Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #1 Skrevet 9. juli 2018 Bare jeg som følger godt med på redningen? Kjenner jeg er så glad for at fem barn er reddet ut. Håper det går bra med de resterende barna og treneren også.  Noe så grusomt for alle involverte!! Anonymkode: ad863...1d6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #2 Skrevet 9. juli 2018 Følger med her også. Krysser fingrene for at det går bra. Og for en innsats av de som hjelper til! Anonymkode: d56e4...93b
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #3 Skrevet 9. juli 2018 Følger med og håper at alt går bra. Ser ut som været også er på deres side akkurat nå. Og så håper jeg at de får benyttet seg av invitasjonen fra FIFA til å reise til fotball-VM når dramaet er over, og får meg seg i hvert fall finalekampen! Anonymkode: 283ff...31f
Leverpostei Skrevet 9. juli 2018 #4 Skrevet 9. juli 2018 Akkurat nÃ¥, Anonym bruker skrev: Følger med og hÃ¥per at alt gÃ¥r bra. Ser ut som været ogsÃ¥ er pÃ¥ deres side akkurat nÃ¥. Og sÃ¥ hÃ¥per jeg at de fÃ¥r benyttet seg av invitasjonen fra FIFA til Ã¥ reise til fotball-VM nÃ¥r dramaet er over, og fÃ¥r meg seg i hvert fall finalekampen! Anonymkode: 283ff...31f Og jeg syns det er helt absurd at FIFA vil ha dem til VM nÃ¥. Det disse guttene trenger er ro, trygghet, tid med familien og sannsynligvis en krisepsykolog. Det de IKKE trenger er Ã¥ reise jorden rundt, fly for første gang og massiv eksponering i media.Â
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #5 Skrevet 9. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Følger med og håper at alt går bra. Ser ut som været også er på deres side akkurat nå. Og så håper jeg at de får benyttet seg av invitasjonen fra FIFA til å reise til fotball-VM når dramaet er over, og får meg seg i hvert fall finalekampen! Anonymkode: 283ff...31f Jeg håper virkelig noen fornuftige voksne rundt dem skjermer dem fra sirkus og ikke sender dem til Russland rett etter at de har vært isolert og i livsfare så lenge. Anonymkode: ce6e2...0f5
MTF Skrevet 9. juli 2018 #6 Skrevet 9. juli 2018 (endret) 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Følger med og håper at alt går bra. Ser ut som været også er på deres side akkurat nå. Og så håper jeg at de får benyttet seg av invitasjonen fra FIFA til å reise til fotball-VM når dramaet er over, og får meg seg i hvert fall finalekampen! Anonymkode: 283ff...31f Er nok godt ment fra FIFA sin side dette, men tviler sterkt på at dette er noe som blir prioritert. De er nok neppe i stand til å reise fra Thailand til Russland for å se fotball VM-finale såpass kort tid etter de evt blir reddet ut av grotten. Krysser fingre og tær for at alt går bra med de siste som er igjen inne i grotten og at alt går bra med de når de kommer ut, at ingen får varige mèn og at de får all den oppfølging de behøver. Må være en fryktelig psykisk påkjenning for både guttene, treneren og familiene. Endret 9. juli 2018 av MTF
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #7 Skrevet 9. juli 2018 Håper alle kommer seg helskinnet ut. For et drama... synes nesten mest synd på treneren 😠Anonymkode: 098dc...b00
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #8 Skrevet 9. juli 2018 Det er grusomt, men veldig opphauset. Samtidig er 100 mennesker drept på grunn av styrtregn i Japan og 50(?) mennesker druknet da en båt veltet i Thailand, nesten uten at det blir nevnt. De menneskene var like verdifulle. Anonymkode: d67bd...0d3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #9 Skrevet 9. juli 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er grusomt, men veldig opphauset. Samtidig er 100 mennesker drept på grunn av styrtregn i Japan og 50(?) mennesker druknet da en båt veltet i Thailand, nesten uten at det blir nevnt. De menneskene var like verdifulle. Anonymkode: d67bd...0d3 Det tenker jeg også. Jeg er overrasket over hvor mye oppmerksomhet det faktisk får. Anonymkode: 