Gå til innhold

Synes det er så trist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriftlig norsk er så ukonsekvent at to like tekster kan se ut som forskjellige språk for noen øyne, og mangelen på en skriftlig standard bidrar til analfabetisme og lave skrive- og leseferdigheter blant både elever og voksne.

Gjerne skulle jeg ønske at vi allerede kunne få et normert språk, men jeg sier neppe at det burde være umulig å skrive jenta eller jenten, hjemmelagd, hjemmelaga eller hjemmelaget, ses seinere eller sees senere, osv. Alt jeg vil ha er et offisielt skriftspråk uten valgfrihet, som kan bli lært bort og brukt uten å tvile over hvilken form av ordet som skal brukes. Et språk lærebøkene, statlige beskjeder og nyhetssaker kan dele for å minske sjansen for misforståelse. Et slik mål ville tilintetgjort bokmål og nynorsk, og skapt ett fullstendig norsk. Det er tåpelig at noe som dette ikke har blitt innført ennå, og at de fremdeles presser på oss begge målformene, som begge i seg selv er ufullstendige og stygge.

Dette er noe jeg bare måtte få ut, en liten del av mine tanker om språket vårt. Still gjerne spørsmål om det er noe du lurer på.

Anonymkode: bb3de...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller det bidrar til et rikt språk.

Anonymkode: d8292...4be

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller det bidrar til et rikt språk.

Anonymkode: d8292...4be

Jeg synes ikke det er rettferdig å kalle det "rikt". Det svekker språket og gjør det ufint.

Skrevet

INKONSEKVENT. 

Nå er ikke analfabetisme en reell  problemstilling i Norge, og for fremmedspråklige er det ikke særlig relevant med både nynorsk- og bokmålsopplæring. Dessuten er det ikke noe verre å forholde seg til nynorsk og bokmål i Norge, enn land med både 2, 3 og 4 helt forskjellige offisielle språk. Og selv om det norske språket er komplekst, er det mange andre språk som er mer intrikate når det kommer til grammatikk og syntaks. 

Vi har et normert språk i Norge, selv  om vi også har noe valgfrihet, som valg av kjønn (ei jente/en jente), og bruk av a-endinger (husa/husene). 

Hvis du er veldig opptatt av at språket skal være lett å forstå, bør du i alle fall tenke på det når det kommef til egen syntaks og ordvalg. 

«Gjerne skulle jeg ønske at vi allerede kunne få et normert språk, men jeg sier neppe at det burde være umulig å skrive jenta eller jenten»  ->

«Jeg skulle ønske vi kunne få et normert språk, selv om det burde være mulig å skrive (både) jenta eller jenten». 

Hva gjør bokmål ufullstendig? Og hva gjør nynorsk ufullstendig? Sameksistensen av disse skriftspråkene, går da ikke på bekostning av innholdet. Hva konkret mangler disse skriftspråkene for å bli fullstendige? 

Jeg må si du har benyttet deg av en snirklete måte å fortelle oss at du egentlig ønsker nynorsk dit pepperen gror (for hadde vi fjernet det, ville du vel levd godt med bokmål?)... 

Anonymkode: a5f53...664

Skrevet

Signerer 👆🏻 

Synes det er tristere at du ikke evner å formulere deg skriftlig. 

Anonymkode: d0cbf...f39

Skrevet

Samnorsk-tanken er nok på vei ut.

Anonymkode: 4778f...c9a

Skrevet

HI, er det ikke da bedre å øve seg på å bruke det språket vi allerede har? Med tanke på den syntaksen du bruker i ditt innlegg, så ser det ut til  at du har større problemer med den, enn med ortografien. 

Anonymkode: c127f...906

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skriftlig norsk er så ukonsekvent at to like tekster kan se ut som forskjellige språk for noen øyne, og mangelen på en skriftlig standard bidrar til analfabetisme og lave skrive- og leseferdigheter blant både elever og voksne.

Gjerne skulle jeg ønske at vi allerede kunne få et normert språk, men jeg sier neppe at det burde være umulig å skrive jenta eller jenten, hjemmelagd, hjemmelaga eller hjemmelaget, ses seinere eller sees senere, osv. Alt jeg vil ha er et offisielt skriftspråk uten valgfrihet, som kan bli lært bort og brukt uten å tvile over hvilken form av ordet som skal brukes. Et språk lærebøkene, statlige beskjeder og nyhetssaker kan dele for å minske sjansen for misforståelse. Et slik mål ville tilintetgjort bokmål og nynorsk, og skapt ett fullstendig norsk. Det er tåpelig at noe som dette ikke har blitt innført ennå, og at de fremdeles presser på oss begge målformene, som begge i seg selv er ufullstendige og stygge.

Dette er noe jeg bare måtte få ut, en liten del av mine tanker om språket vårt. Still gjerne spørsmål om det er noe du lurer på.

Har du brukt google translate for å få dette til å bli "norsk"?

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke det er rettferdig å kalle det "rikt". Det svekker språket og gjør det ufint.

Heldigvis er det ikke du som bestemmer :-)

Anonymkode: aebb6...a72

Skrevet

Rettferdig?

Anonymkode: e7653...8d2

Skrevet

Kjære dere, skjønner dere ikke sjåvinisme?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjære dere, skjønner dere ikke sjåvinisme?

Ehhh, tror du bør lære deg å google bedre....

Anonymkode: e7653...8d2

Skrevet

Gjerne skulle jeg ønske at vi allerede..

men jeg sier neppe at det burde være umulig å skrive..

Et slik mål ville tilintetgjort bokmål og nynorsk, og skapt ett fullstendig norsk..

Mener du virkelig at din måte å ordlegge seg på er bedre enn bokmål og nynorsk?

Anonymkode: aebb6...a72

Skrevet

Hi: Du skriver dårlig og med mange feil. Jobb litt med det før du tar den belærende tonen. At du prøver å skrive med mange ord som for deg fremstår som "vanskelige" gir deg ikke mer kredibilitet. 

Anonymkode: e6f5e...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...