Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #1 Skrevet 7. juli 2018 Vi vet det kan forsinke utviklingen og skade barnas kognitive funksjoner på sikt, men de vil ikke sove. Vil ikke er kanskje feil å si, men klarer ikke. Et vanlig døgn hos oss består i dagsøvn på han yngste fra 11-12, kanskje til 12.30 på en god dag. Legging for begge to mellom 19.00-19.30, men de sovner sjelden før 20.00-22.00. De våkner hver sin gang eller av hverandre med jevne mellomrom frem til 5.30 og deretter er det masse styr. De har lange våkenperioder på natt på opptil tre timer. Vi har forsøkt det meste, men det tærer på oss alle. Det blir veldig lite søvn. De er 1 og 3 år. Det er mye sutring og sure miner, forståelig nok. Jeg er ofte syk, får migrene og sliter med svimmelhet. Tror det rett og slett skyldes søvnmangel. Anonymkode: 1f052...d90
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #2 Skrevet 7. juli 2018 Sover de på samme rom? Anonymkode: 93e77...988
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #3 Skrevet 7. juli 2018 Hvordan sover de? Sover de alene eller sammen? Dette er nok ganske vanlig. Hvis dere ikke har prøvd det, ville jeg prøvd at hele familien sover sammen. Da føler deg seg trygge. Anonymkode: 7e793...ef0
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #4 Skrevet 7. juli 2018 De sover i egen seng på samme rom. Vi har forsøkt samsoving med en hver, soving alene hver for seg, de sover sammen i hver sin seng og en forelder som sover inne hos de to. Ingenting har fungert. Begge to har sovet lite fra de ble født. Dette er ikke noe nytt, men nå som begge jobber fullt merkes det veldig godt. Anonymkode: 1f052...d90
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #5 Skrevet 7. juli 2018 Hvis fu legger de kl 19 og de ikke sovner før kl 22 er det egentlig 2 alternativer 1. De er ikke trøtte når du legger de 2. De holder hverandre våkne mest sannsynlig vekker de hverandre på natta og da er det selvfølgelig vanskelig å sovne igjen. Jeg ville forsøkt separate som. Det må forsøkes over en periode slik st de blir vant til p sove alene og slik at de endrer søvnmønster. Det er lite lurt å starte opp rett før dere feks skal på ferie. Da må dere evt begynne hele innkjøringen på nytt når dere kommer hjem igjen. Anonymkode: 5ddc2...6e7
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #6 Skrevet 7. juli 2018 Her ligger minste på eget rom,straks 2 år. Eldste ligger på madrass hos oss. I løpet av natta kommer minste i vår seng og da sover vi( barna best) Anonymkode: ea29e...d41
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2018 #7 Skrevet 7. juli 2018 Vi har hatt det akkurat som dere med 3 av våre. De 2 eldste sov godt fra de var noen mnd gamle. De 3 neste har slitt enormt med søvnen. Vi har forsøkt absolutt ALT. Personlig mener jeg at det er ingenting som er verre enn å ha barn med store søvnvansker. Hele livet blir påvirket, en snubler seg gjennom dagen, orker ingenting, krangler oppstår fortere og til tider frykter en at en faktisk kan dø av søvnmangel. Jeg synes helsepersonell tar dette lite alvorlig. De to eldste med søvnvansker ble utredet da de var begynt på skolen og legene sier de ikke produserer nok søvnhormon. Vi fikk da melatonin som gjorde at de sov noe bedre, men ikke så mye som de burde. Yngste er 4 år og sovner greit. Problemet er oppvåkninger gjennom hele natten - 2 ganger i timen. Hvis vi da ikke kjapt får roet hun ned våkner hun helt og er da våken i 4-5 timer. Vi er helt avhengig å følge en sinnsykt streng rutine. Legger seg 20:00 og står opp klokken 7:00. Sovner hun f.eks 19:45 så vet vi at natten er ødelagt og at det mest sannsynlig blir våkenatt. Vi har testet leggetider og oppvåkninger til den store gullmedaljen, og kommet frem til «våres» klokkeslett der det funker best. priblemet med lite søvn er at matlysten blir dårlig - og så blir søvnen dårlig fordi en er sulten. Jeg tror nok vår minste også med tid Og stunder får påvist søvnvansker. Fortsatt er hun for liten til å få satt diagnose. vi har forsøkt eget rom og samsoving. Med de to eldste med søvnvansker ble de liggende på eget rom. Med minste har vi gått tilbake til samsoving og det er bedre for oss. Vi bruker gjesterommet sånn at enten jeg eller min mann sover der. Har funnet ut at det er bedre for da får en av sove godt en natt før vi byttet. Jeg tror dere må teste ut litt hva som funker for dere. Det er ganske tungt å teste ut en million greier når en er så trøtt. Han i midten fikk eget rom og sluttet med pupp da han var 10 mnd etter råd fra helsesøster. Den gang var skrikekurer anbefalt. Etter 4 uker med hylskriking fikk vi beskjed at vi måtte avbryte det forsøket av helsesøster. Nå går jeg sikkert mye kjeft her i tråden, men ikke hør på alle rådene som foreldre med barn som sover ganske så normalt gir. De to eldste barna våres hadde ingen søvnvansker, så det var ikke det at jeg plutselig ikke visste hvordan jeg skulle få et barn til å sove - det var bare det at de vanlige rådene ikke fungerte. prøv å finn en løsning på hvordan dere skal klare sammen å få litt mer søvn dere foreldre er det viktigste mener jeg. Anonymkode: ed97f...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå