Gå til innhold

Når andre skal sende bekymring om ditt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, du KAN melde. Men jeg tror ikke det blir gjort noe med det pga manglende relasjon. Men muligens vil de sjekke opp i det, er ikke sikker. Det er jo en grunn til at det er blitt sånn, bekymringsmeldinger til bv er blitt en «fin» trakassering metode. 

Anonymkode: 9368c...221

Men de fleste bekymringsmeldinger er jo ikke trakassering. Det er vel mer sannsynlig at jeg vil prøve å bevisst ødelegge for noen jeg har en relasjon til enn ikke. Andre mennesker engasjerer meg ikke...

Anonymkode: 51652...f24

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de fleste bekymringsmeldinger er jo ikke trakassering. Det er vel mer sannsynlig at jeg vil prøve å bevisst ødelegge for noen jeg har en relasjon til enn ikke. Andre mennesker engasjerer meg ikke...

Anonymkode: 51652...f24

Nei men ikke alle tenker sånn vettu. Kan hende noen har gjort noe til noen og de tenker på å ødelegge for dem, og eneste muligheten de har er å melde dem til barnevernet og håpe på at de vil miste barna eller bare for å lage mer styr for dem. Finnes mange forskjellige mennsker der ute som tror de har fått en god ide. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hm. er det forskjell fra kommune til kommune? Kjenner ei som jobber i barnevernet faktisk, og hun sa at det må være relasjon mellom melder og familien/barnet. Hvor står det eventuelt skrevet på nettet, kan man lese om det noe plass?

Nei, det er ikke forskjell fra kommune til kommune. Dette er regulert av Barnevernloven og den gjelder i hele Norge. Enten tar hun feil eller du har mistolket henne. Hvem som helst kan melde bekymring for hvilket som helst barn.

Jeg har undersøkt saker basert på meldinger hvor f.eks noen har observert et barn bli slått på en parkeringsplass og tatt bilnummeret, eller observert en forelder ruset med barn på en campingplass og ringt barnevernvakten. Ikke i noen av disse tilfellene har melder hatt noen relasjon til barnet, men selvfølgelig skal dette meldes og undersøkes.

Anonymkode: b786d...f6b

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke forskjell fra kommune til kommune. Dette er regulert av Barnevernloven og den gjelder i hele Norge. Enten tar hun feil eller du har mistolket henne. Hvem som helst kan melde bekymring for hvilket som helst barn.

Jeg har undersøkt saker basert på meldinger hvor f.eks noen har observert et barn bli slått på en parkeringsplass og tatt bilnummeret, eller observert en forelder ruset med barn på en campingplass og ringt barnevernvakten. Ikke i noen av disse tilfellene har melder hatt noen relasjon til barnet, men selvfølgelig skal dette meldes og undersøkes.

Sånne tilfeller vil jeg tro at det er på sin plass med bekymring. Men jeg tenker mer på sånne uspesifikke meldinger hvor melder har ingen relasjon, men som forteller at han/hun er bare bekymret osv. Da er det jo noe som skurrer. Men hvis en melder en falsk melding, blir ikke disse personene undersøkt selv? La oss en småbarnsmor melder en annen og oppgir falske forklaringer, går det da ikke ut over henne? 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne tilfeller vil jeg tro at det er på sin plass med bekymring. Men jeg tenker mer på sånne uspesifikke meldinger hvor melder har ingen relasjon, men som forteller at han/hun er bare bekymret osv. Da er det jo noe som skurrer. Men hvis en melder en falsk melding, blir ikke disse personene undersøkt selv? La oss en småbarnsmor melder en annen og oppgir falske forklaringer, går det da ikke ut over henne? 

Barneverntjenestens mandat er å undersøke hvordan barn har det.

Foreldrene til barnet det meldes bekymring på, står fritt til å anmelde vedkommende for ærekrenkelser e.l. om de ønsker det. Det vil i så fall være opp til politiet å gjøre noe med dette, ikke barneverntjenesten.

Det hender meldinger henlegges som åpenbart grunnløse/trakassering uten at det opprettes undersøkelse, enten ut fra meldingens innhold eller at barneverntjenesten har kjennskap til familien eller melderen fra tidligere. En melding som har innhold av typen "jeg er bare bekymret" vil det ikke åpnes undersøkelse på; det må fremkomme informasjon i meldingen som tilsier at det kan være behov for tiltak etter barnevernloven.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barneverntjenestens mandat er å undersøke hvordan barn har det.

Foreldrene til barnet det meldes bekymring på, står fritt til å anmelde vedkommende for ærekrenkelser e.l. om de ønsker det. Det vil i så fall være opp til politiet å gjøre noe med dette, ikke barneverntjenesten.

Det hender meldinger henlegges som åpenbart grunnløse/trakassering uten at det opprettes undersøkelse, enten ut fra meldingens innhold eller at barneverntjenesten har kjennskap til familien eller melderen fra tidligere. En melding som har innhold av typen "jeg er bare bekymret" vil det ikke åpnes undersøkelse på; det må fremkomme informasjon i meldingen som tilsier at det kan være behov for tiltak etter barnevernloven.

Litt vanskelig å anmelde noen for trakassering hvis melder er anonym da 😛

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt vanskelig å anmelde noen for trakassering hvis melder er anonym da 😛

De som vil trakassere bruker ikke oppgi hvem de er til barneverntjenesten heller.  Ofte mistenkes det å være en eks.  Men dette er veldig lite utbredt,  altså. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...