Gå til innhold

Noen som har startet IPS konto?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å opprette IPS konto, men er usikker fordi det ikke er mulig å disponere pengene før 62 år. Er det noen som har gjort det som har lyst til å fortelle om sin økonomiske situasjon? 

Anonymkode: 087c9...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det. Valgte dette nettopp fordi pengene blir låst, da kan jeg ikke ta de ut. De kan ikke brukes til annet enn alderdommen. Om jeg dør før, så arver barna mine de. Jeg sparer 1000 kroner i måneden. Det er ikke all verden, men det er noe. Jeg er ikke 30 enda, så har mange år igjen å spare på. Min pensjonsalder er over 72 år og det kunne jeg ikke tenke meg. Derfor veldig greit at de er låst. Jeg sparer litt ved siden av, men tror ikke de skal gå til pensjon. Blir vel ting som konfirmasjon, mulig førerkort til barna og slikt. Dette spares i ulike fond med ulik risiko. Sparer en liten sum på sparekonto, men det er vel det folk kaller buffer. Ellers betaler jeg litt ekstra på billån og noe på studielån. Ikke så mye ekstra på studielån ettersom det slettes ved død og helt/delvis ved ufør. Man vet aldri hva som skjer. Likevel kan det jo ikke skje noe, og da skader det ikke å ha kuttet ned litt ekstra på det også.

Summen teller ikke som formue og dersom jeg skulle skilles fra mannen har han ikke rett på halvparten av pengene heller. Man får også noe skattefradrag på pengene man sparer. Har valgt en sånn løsning at det er mye fond i starten, også justeres det til mer sikre sparemåter etterhvert som jeg blir eldre.

Jeg tjener rett over 500 000 i året. Har studielån på ca 300 000. Og boliglån på 2,7 med mannen, hvor vi betaler 50/50 på alle utgifter. Boliglånet er over 20 år istedenfor 30 år, en form for sparing det og. Tre barn. Ingen andre lån.

Anonymkode: 18bfd...64a

Skrevet

Tusen takk for informativt svar... Jeg  har en inntekt på 420.000, totalt lån sammen med mannen på 1,2 mill, 270 000 på sparekonto. Tre barn her også... 

Jeg er 40 år, og ser at det absolutt er på tide å tenke på fremtiden.. 

Anonymkode: 087c9...812

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for informativt svar... Jeg  har en inntekt på 420.000, totalt lån sammen med mannen på 1,2 mill, 270 000 på sparekonto. Tre barn her også... 

Jeg er 40 år, og ser at det absolutt er på tide å tenke på fremtiden.. 

Anonymkode: 087c9...812

Det er jo en helhetsvurdering. Har du mulighet til å låse sparepenger på den måten? Du trenger jo ikke å spare tusenvis av kroner. Alle monner drar. Samtidig finnes det andre måter å spare til pensjon på, uten at det trenger å hete pensjonssparing hos banken. Da er ikke pengene låst. Kan være fordeler og ulemper med det. 

Du trenger ikke spare fast heller, men sette av noe større summer i løpet av året for eksempel. Dere har jo mye penger på bok. Men de kan jo være satt av til spesifikke formål jeg ikke kjenner til. Vi bor i en bolig hvor det vil være minimalt behov for vedlikehold i mange år fremover. Har derfor ikke stor buffer. 

At du på en eller annen måte begynner med en form for sparing til pensjon vil jeg absolutt anbefale. Pensjonsalderen din er i utgangspunktet over 71 år. Har du lyst til å jobbe så lenge? Og om du har lyst, er det realistisk med tanke på helse ut ifra dagens ståsted og type arbeid du har? Det er ikke så lenge til opptjeningsordningen endres. Det er ingen som er garantert 66% ved avgang, slik mange har vært med visse kriterier. 

Anonymkode: 18bfd...64a

Skrevet

Jeg svarer igjen. Er nok over gjennomsnittet opptatt av pensjon🤓 Har fått omtrent alle venninnene mine til å starte med det...

For å nå en million i sparing til pensjon, ikke at det trenger å være målet, så har Storebrand en fin illustrasjon om hvor mye man må spare sett i forhold til alder man starter sparingen.

 

A3A815E2-1B61-47D5-80F8-733F4477F5FB.png

Anonymkode: 18bfd...64a

Skrevet

Jeg startet i høst, setter kun inn 500,- i mnd, er 42 år gammel. Lite men er det jeg har råd til nå. Når barna er ferdig på SFO og vi har 6800,- mindre i barnepass pr mnd skal jeg øke noe. 

Anonymkode: 0e05b...d11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...