Gå til innhold

Pensjonsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med en aldrende befolkning må vi regne med å måtte jobbe lenger enn foreldrene våre før vi tar ut pensjon. Egentlig synes jeg det er bra. Vi bør jo bidra til samfunnet så lenge vi har helse til det.

I tillegg tror jeg de aller fleste har godt av å jobbe. Det holder både hjerne og kropp i gang. Jeg ser hvordan mange av dem som tar ut tidligpensjon forfaller spessielt mentalt men også fysisk.

Min far er for eksempel over 80. Han jobber fortsatt ca 70%. Det samme gjør moren min. De holder  seg på alle måter bedre enn nesten alle andre jeg kjenner på samme alder. Tanter, onkler, svigerforeldre og andre har raskt blitt late og selvopptatte etter å ha pensjonert seg. Jeg tror rett og slett ikke det er bra for oss.

Jeg håper jeg selv kan fortsette i jobb til jeg er minst 80. Det vil nok bety at jeg vil måtte bytte jobb, men så lenge jeg kan gjøre noe fornuftig håper jeg det vil være mulig å jobbe med noe.

Hvordan er det med dere? Har dere noen tanker om pensjonstidspunkt?

Anonymkode: e530d...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker mellom 70 og 72, jeg ser på jobb at etter skal litt til å bidra godt etter det. 

Anonymkode: 979fe...890

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker mellom 70 og 72, jeg ser på jobb at etter skal litt til å bidra godt etter det. 

Anonymkode: 979fe...890

Ja, jeg tror heller ikke jeg kan fortsette i samme jobb til jeg er 80, men det er jo mange ting man kan gjøre likevell.

Skrevet

Jeg ser dessverre at de gamle på jobb har stivnet både i kompetanse og viljen til å yte og lære. De bidrar svært lite. Selvgode er de også. Det er kun et fåtall av de over 60 som holder seg oppdatert på fagområdet og er villige til å stå på og bidra til utvikling av virksomheten. 

Anonymkode: 57a81...c8a

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser dessverre at de gamle på jobb har stivnet både i kompetanse og viljen til å yte og lære. De bidrar svært lite. Selvgode er de også. Det er kun et fåtall av de over 60 som holder seg oppdatert på fagområdet og er villige til å stå på og bidra til utvikling av virksomheten. 

Det er ikke tilfellet her. Det er klart de eldste ikke jobber like raskt med alt, men så lenge de godtar lavere lønn enn da de var 50 er de vell så produktive som dem under 40.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke tilfellet her. Det er klart de eldste ikke jobber like raskt med alt, men så lenge de godtar lavere lønn enn da de var 50 er de vell så produktive som dem under 40.

Hvilken bransje jobber du i???

Jeg jobber i en kunnskapsorganisasjon. Da må hodet henge med. Tempo er mindre viktig. Det er kompetanse og intelligens som er mest viktig. Det går nedover med de fleste etter at de runder 60..,

Gå ned i lønn? Det er det da ingen som gjør. 

Det er sikkert bra for samfunnet at disse folka har et sted å henge, slik at bedriften kan lønne dem i stedet for staten. Men det er jammen ikke bra for de yngre som må dra hele lasset alene med en stadig større gjeng gratispassasjerer.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle de ønske å gå ned i lønn, hvis de gjør samme jobb som dem under 40? Det er jo ikke rimelig i det hele tatt

Anonymkode: 30ae1...8cb

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle de ønske å gå ned i lønn, hvis de gjør samme jobb som dem under 40? Det er jo ikke rimelig i det hele tatt

Anonymkode: 30ae1...8cb

De fleste er på topp lønnsmessig ved vanlig pensjonsalder. Etter at de har fylt 70 kan de sies opp. Da kan man avtale en ny og mer fornuftig lønn. Mange er glade for den muligheten. De kan da med god samvittighet ta det litt roligere og leve godt. De får tross alt pensjon i tillegg til lønnen.

Skrevet

Jeg er intensivsykepleier og holder jeg helsa til jeg er 62 er det et mirakel.. er nå 40 og jeg gleder meg allerede til å gå av med pensjonen!😜

skal heldigvis bytte jobb snart.. 

Anonymkode: 1d887...db5

Skrevet

Kommer vel litt an på hvilken jobb man har tenker jeg. Greier ikke helt å se for meg at en hjelpepleier skal jobbe med tunge brukere til hun er 80 nei. Da er det i så fall bare for å flytte rett inn på hjemmet selv....

Men klart, er du professor på nordiske språk fex kan man sikkert holde på oppi 90-åra. 

Tror ikke vi skal skjære alle seniorer over en kam som lite endringsvillige OL. Aldersdiskriminering er ikke fint, husk at vi alle kommer dit...

Skrevet

Min pensjonsalder er per i dag 72,5 år. Jeg har ikke tenkt å jobbe så lenge. Jeg syns jobb er slitsomt og hektisk. Vi har høye krav og for få folk på min arbeidsplass. Kunne jeg jobbet deltid hadde jeg gjort det. Kommer til å gå av så tidlig som mulig. Det vil jo avhenge av økonomi.

