Gå til innhold

Tips til næringstett mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga sykdom har jeg store problemer med å få i meg nok mat. Det er mye mat som ikke frister, og en del mat vokser i munnen sånn at det blir vanskelig å spise. 

Noen som har tips til næringstett mat? Til alle måltider. Også til små mellommåltider, både ferdigkjøpte eller det jeg kan lage selv. F.eks. spiser jeg en del banan, det er lett å spise og en god del kalorier i, men konsistensen kan av og til være en utfordring. Andre «kjappe» mellommåltid som anbefales? 

Jeg trenger ikke tips om næringsdrikker/pulver, det har jeg allerede. 

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: c9773...43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avokado, yogurtnøtter/nøtter generelt, olje. Smothie med avokado og litt olje er næringstett :)

Anonymkode: b11b9...b79

Skrevet

Nøtter og frø. 

Anonymkode: b7d59...870

Skrevet

Kokte egg, eggerøre og omelett

Anonymkode: 02d8b...9d3

Skrevet

Nøtter, avokado, fløte på et eller annet vis, seterrømme. Liker du vafler? Lag vaffelrøre med masse meirismør, rømme osv. 

Sånne "moderne" kaffedrikker man får kjøpt på kafé har mange kalorier, så om du har råd og mulighet til å drikke feks ismocca eller lignende hver dag kan det funke.

Kyllingvinger? De kan du kjøpe så mange eller få av som du vil. 

Anonymkode: 0522c...95d

Skrevet

I tillegg til nøtter, frø og avokado kan du spise fet fisk. Makrell er deilig på sommeren. Har du prøvd bulletproof coffee? Vet noen av mine venner sverger til det. 

Anonymkode: 1327f...3f6

Skrevet

Ritzkjeks med ost på er fullt i kalorier

Om du ikke orker ren avokado så kan jeg anbefale Most avokado på knekkebrød. Dryss vårløk, salt og pepper på. Og tomat. 

Rømmegrøt

Anonymkode: 35b43...e04

Skrevet

Da må man bruke helfete produkter på/i alt. Haukeland har noen oppdkrifter på næringstette smoothier som inneholder f.eks eggeplomme og fløte. Man kan også ha eggeplomme i grøt eller kakao (vet ikke om dette er en konsistens som du klarer). Og ofte kan man bytte ut h-melk med kokosmelk f.eks for smaksvariasjon.

Og så er det vel ofte en vurderingsak om man vil gjøre maten ekstra næringstett og spise mindre, eller litt mindre næringstett og spise mer. Mitt barn klager av og til på at f.eks vaflene er så mettendes, så da prøver eg heller å gjøre de lettere å fordøye slik at barnet spiser mer.

Anonymkode: 272f8...b8f

Skrevet

Takk for svar alle sammen, skal prøve en del av dette. 

Noen som har forslag til enkle mellommåltid som kan erstatte banan? Trenger ikke å være frukt. 

Skrevet

Gresk yoghurt med nøtter, honning og frukt

kjøleskapsgrøt med bær etc ( eller ev vanlig havregrøt)

hjemmebakte knekkebrød med mye frø og nøtter med feks hummus 

Anonymkode: b8f2f...937

Skrevet

Hva med å lage is mango banan og avocado

Anonymkode: baa82...5d4

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å lage is mango banan og avocado

Godt forslag, har du oppskrift?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei desverre, det er så lenge siden jeg har laget det, at jeg husker ikke hvilken jeg brukte som var god. Den var i hvert fall uten sånne ting som man ikke får kjøpt på vanlige matbutikker, lurer på om den ikke var laget med kokosmelk.
Du kan og lage sjokolademousse med avokado. Det har jeg ikke prøvd selv, men det ser ganske godt ut :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser at det det snek seg med en mango i forslaget mitt, jeg vet ikke helt hvor den kom i fra. Skulle bare stå banan og avokado.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...