Gå til innhold

Innstillt fly, refusjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

har noen opplevd å få flyet innstillt slil at de måtte overnatte på flyplassen? Får man noe kompensasjon da? Hotellet ble jo dekket men kjedelig å miste 1 dag av ferien. 

Anonymkode: 0e55e...b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på årsaken. Det er helt klare regler for slikt i hvert enkelt flyselskap. 

Anonymkode: 0ba1c...0e4

Skrevet

Ja, måtte krangle litt. Var en stor gruppe og endte med over 100.000 i kompensasjon etter 7 timers venting. Det var mer enn billettene kostet.

Anonymkode: 4dfe2...a08

Skrevet

Du får vel dekket det av reiseforsikringen din? Eller hvis du har kjøpt en pakkereise (altså kjøpt fly og hotell samme sted, trenger ikke være charter), har du krav på kompensasjon fra der du har kjøpt turen. Jeg klaget en gang og fikk tilbake ganske mye, men ikke alt. Måtte klage helt til Reklamasjonsnemnda, for hveken SAS eller Star Tour var interessert i å gi noen refusjon.

Anonymkode: eb220...5fd

Skrevet

Nei jeg får ingenting fra reiseforsikringen, de mener at jeg må ta det videre med flyselskapet. Flybilletter er bestillt fra et bytå men hotell trenger vi ikke, da vi har vår leilighet. 

Skrevet

Hva mener du med at du ikke fikk alt? 

Skrevet

Jeg ble tre timer forsinket på tur hjem fra Manchester, fikk 250 EUR i kompensasjon. Jeg ante ikke at det var noe jeg hadde krav på engang, var egentlig fornøyd med matkuponger jeg fikk, men ble kontaktet av AirHelp (tror kanskje de samarbeider med SuperSaver som jeg hadde kjøpt billettene via, ettersom de kontaktet meg).

Jeg var nesten sikker på at det var en scam, og på en måte er det vel muligens det, for de tok 88 EUR i gebyr, og jeg aner jo ikke hvor enkelt det er å få igjennom et krav på egenhånd. Ettersom jeg ikke hadde peiling var det uansett win win for min del, 162 EUR var mer enn jeg betalte for billett t/r. 

Ville i hvert fall fulgt linken over og sendt et krav, det er jo litt penger å hente om det går igjennom.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at du ikke fikk alt? 

Regner med at det er meg du spør. Jeg hadde betalt en sum, la oss si 5000 for å reise til Paris fredag til mandag og hotell 3 netter. Endte opp med å overnatte en natt på Arlanda og fikk bare to netter i Paris, kom frem langt på dag lørdag. Fikk da refundert litt under halve prisen av reisen, fordi den ble amputert, men ikke helt avlyst.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at det er meg du spør. Jeg hadde betalt en sum, la oss si 5000 for å reise til Paris fredag til mandag og hotell 3 netter. Endte opp med å overnatte en natt på Arlanda og fikk bare to netter i Paris, kom frem langt på dag lørdag. Fikk da refundert litt under halve prisen av reisen, fordi den ble amputert, men ikke helt avlyst.

Hva du har betalt for billetten har ingenting med saken å gjøre så lenge du ikke velger å avbryte reisen. Gjør du det har du rett på å få alle pengene tilbake pluss gratis retur til utgangspunktet for reisen. Har du f.eks flydd fra Oslo til Arlanda, må flyselskapet sørge for at du kommer tilbake til Oslo.

Velger du å fortsette reisen har du krav på hotell, transport til og fra hotellet, mat og drikke innen rimelighetens grenser samt 250 Euro i kompensasjon for "tort og svie". Du får ikke penger igjen for billetten, du får kompensasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...