37e05...2e7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #10 Skrevet 9. juli 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er grusomt, men veldig opphauset. Samtidig er 100 mennesker drept på grunn av styrtregn i Japan og 50(?) mennesker druknet da en båt veltet i Thailand, nesten uten at det blir nevnt. De menneskene var like verdifulle. Anonymkode: d67bd...0d3 Brutalt å si det slik, men disse mennesker er allerede døde. Det er ikke noe vits i å ha direktesending om dette i flere dager, i tillegg er det respektløst overfor pårørende å holde på slik. Guttene i grotten vil mest sannsynlig bli reddet ut alle sammen. Ja, alle mennesker er verdifulle, men for dem som er døde kan man ikke gjøre noe lenger. Hva hjelper det pårørende at man snakker om det i media hele tiden? La dem sørge i fred. Men mange er bekymret for guttene - i Thailand og resten av verden. Det gjør godt å la dem følge med på redningsaksjonen, særlig når den har vært så vellykket hittil, sammenlignet med prognoser man hadde før redningsaksjonen startet. Anonymkode: 283ff...31f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #11 Skrevet 9. juli 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Brutalt å si det slik, men disse mennesker er allerede døde. Det er ikke noe vits i å ha direktesending om dette i flere dager, i tillegg er det respektløst overfor pårørende å holde på slik. Guttene i grotten vil mest sannsynlig bli reddet ut alle sammen. Ja, alle mennesker er verdifulle, men for dem som er døde kan man ikke gjøre noe lenger. Hva hjelper det pårørende at man snakker om det i media hele tiden? La dem sørge i fred. Men mange er bekymret for guttene - i Thailand og resten av verden. Det gjør godt å la dem følge med på redningsaksjonen, særlig når den har vært så vellykket hittil, sammenlignet med prognoser man hadde før redningsaksjonen startet. Anonymkode: 283ff...31f Poenget er at dette aldri hadde fått oppmerksomhet, hvis det hadde vært en annen tid på året. Anonymkode: 37e05...2e7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #12 Skrevet 9. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget er at dette aldri hadde fått oppmerksomhet, hvis det hadde vært en annen tid på året. Anonymkode: 37e05...2e7 Spiller ingen rolle hvis og om så. Det har fått oppmerksomhet, og jeg synes det er ufint å gi media dårlig samvittighet bare fordi det skjer fæle ting verden rundt. Da kan man jo si at man heller ikke skal dekke båtulykken eller krigshandlinger, hvis man ikke samtidig dekker nyheter om at det dør barn av sult hver dag i Sudan. Man kan ikke sende om absolutt alt som skjer i verden hele tiden. Hvorfor er du mer opptatt av båtulykken som tok 50 liv, enn de hundrevis av barneliv som går tapt i land med sult? Kan ikke huske sist det var fokus på sultedød blant små barn i media. Bryr du deg ikke om dem? Anonymkode: 283ff...31f
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #13 Skrevet 9. juli 2018 Det er vel en måte å vise at man bryr seg, fra FIFAs side. Kan være godt for pårørende og dem det gjelder, at verden bryr seg. Går ut fra der er leger involvert i tiden etterpå, og som kan vurdere om noen eventuelt er i stand til å reise. Selvsagt uendelig trist med drukningsulykke nevnt over. Men dette er jo hakket verre, dette er barn som kunne sultet langsomt i hjel i en mørk grotte. At media er så involvert og hele verden ser på, kan bidra til at alt tenkelig blir gjort. Anonymkode: 0b00c...8da
