Gå til innhold

Er dette god nok grunn til å melde til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den yngste er 13, snart 14 år og foreldrene har alltid vært mest opptatt av seg selv. Det har alltid vært mye alkohol der, ungene måtte tidlig klare seg selv. Foreldrene har alltid ropt og skreket til dem, og egentlig aldri hørt på ungene. Jeg har selv ikke hatt så mye med dem å gjøre, så jeg har ikke helt vært klar over hvor ille det er og har vært. Nå har vi hatt yngste med oss på hytten noen dager, og vi har følt at det har vært en rar og ukjent lukt. I dag gikk jeg inn på rommet der det barnet, og vår eldste bruker og det stinket! Jeg la hele ansiktet nedi baggen hennes og det stinker helt forferdelig av røykelukt!😮😖Det var en sur, ekkel og veldig markant og kvalm lukt, holdt på å brekke meg🤮Stakkars unge! Denne jenten er også en håndfull å ha over tid, hun er frekk og ufordragelig, hun er veldig "etter" vår eldste som er et år yngre. Hun hakker og kritiserer, ler av henne og gir henne inntrykk av at hun er barnslig og lite "kul" osv. Hun prøver også å presse vår til å be om ting, alt fra snop og penger, til aktiviteter og den slags. Vi voksne er drittlei dessverre, men vi prøver å holde igjen og prøver å håndtere henne på en voksen måte.. 

Men vi er i stuss på hvordan vi skal håndtere dette videre? Vi føler vi må gjøre noe. Samtidig virker hun veldig glad i foreldre og gir ikke uttrykk for at hun vil ha endringer, men samtidig hva vet vel hun?

Vi syns dette er vanskelig, så hadde vært fint med noen innspill!😊

Anonymkode: adedf...3a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt om jeg forstår? Vil du melde fordi bagen luktet? Fordi ungen er litt trasig? Ikke god nok grunn i mine øyne! 

Skrevet

At klærne stinker røyk og at hun er generelt ufordragelig, er ikke grunnlag for melding til barnevernet. Selv om det er indikasjoner på at noe kan være ugreit hjemme.

Det du beskriver fra før, derimot, at det er mye alkohol hjemme, at barna "tidlig måtte klare seg selv" (her må du gjerne utdype hva du legger i det) og at foreldrene roper og skriker mye til dem, kan absolutt være grunnlag for bekymringsmelding. Du bør konkretisere hva du mener med det. Er foreldrene berusede når de har ansvaret for barna? Hvor hyppig? Hva mener du med roper og skriker, som i voldsomt sinne? Hvordan reagerer barna på det?

At hun er glad i foreldrene betyr fint lite. Det er det store flertall av barn, og det er også helt vanlig å dekke over foreldres eventuelle alkoholmisbruk.

Anonymkode: 39b98...cf5

Skrevet

At det røykes i hjemmet slik at det setter seg i klær er selvfølgelig ikke bra, men ikke en sak for bv imo. Mye alkoholbruk og kjefting er en annen sak...men lurer egentlig på hvordan du vet så mye om hjemsituasjonen når du samtidig sier at du ikke har hatt så mye med dem å gjøre?

Den ufordragelige oppførselen til barnet kan så klart bety at det er noe alvorlig galt i hjemmet. Dette er nesten noe magefølelsen til dere må avgjøre. Er dere bekymret for barnets velferd er det innafor å kontakte bv.

Anonymkode: b8d57...52f

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den yngste er 13, snart 14 år og foreldrene har alltid vært mest opptatt av seg selv. Det har alltid vært mye alkohol der, ungene måtte tidlig klare seg selv. Foreldrene har alltid ropt og skreket til dem, og egentlig aldri hørt på ungene. Jeg har selv ikke hatt så mye med dem å gjøre, så jeg har ikke helt vært klar over hvor ille det er og har vært. Nå har vi hatt yngste med oss på hytten noen dager, og vi har følt at det har vært en rar og ukjent lukt. I dag gikk jeg inn på rommet der det barnet, og vår eldste bruker og det stinket! Jeg la hele ansiktet nedi baggen hennes og det stinker helt forferdelig av røykelukt!😮😖Det var en sur, ekkel og veldig markant og kvalm lukt, holdt på å brekke meg🤮Stakkars unge! Denne jenten er også en håndfull å ha over tid, hun er frekk og ufordragelig, hun er veldig "etter" vår eldste som er et år yngre. Hun hakker og kritiserer, ler av henne og gir henne inntrykk av at hun er barnslig og lite "kul" osv. Hun prøver også å presse vår til å be om ting, alt fra snop og penger, til aktiviteter og den slags. Vi voksne er drittlei dessverre, men vi prøver å holde igjen og prøver å håndtere henne på en voksen måte.. 

Men vi er i stuss på hvordan vi skal håndtere dette videre? Vi føler vi må gjøre noe. Samtidig virker hun veldig glad i foreldre og gir ikke uttrykk for at hun vil ha endringer, men samtidig hva vet vel hun?

Vi syns dette er vanskelig, så hadde vært fint med noen innspill!😊

Anonymkode: adedf...3a7

Hvordan vet du dette om hjemmet om ikke du har hatt særlig kontakt med dem, og kan det tenkes at datteren selv røyker? Her ville jeg ha tatt en prat alene med jenta en dag og sagt at hun kunne stole på at du vil hjelpe om hun trenger det.

Anonymkode: 03e7d...36e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du dette om hjemmet om ikke du har hatt særlig kontakt med dem, og kan det tenkes at datteren selv røyker? Her ville jeg ha tatt en prat alene med jenta en dag og sagt at hun kunne stole på at du vil hjelpe om hun trenger det.

Oppførselen du forteller om er ikke grei, men kan ha ulike årsaker. Maktatferd ses statistisk sett litt oftere hos populære barn fra ressurssterke familier enn motsatt.

Skrevet

Om det er mye alkohol i tillegg til kjefting og roping i hjemmet ville jeg meldt til BV ja. Psykisk/verbal vold er like skadelig (om ikke mer) for et barn som fysisk vold

Anonymkode: 154e5...476

Skrevet

nei

Anonymkode: 9e7ab...6f3

Skrevet (endret)

Dette høres ikke ut som en drømmehjem, men vet ikke om det hjelper å sende bekymringsmelding i dette tilfellet. Prøv å prate med jenta og vis at du er der for henne om hun trenger en voksenperson å snakke med.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det er mye alkohol i tillegg til kjefting og roping i hjemmet ville jeg meldt til BV ja. Psykisk/verbal vold er like skadelig (om ikke mer) for et barn som fysisk vold

Anonymkode: 154e5...476

For det første høres det ut som om denne informasjonen ikke er noe som kommer fra HI selv. Når du tenker deg om så forstår du sikkert at høye stemmer og krangling ikke er ensbetydende med psykisk/ verbal vold? Noen familier har litt høyere lydnivå og flere diskusjoner uten at det er negativt, og både barn tenåringer kan da ha sine utbrudd og slamre med dører. Les f.eks. Funkygines bloggpost om temaet, den er veldig god. Jeg har ellers bodd i bofellesskap med noen som gråt hver gang vi hadde husmøte. Vi andre argumenterte og diskuterte heftig, men var selvfølgelig gode venner etterpå også. Han oppfattet det derimot som at vi andre var sinte og trodde hver gang at vi nå var uvenner. Antar han kanskje hadde en bagasje som gjorde at han fortolket dette forsterket og annerledes enn oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...