Gå til innhold

Når er deres 14-åringer i seng i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis ikke vi ber 14-åringen om å gå å legge seg, sitter han oppe hele natta og sover hele dagen. Hver natt/dag.

Anonymkode: e712f...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke vi ber 14-åringen om å gå å legge seg, sitter han oppe hele natta og sover hele dagen. Hver natt/dag.

Ja, samme her, men jeg sender de i seng senest kl 24, hvis vi andre er oppe på den tiden, hvis ikke , så blir det tidligere , alt etter hvor lenge  i selv har tenkt å være oppe.

men jeg lar de ikke sove så lenge de vil. Opp kl 10 enten de vil eller ikke, så det hender faktisk st de selv går tidlig i seng hvis de er trøtt nok

Anonymkode: 7e91e...5cb

Skrevet

Har to på 13 og 15 år, de legger seg kl 22.30 nå i ferien. Litt senere i helgene. De får ikke sove hele dagen, jeg vekker dem kl 10.

Skrevet

Det styrer han selv. Blir sjelden veldig sent to dager på rad. Skal sies at vi ikke har ferie enda. Litt annerledes når vi er på ferie og/eller har planlagt aktiviteter. 

Skrevet

Akkurat når det passer dem. Om vi skal noe de skal være med på dagen etter blir de vekket, ellers styrer de selvsagt dagen sin selv.

Skrevet

Han sier han legger seg til å sove mellom 23 og 24, noen ganger litt senere.

Jeg sier natta når jeg legger meg rundt halv elleve så jeg vet egentlig ikke....

Men jeg piser alle opp klokka tolv da, ingen har godt av å ligge lenger enn det. Greit å få i seg et måltid mat på den tiden så de er klar for middag etterhvert.

Anonymkode: da0a6...ef3

Skrevet

Her har vi ferie. Så alle legger seg og står opp når de vil. 

Anonymkode: 007a8...f73

Skrevet

Har en på snart 14 og ei på 11. De er like lenge oppe nå i ferien, og det er til sånn ca 22.30. Muligens litt lenger i helgene. De får ikke sove hele dagen. Opp senest halv ti, men som regel våkner de av seg selv før det. Helt uaktuelt at ungene sitter lenger oppe enn oss, selv om det er ferie. Vi sitter sammen om kveldene da, og ser serier, film eller spiller brettspill/kort, så de sitter ikke for seg selv.

Anonymkode: 0764b...b16

Skrevet

Det er stor forskjell på barna/ungdommene her. 15- og 12-åringen kan til en viss grad merke selv om de er trøtte og de står opp før ti dagen etter. 13- og 14-åringen trenger mye søvn, men er samtidig håpløse på å forstå det selv. De kan ikke styre noe selv, og bør helst ligge klar for å sove senest kl 23. Ellers sover de enten veldig lenge dagen etter eller blir veldig påvirket av søvnmangel om de blir vekket. Helt optimalt burde de lagt seg kl 22, men det er kanskje litt vel vanskelig å få til i ferietiden 🤣 

Anonymkode: d3d08...842

Skrevet

Mine styrer seg også selv. Så lenge vi ikke har planer så har det ikke så mye å si. 

Ellers er jeg fortsatt på jobb, så jeg har uansett ingen mulighet for å vekke dem i ti-tida for eksempel 

Skrevet

Men, altså de som får lov å styre selv, er det greit at de sitter oppe hele natta? Som da igjen fører til at de er helt udugelige dagen etter?

Min sitter og spiller hele natta om han får lov. Har ikke vett på å gå å legge seg.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men, altså de som får lov å styre selv, er det greit at de sitter oppe hele natta? Som da igjen fører til at de er helt udugelige dagen etter?

Min sitter og spiller hele natta om han får lov. Har ikke vett på å gå å legge seg.

Selvsagt er det greit å sitte oppe hele natta, det er det deiligste som finnes synes jeg selv også, men mine har så mye de vil på dagtid, folk de vil treffe og gjøre noe med, så det regulerer seg selv, de er seinest oppe i tolvtida selv om de har sittet oppe til fire-fem.

Skrevet
27 minutter siden, Kari Mari skrev:

Mine styrer seg også selv. Så lenge vi ikke har planer så har det ikke så mye å si. 

Ellers er jeg fortsatt på jobb, så jeg har uansett ingen mulighet for å vekke dem i ti-tida for eksempel 

...eller noe ønske, vil jeg tro. Herlighet, den ene tiden i livet man kan sove så lenge man vil! :)

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sitter som regel ikke opp hele natta. Men min 15 åring og 17 åring klarer stort sett å regulere dette selv. Om de er veldig trøtte, så sover de gjerne til tolv altså. Og de er ingen sofaslitere, de har venner og kjæreste å være med. Så de klarer fint å være sosiale og finne på noe selv om de styrer tida si sjøl. 

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

...eller noe ønske, vil jeg tro. Herlighet, den ene tiden i livet man kan sove så lenge man vil! :)

Nettopp 😉 

Skrevet

Mine på 13 og 14 styrer også selv. 13-åringen er utpreget A-menneske, og legger seg som regel før 22 og er oppe i god tid før 08. 14-åringen hadde nok glatt sittet oppe hele natten, men er lidenskapelig opptatt av trening, og tar alltid en god økt før 12. Møter gjerne venner på banen eller for en løpetur med påfølgende bading.

