Gå til innhold

Hva er deres største "sjokk" som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg godt voksen men blir stadig overrasket over voksenlivet 😅

Det som er det rareste er hvor mange som faktisk ikke er voksne i mange alvorlige og viktige situasjoner. 

Men at man skulle få så mye fysiske smerter var ikke forventet. Heller ikke så mange svik. Mange vonde opplevelser, som igjen gir vonde sår, som jeg har brukt mye tid på hele. Mener ikke at det bare er jeg som har det slik. Men så det bare ikke komme i så stor grad. 

Andre?

Anonymkode: 4b1fb...1d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det finnes mennesker som velger å ikke ta mastergrad.

Anonymkode: 55c3d...ff4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer seg ganske langt i livet uten mastergrad, altså. 

Anonymkode: 43f45...ca8

Skrevet

At livet kan være så tøft. Folk blir syke og dør. Selv små barn. Folk tar selvmord.

At å tjene penger ikke gjør en rik, nødvendigvis. Og selv med en grei inntekt er det ikke mye rom for utskeielse. 

At det finnes så mange som egentlig ikke er voksne likevel. At det er vanskelig å jobbe for forholdet. At hverdagen er hektisk, slitsom og full av bekymringer.

Heldigvis finnes det mye positivt oppi dette også!

Anonymkode: 7aa54...64a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff da! Det var da fordomsfullt. Alle i verden kan ikke gjøre likt, heller ikke alle stiller med samme utgangspunkt, ei heller med samme ønsker. Master er ikke status for alle -alle jager ikke etter det heller. Svindyrt med Masterutdanning, hvis man ikke jobber hardt siden av eller så må man skaffe seg høy studiegjeld. Ingen garanti med høy lønn etter utdanning!Regner med at du tuller litt med meg her. Du mente kanskje at du ikke liker at noen velger bort utdanning generelt?

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At livet kan være så tøft. Folk blir syke og dør. Selv små barn. Folk tar selvmord.

At å tjene penger ikke gjør en rik, nødvendigvis. Og selv med en grei inntekt er det ikke mye rom for utskeielse. 

At det finnes så mange som egentlig ikke er voksne likevel. At det er vanskelig å jobbe for forholdet. At hverdagen er hektisk, slitsom og full av bekymringer.

Heldigvis finnes det mye positivt oppi dette også!

Anonymkode: 7aa54...64a

Så enig, så enig!

Store kontraster. Mye vondt som river opp sjela. Men plutselig noe som kan løfte en opp igjen.

HI

Skrevet

Hvor deilig det er å endelig klare å gi litt mer faen i hva folk mener og tror 😂👍 

Jeg ble ambulansearbeider (eller assistent først, og skole etterpå) når jeg var 19, så livets realiteter lærte jeg fort (hvor jævlige folk er mot hverandre, død, fortvilelse osv osv). Men jeg tror den største overraskelsen kom når jeg selv ble mor i slutten av 20-årene, den overveldende ansvarsfølelsen og konstante lille frykten for å ikke være flink nok (altså om at barnet hadde det bra, fikk nok omsorg, nok mat, varm, kald, glede, går jeg glipp av noe, burde jeg ha... osv osv). Det hjalp å få barn nummer 2, men allikevel så er det liksom «no turning back» når en først har blitt mamma. Tenker tilbake til når jeg var et par og tyve og tenker «hva i all verden var det jeg trodde var bekymringer da, det var jo bare tøys og bortkastet energi» 😅

Anonymkode: e960a...c57

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da er du jammen lettsjokkert :D. Var det forresten noe du oppdaget først som voksen?

Mitt største "sjokk" er at jeg egentlig aldri føler meg skikkelig voksen. Jeg trodde da jeg var ungdom at jeg som voksen, helt naturlig, ville synes at det er spennende med regulering av styringsrenta, revidert nasjonalbudsjett (jeg leser mye av det i forbindelse med jobben, men det er gørr!), landbrukspolitikk og sånt. Jeg syne ikke det er interessant i det hele tatt. Derimot er jeg fortsatt interessert i mye av det samme som jeg likte som 16-åring: musikk, dans, film, opera, musikaler, blomster, natur og sånt.

Endret av Himmel og hav
Skrevet
3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Da er du jammen lettsjokkert :D. Var det forresten noe du oppdaget først som voksen?

Mitt største "sjokk" er at jeg egentlig aldri føler meg skikkelig voksen. Jeg trodde da jeg var ungdom at jeg som voksen, helt naturlig, ville synes at det er spennende med regulering av styringsrenta, revidert nasjonalbudsjett (jeg leser mye av det i forbindelse med jobben, men det er gørr!), landbrukspolitikk og sånt. Jeg syne ikke det er interessant i det hele tatt. Derimot er jeg fortsatt interessert i mye av det samme som jeg likte som 16-åring: musikk, dans, film, opera, musikaler, blomster, natur og sånt.

Hmm... Noe sier meg at du har grei jobb og at det ikke spiller så veldig stor rolle for deg, helt egoistisk sett, hvordan norsk økonomi går. 

