alt blir skjevt og forferdelig. Men veving og bunadssøm går greit. Har forresten ikke venner, så dessverre er sosiale medier mitt alt :)

Anonymkode: 6a738...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg syr IKKE bunad. Det er en helt annen kategori enn hverdagsklær! Hatten av for deg for bunadssøm.

Jeg står opp litt før seks, dusjer og gjør papirarbeid før jeg drar på jobb. Gubben tar unger, frokost og bhg/skole på morgenen. Er hjemme fra jobb litt før fem, ordner med middag og prater med ungene om dagen deres. Den ene henter unger, den andre lager middag. Etter middag gjør vi ofte ting sammen, og det er her baking, såpelaging og grønnsaker kommer inn i bildet. Ungene bidrar med arbeidet, lærer seg hvordan det gjøres, og at ikke noe kommer av seg selv. Andre dager er det trening/lekser som står på programmet. Grønnsakene vokser jo av seg selv, såpe lages et par ganger i året, og jeg baker flere brød i slengen. Ungene har en halvtimes tv-tid før legging, og da leser jeg bok, nyheter etc. Legging er en ganske grei affære hos oss. Tannpuss, kos og litt lesing på senga, og så er det natt. Vi bytter på legging. Da har jeg et par timer som jeg kan bruke som jeg vil, og da syr jeg ofte, ettersom jeg synes det er moro. Det går i bruksklær for familien, og litt for salg. Ca klokka ni er det stille, og da setter jeg og gubben oss ned med nyheter, en film, litt prating etc. Da sitter jeg gjerne med hekling eller annet enkelt håndarbeide. Mest fordi at dersom fingrene mine er opptatt, så spiser jeg ikke potetgull.. Stort sett er jeg i seng før elleve - jeg er et monster om jeg ikke får sove nok.

Det jeg IKKE gjør er å bruke en hel masse tid på såpeserier, sminke etc. Besøk av familie foregår stort sett på ettermiddagen. Venner treffes i helgen. Sosiale medier er kuttet til et minimum, og pcen får ikke lov til å oppholde seg i stua. Telefonen legges vekk når jeg kommer hjem. Det var revolusjonerende å oppdage hvor mye tid jeg faktisk hadde da pc og telefon ble lagt bort..

Jeg er mektig imponert :) Lager du såpe til klesvask, oppvask og rengjøring og?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mektig imponert :) Lager du såpe til klesvask, oppvask og rengjøring og?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Nei.
*ler* men hvis jeg engang finner ut av hvordan det skal gjøres, så begynner jeg nok.

Det er antagelig ikke så veldig forskjellig fra det jeg allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gale damen skrev:

Nei.
*ler* men hvis jeg engang finner ut av hvordan det skal gjøres, så begynner jeg nok.

Det er antagelig ikke så veldig forskjellig fra det jeg allerede gjør.

Haha, så for meg at du hadde den storprodusjonen :)

Bruker du hjemmelaget såpe i håret og?

Hi

Anonymkode: 1133c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...