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #14 Skrevet 9. juli 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiller ingen rolle hvis og om så. Det har fått oppmerksomhet, og jeg synes det er ufint å gi media dårlig samvittighet bare fordi det skjer fæle ting verden rundt. Da kan man jo si at man heller ikke skal dekke båtulykken eller krigshandlinger, hvis man ikke samtidig dekker nyheter om at det dør barn av sult hver dag i Sudan. Man kan ikke sende om absolutt alt som skjer i verden hele tiden. Hvorfor er du mer opptatt av båtulykken som tok 50 liv, enn de hundrevis av barneliv som går tapt i land med sult? Kan ikke huske sist det var fokus på sultedød blant små barn i media. Bryr du deg ikke om dem? Anonymkode: 283ff...31f Kanskje en idé å holde styr på anonymkodene? Du svarer visst en annen, du Anonymkode: 37e05...2e7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #15 Skrevet 9. juli 2018 Følger med, og er imponert over redningsarbeiderne!! De har virkelig gjort en kjempejobb!! Anonymkode: 9f7c1...b4a
Dumi Skrevet 9. juli 2018 #16 Skrevet 9. juli 2018 3 timer siden, Leverpostei skrev: Og jeg syns det er helt absurd at FIFA vil ha dem til VM nÃ¥. Det disse guttene trenger er ro, trygghet, tid med familien og sannsynligvis en krisepsykolog. Det de IKKE trenger er Ã¥ reise jorden rundt, fly for første gang og massiv eksponering i media. Det samme mener jeg. Men jeg tror nok at det er en psykologisk faktor inni bildet her. Hva de guttene, og treneren, trenger er hÃ¥p pÃ¥ fremtiden. Kan hende "fremtiden" er ikke ordet jeg leter etter. En tro pÃ¥ at ting gÃ¥r bra, holde dem positive. Selvsagt kommer ikke disse ungene til Ã¥ dra til VM, det er de for svekket bÃ¥de mentalt og fysisk til.Â
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #17 Skrevet 9. juli 2018 26 minutter siden, Dumi skrev: Det samme mener jeg. Men jeg tror nok at det er en psykologisk faktor inni bildet her. Hva de guttene, og treneren, trenger er håp på fremtiden. Kan hende "fremtiden" er ikke ordet jeg leter etter. En tro på at ting går bra, holde dem positive. Selvsagt kommer ikke disse ungene til å dra til VM, det er de for svekket både mentalt og fysisk til. Det er ikke jeg så sikker på. De har en uke å komme seg på og tilbudet er noe som kan ha vært en drøm for hele byen. Anonymkode: d67bd...0d3
Dumi Skrevet 9. juli 2018 #18 Skrevet 9. juli 2018 Akkurat nÃ¥, Anonym bruker skrev: Det er ikke jeg sÃ¥ sikker pÃ¥. De har en uke Ã¥ komme seg pÃ¥ og tilbudet er noe som kan ha vært en drøm for hele byen. Anonymkode: d67bd...0d3 " Hadde vært en drøm for hele byen".. . Bare smak litt pÃ¥ den.  Nei,  de vil ikke komme seg pÃ¥ en uke! Redningsmanskapet forteller at bare det Ã¥ puste normalt igjen vil være en utfordring.  De har vært lenge i den grotta, hvor oksygennivÃ¥et har vært lavt. De er svake, de har ikke spist skikkelig pÃ¥ en lang tid, de har ikke drukket skikkelig pÃ¥ like lenge. De blir dopet ned nÃ¥r de blir tatt ut av grotta. De er svake. De er unge.  Og sÃ¥ kommer den mentale biten i tillegg. De trenger Ã¥ være i fred. De kan ikke klare Ã¥ reise til Russland, omkring 10 timer pÃ¥ fly (?),  være pÃ¥ en VM finale og all den oppmerksomheten det er.Â
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #19 Skrevet 9. juli 2018 5 minutter siden, Dumi skrev: " Hadde vært en drøm for hele byen".. . Bare smak litt på den.  Nei,  de vil ikke komme seg på en uke! Redningsmanskapet forteller at bare det å puste normalt igjen vil være en utfordring.  De har vært lenge i den grotta, hvor oksygennivået har vært lavt. De er svake, de har ikke spist skikkelig på en lang tid, de har ikke drukket skikkelig på like lenge. De blir dopet ned når de blir tatt ut av grotta. De er svake. De er unge.  Og så kommer den mentale biten i tillegg. De trenger å være i fred. De kan ikke klare å reise til Russland, omkring 10 timer på fly (?),  være på en VM finale og all den oppmerksomheten det er. Time will show Anonymkode: 06043...9d5
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #20 Skrevet 9. juli 2018 8 minutter siden, Dumi skrev: " Hadde vært en drøm for hele byen".. . Bare smak litt på den.  Nei,  de vil ikke komme seg på en uke! Redningsmanskapet forteller at bare det å puste normalt igjen vil være en utfordring.  De har vært lenge i den grotta, hvor oksygennivået har vært lavt. De er svake, de har ikke spist skikkelig på en lang tid, de har ikke drukket skikkelig på like lenge. De blir dopet ned når de blir tatt ut av grotta. De er svake. De er unge.  Og så kommer den mentale biten i tillegg. De trenger å være i fred. De kan ikke klare å reise til Russland, omkring 10 timer på fly (?),  være på en VM finale og all den oppmerksomheten det er. Det kan godt hende du har rett, men jeg er ikke sikker. Anonymkode: d67bd...0d3
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #21 Skrevet 9. juli 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget er at dette aldri hadde fått oppmerksomhet, hvis det hadde vært en annen tid på året. Anonymkode: 37e05...2e7 Det er snakk om 13 barn/unge som risikerte å enten drukne, sulte i hjel eller bli levende begravd. Tipper det hadde fått oppmerksomhet uansett. Og om man aldri kan følge med på noe fordi det skjer verre ting andre plasser blir det lite å lese om i avisene. Anonymkode: 48db1...0a9
Dumi Skrevet 9. juli 2018 #22 Skrevet 9. juli 2018 Akkurat nÃ¥, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende du har rett, men jeg er ikke sikker. Anonymkode: d67bd...0d3 BBC rapporterer at barna ønsker bra mat, men at deres "digestion systems" kan ikke hÃ¥ndtere dette etter 10 dager uten mat. Og disse tenker du er friske nok til Ã¥ dra til VM i Russland? Â
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #23 Skrevet 9. juli 2018 2 minutter siden, Dumi skrev: BBC rapporterer at barna ønsker bra mat, men at deres "digestion systems" kan ikke håndtere dette etter 10 dager uten mat. Og disse tenker du er friske nok til å dra til VM i Russland?  Jeg vet ikke. Sånt kan gå fort. Anonymkode: d67bd...0d3
Yellow Brick Road Skrevet 9. juli 2018 #24 Skrevet 9. juli 2018 Denne situasjonen er så spesiell at den ville engasjert og blitt fulgt opp uansett når på året den skjedde. En ferje med 100 personer som går ned, er selvfølgelig en stor tragedie, eller 100 personer som blir drept i en naturkatastrofe er selvfølelig også forferdelig. Men sånn ting skjer med jevne mellomrom, det er langt unna (for oss) og vil aldri kunne engasjere på samme måte. Dessverre, eller heldigvis. Men alle oppegående mennesker, vil kunne sette seg inn i den situasjonen det må være å plutselig finne ut at barn, barnebarn, nabobarn eller andre barn sitter inne i en grotte og ikke kan komme ut på noen enkel måte. Og jeg tror at de fleste også kan kjenne på hvordan det ville vært å være der inne som eneste voksne med ansvar og skyldfølelse og redsel for seg selv og ungene også. Det rører oss på en helt annen måte. I tillegg er det spennende og skremmende å følge med.  Og nei, disse ungene og treneren er og bør ikke være klare for å reise ut på et kjempeshow om en uke. De er ikke friske og klare verken fysisk eller psykisk, de er underernærte, kroppsfunksjonene er satt i beredskap, de er tappet for muskelmasse, har ikke pustet nok og god nok oksigen på lenge, kroppen har vært i fight-modus akkurat som hjernen, de kan ha fått i seg bakterier som kan være farlige for dem selv og andre, og ikke minst PTSD. Håper virkelig at både de og familiene blir tatt godt vare på i lengre tid, både fysisk og psykisk. FIFA kan heller invitere dem til neste VM.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2018 #25 Skrevet 9. juli 2018 Følger ikke med. Det dør barn i verden hele tiden og jeg har nok å gjøre om jeg ikke skal klistre meg til en skjerm og følge med på redningen av andres barn når jeg kan nyte ferien sammen med mine barn. Hver dag dør det flere barn av aids, malaria, sult og mange andre grusomme ting, så dette er virkelig ikke det verste. Anbefaler å snu blikket mot de virkelig triste historiene. Det dør flere fotballag av barn i verden hver dag. INGEN står på for å redde de så intenst som de jobber med dette fortballaget og ingen av søsknene til døde barn i Afrika blir invitert til fotballfinale. Snu blikket rett vei og ikke den veien media vrir det. Anonymkode: eb97c...2fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå