Gå til innhold

Ser du litt ned på folk som røyker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg gjør det. Har fått nye naboer. Veldig hyggelige folk, begge jobber som sykepleier og så røyker de. Nedtur!

Anonymkode: 4946d...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg gjør faktisk det. Eller ser ned på, jeg får i hvert fall et dårligere inntrykk av dem. 

Anonymkode: 9562e...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg.

- Alle vet det er helseskadelig 

- Det plager andre (jo, det gjør det, selv om du "tar hensyn")

- Det forsøpler - det er ikke mange som alltid sneiper i søpla og filteret inneholder mikroplast 

- Det er noe litt patetisk over hjelpeløs avhengighet

Jeg anser røykere som litt dumme. Og ja, selvom de har høy utdannelse.

Anonymkode: 781ad...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så synes jeg røykere er dumme folk. Jeg har også valgt bort folk som røyker, type orker ikke dra på fest til røykere osv. 

Anonymkode: b977e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig. På samme måte som jeg ser ned på overvektige og de som lever veldig inaktive liv. Er noe patetisk ved det å ikke ta vare på egen helse. 

Anonymkode: b0719...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virkelig ikke. Alle mennesker har mindre gode sider, egenskaper og laster. Jeg er ikke i noen posisjon til å dømme og rangere disse. 

Avhengighet er avhengighet, samme hva du er avhengig av. Det er utrolig sammensatt og komplekst, både hvorfor man ble avhengig i første omgang og hvorfor man ikke klarer slutte. 

Jeg ser vel i grunn bare ned på en type menneske, og det er de som dømmer andre på bakgrunn av noe slikt. Har dere ingen «feil» selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg. Mine foreldre røkte før, og mamma har festrøyket ihvertfall tidligere, vet ikke om hun gjør det ennå. Tok et oppgjør med henne en gang, det vil si, det ble ikke vekslet et ord, men budskapet satt. Kom dit med barna en gang hvor hun satt å røkte  ( under vifta, i sitt eget hjem) tok med meg barna og dro. Har aldri sett henne røyke etter dette, og det er ca 16 år siden. 

Anonymkode: f9b00...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gjør jeg. Mine foreldre røkte før, og mamma har festrøyket ihvertfall tidligere, vet ikke om hun gjør det ennå. Tok et oppgjør med henne en gang, det vil si, det ble ikke vekslet et ord, men budskapet satt. Kom dit med barna en gang hvor hun satt å røkte  ( under vifta, i sitt eget hjem) tok med meg barna og dro. Har aldri sett henne røyke etter dette, og det er ca 16 år siden. 

Anonymkode: f9b00...943

Å herre. 

Anonymkode: b977e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på folk som røyker, generelt. Jeg ser ned på røyk og røyking. Men flere av de flotteste menneskene jeg kjenner røyker. Inkludert min kjære svigermor og en god kollega. De er begge kloke, varme, omsorgsfulle, hardtarbeidende mennesker som jeg ikke har noen grunn til å se ned på.

Om det er noen jeg ser ned på er det heller folk som er slemme mot andre, folk som dømmer og kritiserer andre. Osv.

Svigerforeldrene mine røyker aldri inne lenger, og om de har barnebarna på besøk går de seg tur (en og en) for å røyke et stykke unna huset. Så de tar hensyn, de vet godt hva vi mener om røyk. De vet også at vi håper de slutter. Men vi er glade i den uansett.

 

Anonymkode: 6197f...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke, men jeg synes det er plagsomt med folk som røyker, så jeg prøver å ikke oppholde meg i nærheten av dem mens de holder på eller rett etter. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen, med den største selvfølgelighet, drar opp en røyk, tenner på og blåser i om det plager de som står rundt. Vi traff en gjeng bekjente på gata her en dag, og sto en fem, seks stykker og pratet hyggelig sammen, blant annet om hvor nydelig det luktet av rosehekken ved siden av. Så fyrer den ene opp en røyk og det var slutt på roseduft. Skjønner ikke en del røykere at de er til plage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herre. 

Anonymkode: b977e...154

Så barnslig....

Anonymkode: ec8f4...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Hvor mange oppegående folk røyker? Jeg kjenner ingen.

Anonymkode: d8047...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! Hvor mange oppegående folk røyker? Jeg kjenner ingen.

Anonymkode: d8047...eb7

Tja, høytstående politikere, leger, samfunnsvitere, advokater, lærere, barnehageansatte, renholdere, rema-ansatte osv. Røykere kommer i alle former☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange røyker fortsatt, men veldig få gjør det offentlig lenger. Jeg røyker ikke lenger, mange år siden, men synes det er synd  at man blir sett ned på. Det er plagsomt og helseskadelig, men folk må jo kunne gjøre som de vil, så lenge de feks går litt bort fra der andre er, ikke rett utenfor inngangsdører osv. Før festrøyket jeg etter jeg sluttet daglig, men har sluttet med det også. Ser at folk fortsetter med det, men det tar litt tid før førstemann tør å ta opp røyken. Da slenger det ofte seg på

et par til, og det sier litt om fordommene.

Anonymkode: 5c7be...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Optatium skrev:

Tja, høytstående politikere, leger, samfunnsvitere, advokater, lærere, barnehageansatte, renholdere, rema-ansatte osv. Røykere kommer i alle former☺️

På vårt legesenter røyker ingen av 30 leger. Hvilke politikere da? Sandberg? Eller noen som faktisk er oppegåande?

Anonymkode: d8047...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Optatium skrev:

Tja, høytstående politikere, leger, samfunnsvitere, advokater, lærere, barnehageansatte, renholdere, rema-ansatte osv. Røykere kommer i alle former☺️

Jeg har faktisk til gode å se en lege (under 60 år) som røyker eller er overvektig. 

 

Anonymkode: 9562e...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har faktisk til gode å se en lege (under 60 år) som røyker eller er overvektig. 

 

Anonymkode: 9562e...636

Min fastlege er kraftig overvektig, han er rett over 30. Vet og at 2 av legene på det samme legekontoret røyker. Så ja de finnes absolutt

Anonymkode: 1b65c...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på røykere nei, de har sine laster akkurat som de fleste andre av oss har sine laster. Men jeg irriterer meg over de som f.eks står rett utenfor inngangen på sykehus og røyker, enda det står store skilt med at det ikke er lov.

Anonymkode: 1b65c...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På vårt legesenter røyker ingen av 30 leger. Hvilke politikere da? Sandberg? Eller noen som faktisk er oppegåande?

Anonymkode: d8047...eb7

Jeg jobber på et universitet, og der er det flere som røyker. Og da mener jeg ikke vaktmesteren, altså. Og samtlige ved bedriftshelsetjenesten står utenfor med sigarettene sine også. Jeg kjenner folk med doktorgrad, folk som jobber i media, og flere av mine mest sosiale, snilleste, rauseste,  klokeste venner er eller var røykere. Så verden er nok litt mer nyansert. 

Jeg ser ikke ned på folk som røyker. Men mange som gjør det skulle jeg ønske at ikke gjorde det. Og jeg synes det lukter ufyselig. Og jeg irriterer meg over røykere som ikke skjønner at de forpester hele busskuret sånn at de andre heller velger å stå i regnet. Heldigvis er det ikke så mange av disse lenger. 

Og er ikke lenger 'tøft' å røyke, sånn som det var da jeg vokste opp. Heldigvis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ingen som røyker lenger. Heldigvis! Snusere derimot! De ser jeg ned på ja.

Anonymkode: 682f2...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nesten ingen som røyker lenger. Heldigvis! Snusere derimot! De ser jeg ned på ja.

Anonymkode: 682f2...8b6

Heller snus enn røyk. Årsaken til at man ser så få røykere er jo at de nå bruker snus, og det er ti ganger bedre for meg som har astma. 

Anonymkode: b977e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på de, men jeg har ingen aksept for vanen deres. 

Min største forelskelse røyker dessverre. Han er kjekk, oppegående, intelligent og veldig attraktiv. Med unntak av røyken. 

Jeg er selv avhengig av sjokolade da. Kanskje ikke så mye bedre?

Anonymkode: 4527f...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, jeg har organisasjon og ledelse og røyker. Da MÅ jeg altså være dum og ha lav iq. Henger ikke på greip 😂

Derimot støtter jeg selv veldig hun/han som tok med barna til moren sin der hun satt å røkte under vifta og dro igjen. Dette er jeg enig i. Vi har barn og røyker dessverre, men ALDRI inne og røyk kastes ut hos svigermor når vi er der, hun røyker en sjelden gang på vinteren inne.

Anonymkode: 17257...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahahaha, jeg har organisasjon og ledelse og røyker. Da MÅ jeg altså være dum og ha lav iq. Henger ikke på greip 😂

Derimot støtter jeg selv veldig hun/han som tok med barna til moren sin der hun satt å røkte under vifta og dro igjen. Dette er jeg enig i. Vi har barn og røyker dessverre, men ALDRI inne og røyk kastes ut hos svigermor når vi er der, hun røyker en sjelden gang på vinteren inne.

Anonymkode: 17257...5ee

Mener du virkelig at om man kommer på besøk til folk at de skal ha et 100% røykfritt hjem? Man røyker ikke med barn tilstede men uansett hvor dumme jeg synes røykere er så må de få bestemme i eget hjem. 

 

Anonymkode: b977e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...