Gå til innhold

Vepsestikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 10 år tråkket på en veps i dag, og ble stukket av den. Han ble stukket under foten. Han er litt hoven på foten, spesielt under foten, men også på ankelen. Han sier ankelen er vond. Han ser ellers frisk og rask ut. Det er ca 6 timer siden stikket.

Trenger jeg å være bekymret?

Anonymkode: c13cf...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han er i fin form så lenge etterpå hadde jeg tenkt at det gikk bra. 

Du kan jo sjekke han et par ganger i natt, sånn for din egen sjelefred. 

Anonymkode: dee64...bf0

Skrevet

Ingen fare, vil jeg tro, siden drt er såpass mange timer siden og uten at han har fått noen større reaksjon, men smertefullt vil det nok være et par dager. 

Anonymkode: 1cd75...022

Skrevet

Når han blir bra ville jeg tatt en allergitest (via fastlege), men ingen akutt fare nå... En allergitablett (alla zyrtec) kan hjelpe på reaksjonen han har nå -Ring legevakten Evt og konsulter om det. 

Benet høyt og kjøle ned kan lindre.

Anonymkode: 5a7da...a5f

Skrevet

hysterisk

Anonymkode: 4e070...f43

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hysterisk

Hvorfor hysterisk? Samme skjedde med sønnen min. Han gikk nesten uke med opphovnet fot og vondt. Legen anbefalte å ta allergitest. Om han er allergisk mot andre ting, kan det være sjanser for at han er allergisk mot veps også. 

Bestill time til allergisjekk du Hi, så kan du få en indikasjon på om han er allergisk eller ikke. 

Anonymkode: daca5...709

Skrevet

Takk for svar :) 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

hysterisk

Jeg var ikke hysterisk. Men jeg har blitt stukket selv av veps, og har ikke reagert i det hele tatt. Man har ikke kunnet sett antydning til vepsestikk hos meg. Derfor syntes jeg det var litt rart at han ble så hoven og hadde vondt i ankelen - som var langt unna stikket.

Skrevet

Jeg trødde på en veps selv da jeg var 9 år. Det var ubehagelig der og da, selvsagt! Man har jo fått vepsestikk!

Det var da jeg fant ut at jeg var allergisk mot veps. Reaksjonen kom i løpet av minutter. En tur til sykehuset. 

Hvis barnet er allergisk mot vepsestikk så vil reaksjonen komme fort, og ja, da drar man til lege! 

Anonymkode: 2a2e6...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...