Gå til innhold

Er det egentlig nødvendig å bruke såpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vasker hendene med såpe og jeg bruker Shampo i håret omtrent en gang i uka, men ellers har jeg ikke brukt såpe på kroppen på over 10 år. 

Etter at jeg sluttet med det virker det som om huden tåler mye mer. Jeg trenger ikke fuktighetskremer eller liknende lenger.

Er det noen grunn til å bruke såpe på kroppen? Vann løser jo opp det meste av skitt uansett.

Anonymkode: 95b5a...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig syns jeg ikke man blir kvitt svettelukt uten såpe, men jeg bruker ikke store mengder såpe selv. 

Skrevet
20 minutter siden, Optatium skrev:

Personlig syns jeg ikke man blir kvitt svettelukt uten såpe, men jeg bruker ikke store mengder såpe selv. 

Enig, jeg synes det kan lukte litt stramt av folk som bare skyller seg

Anonymkode: a2291...34c

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig, jeg synes det kan lukte litt stramt av folk som bare skyller seg

Vet du hvem som bruker såpe og hvem som ikke gjør det?

Skrevet

Jeg må bruke såpe! Ellers lukter jeg svette... 

Anonymkode: 4b8a0...b2f

Skrevet

Du kan jo prøve å vaske skitne hender uten såpe? Og det er bare skiten vi ser. 

Svettelukt går ikke bort med bare vann og jeg vil tro at du i beste fall lukter emment. 

Hvorfor vil du ikke bruke såpe på utvalgte plasser?

Anonymkode: c40ab...8f0

Skrevet

Synes jo såpe er viktig ved håndhygiene spesielt!!!

På kroppen bruker jeg pH vennlig såpe 

Skrevet

Mange som ikke leser her før de skriver..  HI bruker såpe på hendene og i håret. Hun bruker sikkert også deo, for eksempel. Og hun lukter sikkert helt fint!

Anonymkode: 5c7ee...685

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo prøve å vaske skitne hender uten såpe? Og det er bare skiten vi ser. 

Svettelukt går ikke bort med bare vann og jeg vil tro at du i beste fall lukter emment. 

Hvorfor vil du ikke bruke såpe på utvalgte plasser?

Anonymkode: c40ab...8f0

Det aller meste av skitt går av med bare vann på hendene. Unntaket er olje og noen få andre flekker. Grunnen til å bruke såpe på hendene er å ikke overføre bakterier som kan gi sykdom. Det problemet er veldig mye mindre på kroppen.

Min erfaring er at svettelukt ikke er noe problem selv om man dropper såpen på kroppen.

Skrevet

Jeg bruker kun såpe på hendene og under armene og syns det holder. Selvfølgelig sjampo i tillegg. Og selvfølgelig flere steder ved behov, men kkroppen verken trenger eller har godt av å bli finhakket med såpe daglig. 

Anonymkode: cbd25...40e

Skrevet

Hadde en periode jeg dusjet uten såpe. Gikk helt fint. Såpe tørket ut huden. Kokosolje derimot er glimrende å bruke . 

De gangene jeg bruker såpe når jeg dusje, Så bruker jeg en såpe uten kjemikalier og jeg bruker kun under armene og rundt tærne

Anonymkode: 539fb...737

Skrevet

Jeg bruker kun såpe under armene, i tillegg til intimsåpe nedentil. Men huden min ellers er ikke noe tess likevel. Tørr hele året rundt.

Anonymkode: 908f6...e72

Skrevet

Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg har såpet inn hele kroppen i dusjen. Jeg vasker håret med sjampo og såper meg inn under armene og under puppene(selvsagt). Resten av kroppen skylles med sjampoen som renner fra håret. Vasker hender med såpe ved håndvask. Aldri hatt noe særlig bruk for fuktighetskrem 

Anonymkode: 49d43...480

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker hendene med såpe og jeg bruker Shampo i håret omtrent en gang i uka, men ellers har jeg ikke brukt såpe på kroppen på over 10 år. 

Etter at jeg sluttet med det virker det som om huden tåler mye mer. Jeg trenger ikke fuktighetskremer eller liknende lenger.

Er det noen grunn til å bruke såpe på kroppen? Vann løser jo opp det meste av skitt uansett.

Nei, vann gjør ikke det. F eks er det mye fett i avføring, og derfor må du vaske rumpa med såpe for å få den rein. 

Selv syns jeg heller ikke armhuler og føtter blir rene av å kun skylles. De bakteriene som lager vond lukt, lever i fettet på hudoverflaten (det er derfor man skal vaske hendene med såpe også: man vil ikke at bakterier skal bo der), så uten såpe vil du fortsatt lukte når du har dusja.

Anonymkode: 4d7ea...2c1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vann gjør ikke det. F eks er det mye fett i avføring, og derfor må du vaske rumpa med såpe for å få den rein. 

Selv syns jeg heller ikke armhuler og føtter blir rene av å kun skylles. De bakteriene som lager vond lukt, lever i fettet på hudoverflaten (det er derfor man skal vaske hendene med såpe også: man vil ikke at bakterier skal bo der), så uten såpe vil du fortsatt lukte når du har dusja.

Nei, du trenger ikke bruke såpe. Dusjkrem, dusjolje og andre såpefrie greier fungerer helt fint det også. Jeg bruker bare såpefri dusjkrem når jeg dusjer. Det har ikke vært såpe på kroppen min, annet enn ved håndvask, på flere år, og jammen blir jeg rein. Såpe er sterke saker.

Skrevet

Man _må_ vel ikke det, men jeg føler meg ikke rein med å bare bruke vann. Jeg såper sjelden inn hele kroppen, men jeg bruker såpe under armene og på beina (hr alvorlige svetteproblemer på beina). Ellers vasker jeg jo håret med sjampo og bruker såpe når jeg vasker hendene. 

Anonymkode: ca6d1...ad9

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får jo ikke løst opp svette og fett uten da. Trenger ikke være såpe, men olje eller kroppsvask av noe slag på kroppen. Sjampo oftere enn en gang i uka på håret. 

Anonymkode: 74697...852

Skrevet

Mange grisete damer her!

Anonymkode: 95152...05c

Skrevet
5 timer siden, Himmel og hav skrev:

Nei, du trenger ikke bruke såpe. Dusjkrem, dusjolje og andre såpefrie greier fungerer helt fint det også. Jeg bruker bare såpefri dusjkrem når jeg dusjer. Det har ikke vært såpe på kroppen min, annet enn ved håndvask, på flere år, og jammen blir jeg rein. Såpe er sterke saker.

i denne sammenhengen så går vel det for det samme vil jeg tro, siden hi sier hun trenger bare vann utenom på hender og i hår

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvem som bruker såpe og hvem som ikke gjør det?

Ja, stort sett så gjør jeg det ja

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange grisete damer her!

Mange uopplyste damer her!

Det er bare å gjøre et kjapt googlesøk på såpe + hudlege, så ser du hva som er sant om dette temaet. 

Samtlige hudleger anbefaler minst mulig såpe, og lite dusjing. 

Bakteriefobi er blitt den nye folkesykdommen. Og folk har ikke nok kunnskap til å forstå at de ødelegger både hud, bakterieflora og naturlig beskyttelse. 

Anonymkode: 55165...361

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

i denne sammenhengen så går vel det for det samme vil jeg tro, siden hi sier hun trenger bare vann utenom på hender og i hår

Jeg svarte innlegget som påsto at man måtte ha såpe for å løse opp fett i avføring. Det var derfor jeg siterte det innlegget i svaret mitt og ikke la innlegget direkte under HI. 

Skrevet
7 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg svarte innlegget som påsto at man måtte ha såpe for å løse opp fett i avføring. Det var derfor jeg siterte det innlegget i svaret mitt og ikke la innlegget direkte under HI. 

Sorry, my mistake :)

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange uopplyste damer her!

Det er bare å gjøre et kjapt googlesøk på såpe + hudlege, så ser du hva som er sant om dette temaet. 

Samtlige hudleger anbefaler minst mulig såpe, og lite dusjing. 

Bakteriefobi er blitt den nye folkesykdommen. Og folk har ikke nok kunnskap til å forstå at de ødelegger både hud, bakterieflora og naturlig beskyttelse. 

Anonymkode: 55165...361

Er en viss forskjell på de som bruker alternativer til såpe og se som skyller med vann. Sistnevnte er ikke tilstrekkelig som personlig hygiene.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye fett i avføringen at du må vaske deg med såpe bak for å løse opp???  Du må virkelig begynne å tørke deg bedre bak før du forlater toalettet. 

Anonymkode: 5c7ee...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...