Gå til innhold

Pass på frifot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe.

Jeg fikk ett nytt pasd  noen måneder siden. Det kom i posten, selvsagt. Jeg bodde da i ett bofellesskap og en av de jeg bodde sammen med hentet posten, åpnet brevet passet kom i. Og i stede for å gi meg det rett etterpå tok en tur til Oslo sentrum (vi bodde da i Bærum), og gav det først til meg samme kveld. Ja, i åpnet konvolutt. 

Jeg har tenkt litt i etterkant på det. Han som åpnet posten og tok passet med på sin tur til Oslo er en "kjenning " av politiet. På passet mitt er det jo alle opplysninger om meg. Burde jeg ha rapportert det? Jeg vet at i etterkant ble det opprettet en falsk ebay konto i mitt navn, adressen var der jeg bodde. Jeg fant det ut på grunn av at jeg googlet meg selv. Den er selvsagt stengt nå. 

Hvor mye kan han ha fått ut av passet mitt? 

Anonymkode: 65cb5...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ringe politiet (vanlig kontor, ikke 112) og lufte nettopp det du skriver her, og høre hva de tenker. 

Jeg hadde blitt skeptisk selv.

Anonymkode: 54c90...080

Skrevet

Jeg ville faktisk anmeldt dette. Å åpne en konvolutt med pass (det er helt åpenbart hva som er inni, har fått tre pass i posten siste måneden til ulike familiemedlemmer), er faktisk noe man bare ikke gjør. Og så reise hjemmefra og dra inn til Oslo sentrum, MED passet?

Har du spurt ham hvorfor han åpnet passet? Hvorfor han tok det med til Oslo?

Anonymkode: dbfd5...f04

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville faktisk anmeldt dette. Å åpne en konvolutt med pass (det er helt åpenbart hva som er inni, har fått tre pass i posten siste måneden til ulike familiemedlemmer), er faktisk noe man bare ikke gjør. Og så reise hjemmefra og dra inn til Oslo sentrum, MED passet?

Har du spurt ham hvorfor han åpnet passet? Hvorfor han tok det med til Oslo?

Hi her.

Jeg vurderer å anmelde. Nå er det noen måneder siden dette skjedde og jeg har flyttet etterpå. Jeg har ikke spurt hvorfor han åpnet konvolutten eller hvorfor han tok det med seg til Oslo. Han fortalte selv. Han sa at han så det var ett pass og tok det med seg slik at ingen andre skulle ta det? Virker merkelig. Hvor mange er det som graver i postkassen til ukjente personer? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Jeg vurderer å anmelde. Nå er det noen måneder siden dette skjedde og jeg har flyttet etterpå. Jeg har ikke spurt hvorfor han åpnet konvolutten eller hvorfor han tok det med seg til Oslo. Han fortalte selv. Han sa at han så det var ett pass og tok det med seg slik at ingen andre skulle ta det? Virker merkelig. Hvor mange er det som graver i postkassen til ukjente personer? 

Det finnes faktisk en god del som graver i andre sin postkasse. Ei jeg kjenner ble utsatt for ID-tyveri, nettopp fordi noen rotet i postkassen. Synest det er rart at politiet i det hele tatt sender det med posten og at hvem som helst kan hente ut pakken. Man burde i det minste krev legitimasjon når det kommer til henting av pass.

Anonymkode: 3ed3c...bba

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Anmeld. 

Hvorfor kom ikke passet som rekommandert sending, egentlig?

Anonymkode: 29b63...83e

Gjest Minnieropptatt
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anmeld. 

De passene som vi har bestilt, har aldri kommet rekommandert. De blir puttet i postkassa, låsbar eller ei. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anmeld. 

Fordi det koster 250 kroner pr brev og ville medført en voldsom ekstrakostnad for staten. Og det er forholdsvis få pass som kommer på avveie hvert år. 

HI, du kan bli utsatt for ID-tyveri. Kopi av pass inneholder de dataene man trenger for å ta opp lån i ditt navn. Men jeg ville nok ikke anmeldt noen for det du beskriver. Og at han tok det ut av posten bør du være glad for. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anmeld. 

Hi her.

Nå er det lenge siden jeg fikk nytt pass før det jeg fikk nå. Jeg husker at jeg måtte hente det ut på postkontoret dengang. Men gyldig ID. Nå ble det bare sendt med vanlig post.

Skrevet

Jeez anmeld, sperr passet, følg med på kontoutskrifter, eventuelle kredittsjekker og annet rart. Det finnes ingen annen årsak til oppførselen hans enn svindel og bråk. 

Anonymkode: 13550...0fb

Skrevet

Brevet/konvolutten var åpnet. Man åpner ikke andres post. 

Anonymkode: 5271c...fc2

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Brevet/konvolutten var åpnet. Man åpner ikke andres post. 

Anonymkode: 5271c...fc2

Enig. Ok, så han åpnet postkassen og forstod det var et pass der. Ok, han tok det med inn til Oslo "for å passe på det". Men hvorfor åpnet han konvolutten? Har du spurt ham om det, hi?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Enig. Ok, så han åpnet postkassen og forstod det var et pass der. Ok, han tok det med inn til Oslo "for å passe på det". Men hvorfor åpnet han konvolutten? Har du spurt ham om det, hi?

Nei. Jeg har ikke spurt han om det. Jeg har blitt opplært til at man ikke åpner andres post. Da jeg bodde hjemme åpnet jeg ikke engang mammas eller min brors post.

Jeg tenker litt på den Ebay kontoen jeg fant opprettet i mitt navn. Selv om vi var housemates, så visste han ikke mitt etternavn. Jeg vet ikke om det er han som opprettet den, vi var 8 som delte ett hus. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...