Anonymkode: a2c3e...5f2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm... Noe sier meg at du har grei jobb og at det ikke spiller så veldig stor rolle for deg, helt egoistisk sett, hvordan norsk økonomi går. 

Anonymkode: a2c3e...5f2

Poenget var at det ikke er gøy, ikke at hun ikke holder seg oppdatert.

Anonymkode: 7227e...f79

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt største sjokk var å oppdage at folk med mastergrad ikke nødvendigvis er smarte. 

Skrevet

Hvor enkelt det er, både å oppdra barn og ellers å håndtere livet.

Anonymkode: 98e52...885

Skrevet

Hvor lite innsikt noen har/"dumme" andre voksne kan være. Svart-hvitt-tenking, lite evne til refleksjon, og at de ikke kan de enkleste ting selv etter å ha vært i yrket sitt i mange mange år. 

Anonymkode: 9aeac...3e1

Skrevet

Hvor fort penga går. Som ung voksen  var jeg lærling tjente  brøkdelen av hva jeg gjør nå. Hadde alltid halve lønna te overs. Nå til dags er det lite igjen til sparing. Trudde det skulle bli lettere å spare med åra.

Anonymkode: c7440...b97

Skrevet

At voksne folk oppfører seg dårlig og ikke vet hva som er riktig. Trodde som liten at alle voksne gjorde som de skulle. 😂🙈

Anonymkode: f27c4...1b3

Skrevet
1 time siden, uhhuhher skrev:

Mitt største sjokk var å oppdage at folk med mastergrad ikke nødvendigvis er smarte. 

Så enig. Enda større sjokk var da jeg jobbet med folk som hadde flere mastergrader, gikk ut mer toppkarakter, og allikevel ikke klarte å gjennomføre de enkleste oppgaver i jobb. For ikke å snakke om mangelen på å reflektere over hvorfor en gjør det en gjør. 

Anonymkode: f27c4...1b3

Skrevet

At man aldri mer er alene etter at man får barn; de er tilstedeværende fysisk eller mentalt 100%

At kjernefamilien kan dø ut ila kort tid; har mistet 6 på 4 år, inkludert pappaen min

At de aller aller fleste er utro ila livet; både damer og menn.. 

Anonymkode: e3b82...b83

Skrevet

At slutten på Dirty dancing ikke er så trist mer. De hadde en sommerromanse. Ikke ekte kjærlighet som jeg tenkte som barn/ungdom.

Skrevet

At man barn gjør en så bekymret bestandig. Det kom som et sakte sjokk for meg. Det er ingen alder hvor man ikke bekymrer seg for et eller annet. Og det er såååå slitsomt. 

Min første har ADHD og det ble slutt med faren. Det er fryktelig mange bekymringer knyttet til slike ting. At de skal få venner nok, at de skal være friske osv osv. 

Anonymkode: d53ce...aed

Skrevet

Har ikke fått noen sjokk. Men jeg er nå 43 år og jeg merker at jeg nå er på et sted i livet der jeg er trygg på meg selv, jeg gir faen i hva folk måtte mene om mine valg, stort og smått. Etter å ha lest her inne så ser jeg det er så mye fordommer. Folk som har sånne hus er sånn og slik, folk som kler seg slik er bare såååå teite, reise på ferie sånn er for harryfolket. Og jeg kjenner at, jeg bryr meg ikke. 

I våres når denne helsikkas varmen kom, flere kvinnelige kollegaer kunne ikke gå med bare legger fordi de var så bleke. Herrejesus, mine legger var omtrent blå, og jeg brydde meg ikke. 

Jeg gjør det som er best for meg og måtte folk le eller riste på hodet av meg, det gjør ikke noe. Det viktigste er å ha det bra og være et hyggelig menneske. Så får de som dømmer eller er redd for å bli dømt holde på. 

DET er det beste med å bli voksen for egen del. 

Anonymkode: 19427...322

Skrevet

Tror det mest overraskende må være hvor ensomt det kan være, og hvor overveldende det er å vite hvor mye ansvar man har, at lille meg er ansvarlig for både meg selv og barna mine og alt som hører til. Om jeg fucker det opp vil det gå utover så mange. Men så er det jo godt å kjenne på at man har med seg de rette verktøyene fra egen oppvekst til å takle alt dette på en god måte :)

Skrevet

At førtiåringer ikke er hauggamle! ;) 

Anonymkode: 4238b...e04

Skrevet

Hvor rasshøl og egoistisk andre mennesker kan være.

Anonymkode: 18f9d...9c3

Skrevet

At jeg nå er 34 og fortsatt ikke føler meg "voksen". At f.eks. ungdomsskoleelever ser meg på gata og tenker at jeg er "ordentlig voksen", mens jeg vet at det er jeg jo slettes ikke. Å havne i situasjoner der jeg plutselig er eldst/den som er "mest voksen" og folk forventer at jeg skal ordne opp/fylle voksenrollen. Og det gjør jeg jo, men jeg har sååå impostor syndrome. :) 

Anonymkode: c8212...569

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, da må du hatt lite motstand i livet om det er det største sjokket 

Anonymkode: 0e4b8...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...