Anonymkode: 79f1f...767

Skrevet

Han bestemmer det selv :) så lenge vi ikke skal noe spesielt så er han oppe så lenge han vil, og nå skjer det ikke noe spesielt for jeg og faren går ikke til ferie før neste fredag. søskene hans på 10 og 8 legger seg stort sett 22

Anonymkode: 4d284...532

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De sitter ikke oppe hele natta. Men hvis de vil det hadde de fått lov. Vi er på hytta så uansett ikke muligheter for spilling. De får gjøre som de selv vil, ferie er ferie 😊 Om noen ikke vil bli med på stranda eller båttur og heller sove er det greit 😊

Skrevet

Det høres jo ut som om de fleste som får styre selv har vett på å gå å legge seg. Samt vett på å stå opp i grei tid dagen etter.

Det har altså ikke min sønn.

Skrevet

14-åringen her i huset er stort sett i seng mellom 20.00-21.30 uansett om det er ferie eller skole. Trenger ikke si noen ting for han finner kveldsmat hvis han er sulten, tar medisiner og pusser tenner før han stuper i køya. Han kan dra det ut til 23.00 om stebroren er hjemme (13 år) eller om det skjer noe spesielt. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo ut som om de fleste som får styre selv har vett på å gå å legge seg. Samt vett på å stå opp i grei tid dagen etter.

Det har altså ikke min sønn.

Frihet under ansvar heter det. Du burde prøve det. Tviler på at din sønn ikke har like mye «vett» som andre unger. Får de legge seg når de vil i ferien regulerer de seg selv. Ingen som sitter våkne hele natta ukesvis i strekk.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på barna/ungdommene her. 15- og 12-åringen kan til en viss grad merke selv om de er trøtte og de står opp før ti dagen etter. 13- og 14-åringen trenger mye søvn, men er samtidig håpløse på å forstå det selv. De kan ikke styre noe selv, og bør helst ligge klar for å sove senest kl 23. Ellers sover de enten veldig lenge dagen etter eller blir veldig påvirket av søvnmangel om de blir vekket. Helt optimalt burde de lagt seg kl 22, men det er kanskje litt vel vanskelig å få til i ferietiden 🤣 

Anonymkode: d3d08...842

Helt på siden, men fikk du fire barn på fire år?! 😱😱😱😱

Anonymkode: f5759...c62

Skrevet

Vi har ingen 14 åring, men 15,12 og 11. 

15 åringen får lov å være oppe til 24 i ferien, hvis vi ikke har planer. For hvis vi har planer og må stå opp tidlig, så må han legge seg før. Han er vanskelig å få opp om morgningene. 

12 åringen legger seg i 22/2230 tiden. Hun kan fint sove til 0930 dagen etter. 

Men 11åringen er morgenfugl, og står opp like tidlig uavhengig når hun legger seg. I seng kl 2100.

Skrevet

Når de sovner aner jeg ikke, men de skal seinest ordne seg til sengs når jeg legger meg. Jeg våkner av alt, så gåing i dører, finne seg drikke på kjøkken osv skal de ha gjort før jeg legger meg. De våkner enten like lett som meg eller sover seg igjennom hus som ramler ned (det har vi erfart. Alle vegghyllene med innhold raste i gulvet hos hun ene, hun sov like godt når jeg prøvde å komme inn. Endte med at jeg måtte krype inn vindu siden døren var blokkert) Så de skjønner hvorfor de må ordne seg og legge seg i seng før jeg legger meg. Idag blir det litt etter ti de må i seng siden jeg skal tidlig på jobb i morra. Det syns de er helt greit for de vet jeg innretter meg litt etter de og de etter meg. Igår ordnet vi oss til seng rundt midtnatt siden jeg idag har kveldsvskt og ikke måtte stå opp tidlig. 

15åringen vil helst legge seg rundt 22, men igår var det noe på tv hun ville se ferdig, så skravlet vi litt og vips var klokka mye. 13åringen vil helst aldri legge seg, for folk på nett legger seg jo aldri. Hun er ett skikkelig nattdyr, men virker som hun legger seg når jeg sier nesten.... jobbeer iherdig med å få henne ut sv senga idag, men nå har hun vært borte en uke så det er vist veldig deilig å ligge i sengs sier hu. Deilig å slippe å få små søskenbarn opp i senga klokka 6 hver dag, som hopper og spretter og er veldig morgenfrisk.

Anonymkode: 68636...da5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Frihet under ansvar heter det. Du burde prøve det. Tviler på at din sønn ikke har like mye «vett» som andre unger. Får de legge seg når de vil i ferien regulerer de seg selv. Ingen som sitter våkne hele natta ukesvis i strekk.

Jo, det ville min 14 åring gjort :)

Men jeg tvinger han opp klokken 12, så får han legge seg når han vil da. Hender rett som det er at han er kjempetrøtt klokken 12, og jeg må alltid vekke han, så at han på egenhånd skulle sovne klokken 23 har jeg ingen tro på

Anonymkode: da0a6...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...