Gå til innhold

Dårlig tannhelse hos en av foreldrene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir de meldt til barnevernet dersom mor eller far har for dårlig munnhygiene og/eller ikke passet godt på tennene sine så det er hull i alle tenner?

Anonymkode: 36a58...87c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Blir de meldt til barnevernet dersom mor eller far har for dårlig munnhygiene og/eller ikke passet godt på tennene sine så det er hull i alle tenner?

Håper ikke det!

Har hatt tannlegeskrekk siden jeg var liten, så nettopp fikset en god del tenner. To har jeg måtte trekke.. har ingenting med omsorgsevnen min å gjøre!

Anonymkode: f3d4c...c7e

Skrevet

Nei heldigvis ikke. Hvis barnet derimot har flere hull så er det noen tannleger som velger å kontakte barnevernet.

Anonymkode: db3f8...7eb

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper ikke det!

Har hatt tannlegeskrekk siden jeg var liten, så nettopp fikset en god del tenner. To har jeg måtte trekke.. har ingenting med omsorgsevnen min å gjøre!

Anonymkode: f3d4c...c7e

Jeg var nylig hos tannlege og fikk ordentlig kjeft! Har ikke vært så veldig flink med å pusse tennene hver dag (vet det er ekkelt, har skjerpet meg), men gjort er gjort og nå er alle tennene fikset. Så mener å ha hørt at foreldre med dårlig tannhelse blir meldt til bv! Vet de melder foreldre dersom barna har hull eller hvis tannlegen mistenker omsorgssvikt. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var nylig hos tannlege og fikk ordentlig kjeft! Har ikke vært så veldig flink med å pusse tennene hver dag (vet det er ekkelt, har skjerpet meg), men gjort er gjort og nå er alle tennene fikset. Så mener å ha hørt at foreldre med dårlig tannhelse blir meldt til bv! Vet de melder foreldre dersom barna har hull eller hvis tannlegen mistenker omsorgssvikt. 

Tull og tøys. Selvfølgelig melder ikke tannlegen til barnevernet om mor eller far har dårlig munnhygiene. Aldri hørt på makan.... 😂

Paranoide folk altså...

Den siste påstanden din har du nok rett i. Selv om et hull neppe utløser noen bekymringsmelding.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det deg med han mannen som ikke pusser tennene ? Igjen..

Anonymkode: 18131...799

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det deg med han mannen som ikke pusser tennene ? Igjen..

Haha hva?? Nei 😂

Skrevet

Hvorfor skulle de varsle om det?

Anonymkode: 3db2b...0ea

Skrevet

Foreldre går evt foran med dårlig eksempel,  men det meldes ikke. Barn med mye problemer kan meldes fordi det kan være tegn på seksuelt misbruk. 

Anonymkode: 46fb5...748

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldre går evt foran med dårlig eksempel,  men det meldes ikke. Barn med mye problemer kan meldes fordi det kan være tegn på seksuelt misbruk. 

Seksuelt misbruk gir egne skader i barnets munnhule. Dette har ikke noe med om barn har mye problemer eller ikke! Voldsom synsing her altså 🙈

Anonymkode: ed577...646

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seksuelt misbruk gir egne skader i barnets munnhule. Dette har ikke noe med om barn har mye problemer eller ikke! Voldsom synsing her altså 🙈

Anonymkode: ed577...646

Barn med dårlig tannhelse kan være ofre for misbruk. Jeg vet ikke hvem som synser mest, jeg? Det spiller ingen rolle sånn sett. Det er hva det er og ift det hi lurte på er det ikke egentlig relevant. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn med dårlig tannhelse kan være ofre for misbruk. Jeg vet ikke hvem som synser mest, jeg? Det spiller ingen rolle sånn sett. Det er hva det er og ift det hi lurte på er det ikke egentlig relevant. 

Det er relevant fordi den type frykt slik generalisering skaper kan gjøre foreldre redde for å gå til tannlegen med barn som har tannproblemer av andre årsaker.

En tannlege ser forskjell på skader forårsaket av sexuellt misbruk og andre skader/problemer. 

Men ja, dersom problemet som forårsaker hull er neglekt så kontaktes barnevernet.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blander litt her. Det tannleger kan reagere på rundt misbruk er hvis barnet får brekninger av undersøke av munnhule, frykt for å få noe inn i munnen osv. I tillegg på større barn kan dette også kombineres med skadd emalje pga overdreven pussing og også puss med såpe og andre vaskemidler. Dårlige tenner generelt kobles ikke mot seksuelt misbruk. 

Hvis du skal komme med fakta, vit hva du prater om. 

Anonymkode: 19db0...90b

Skrevet

De gjør selvfølgelig ikke det. På samme måte som de ikke melder foreldre som røyker, foreldre som ikke trener eller er overvektige og så videre.

Anonymkode: 5bffe...aac

Skrevet

Jeg er ikke etnisk norsk og både jeg og søskene mine har ganske dårlige tenner (i forhold til nordmenn).

Det skyldes ikke dårlig hygiene i det hele tatt, jeg har alltid vært veldig nøye med å pusse tenner.

Men desverre til alderen 30 har jeg allerede mistet en tann og flere kanaler ble renset :-(

Jeg er veldig redd for at barna mine kan arve dårlig tannhelse fra meg.

Ikke på grunn av tannlegen, men barnevernet :-(

Tror dere at det kan hjelpe å snakke med tannlegen deres på forhånd om dette?

Eller kan tannlegen bli enda mer mistenksom og sende bekymringsmelding med en gang?

Anonymkode: fc4ee...e03

Skrevet

Det er forskjell på dårlig tannhelse og dårlig munnhygiene. 

Dårlig tannhelse er ofte svindyrt å gjøre noe med, munnhygiene er enkelt. 

Nei- dårlig tannhelse meldes ikke til barnevern

nei- dårlig munnhygiene meldes ikke.

Anonymkode: 50b82...fe1

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble grovt misbrukt som barn, hadde perfekt tannhelse, og fikk mitt første hull som voksen. Og ja, jeg ble ofte tvunget til å suge, og fikk sperm i munnen, men det ødelegger jo ikke tennene. Men jeg var livredd for tannleger, og leger, hvis de skulle ha meg til å åpne munnen, jeg taklet overhodet ikke å få noe i munnen, brakk meg og kunne kaste opp. Den dag i dag, så sliter jeg med tannleger og leger, for putter de noe i munnen min, så jeg brekker meg, får jeg angst anfall og flash backs. 

Anonymkode: 0644e...35e

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha hva?? Nei 😂

Oki hehe 🤣 🌼 Har lest ganske mange tråder om en fyr som ikke gidder å pusse tennene . 

Skrevet
På 8. juli 2018 den 22.06, Anonym bruker skrev:

Herlighet.... Hvor tar dere disse verdensfjerne og paranoide problemstillingene fra?!?

Anonymkode: 880a0...080

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...