Anonymkode: e14c0...d31

Skrevet

Jeg jobber på kontor med et område hvor det er mange endringer og stort krav om kunnskap. Vi har en del eldre. Veldig hygelige mennesker, men jeg har også erfaring med at deres produktivitet faller og at det tar lang tid før ny kunnskap henger fast. Dette betyr at de gjør flere feil.

En annen ting ved å jobbe til man blir over 70 år er at da har man ikke krav på sykepenger. Mange mennesker har dårligere helse når de blir eldre og det kan derfor være et problem. Selv har jeg ikke noen god helse pga bivirkninger etter kreft så jeg håper jeg klarer meg til 62 år, men tror nok at man på det tidspunkt ikke kan gå av så tidlig.

Anonymkode: a64bd...9fd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på kontor med et område hvor det er mange endringer og stort krav om kunnskap. Vi har en del eldre. Veldig hygelige mennesker, men jeg har også erfaring med at deres produktivitet faller og at det tar lang tid før ny kunnskap henger fast. Dette betyr at de gjør flere feil.

En annen ting ved å jobbe til man blir over 70 år er at da har man ikke krav på sykepenger. Mange mennesker har dårligere helse når de blir eldre og det kan derfor være et problem. Selv har jeg ikke noen god helse pga bivirkninger etter kreft så jeg håper jeg klarer meg til 62 år, men tror nok at man på det tidspunkt ikke kan gå av så tidlig.

Det at man ikke har krav på sykepenger er jo ikke viktig. Du får jo alderstrygd uansett. Det du eventuelt tjener på jobben er jo bare en bonus.

Skrevet

Jeg kan jobbe uendelig lenge, har kolleger som nærmer seg 75 og gjør en strålende jobb fremdeles, men det har jeg definitivt ikke tenkt å gjøre, jeg går av ved første mulighet. Livet er for kort til å jobbes vekk og livet mitt er rikt på tusen andre områder enn jobben (som jeg elsker, men ikke høyere enn friheten min) så om det finnes noen mulighet for AFP når jeg kommer så langt griper jeg den med begge hender.

Skrevet

Hi virker å ha lite innsikt i arbeidslivet generelt. Min mor gikk av med pensjon da hun var 68. Det var i allefall 5 - 8 år for sent. Helsen hennes er helt ødelagt og hun får en alderdom preget av smerter, betennelser og slitasjegikt. Hun var hjelpepleier.

Anonymkode: 1a964...9ea

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at man ikke har krav på sykepenger er jo ikke viktig. Du får jo alderstrygd uansett. Det du eventuelt tjener på jobben er jo bare en bonus.

Som du selv sier så blir det flere og flere eldre. Du tror vel ikke at pensjonsordningen fortsetter med å være lik den er nå. Den blir jo dyrere og dyrere for AS Norge for hvert år som går. Varer nok ikke så lenge før det kommer enda flere innstramninger. Er jo faktisk for flott at du kan jobbe og motta pensjon samtidig.

Og kjedelig om man jobber lenge også pludselig får dårlig helse. Da er pensjonstilværelsen ikke super kul.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som du selv sier så blir det flere og flere eldre. Du tror vel ikke at pensjonsordningen fortsetter med å være lik den er nå. Den blir jo dyrere og dyrere for AS Norge for hvert år som går. Varer nok ikke så lenge før det kommer enda flere innstramninger. Er jo faktisk for flott at du kan jobbe og motta pensjon samtidig.

Og kjedelig om man jobber lenge også pludselig får dårlig helse. Da er pensjonstilværelsen ikke super kul.

Nei, pensjonsordningene må nok endres, men jeg regner med at retten til sykepenger og retten til pensjon uansett følges ad. Hvis retten til pensjon blir borte bør man ha rett på sykepenger, men ikke begge deler på en gang.

Skrevet

De fleste av oss her på forumet skal i teorien jobbe til vi blir over 70 år. På NAVs nettside kan dere se i tabell hvilken alder dere kan gå av med, med den nye levealderjusterte pensjonsordningen som kom i 2011. Jeg sjekket pensjonsalderen min for to måneder siden, da vi skulle ha uravstemning om pensjon i min fagorganisasjon. Siden den «gang» har alderen min blitt justert opp med seks måneder.

Her er dagens alder: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/Uttak%2C+regulering+og+levealdersjustering/levealdersjustering-av-alderspensjon

Den bare stiger og stiger for hvert år som går... En ny opptjeningsmåte starter i 2020, ingen som er garantert 66% av lønnen sin mer da. Det er bare å begynne å spare på egen hånd. 

Det er mange yrker hvor å gå av over 70 ikke er forenlig med belastningen av jobben. Mange av disse er typiske kvinneyrker. Helsefagarbeidere og barnehageansatte blir ofte trukket frem som eksempler. Lærere også, de har en høy andel som blir uføre før de nærmer seg pensjonsalder. Sykepleiere har vel særaldersgrense. 

Anonymkode: e14c0...d31

Skrevet

Jeg har tenkt mye på dette. Mine foreldre kunne gå av ved 62. Rett etterpå fikk min mor kreft. Hun kom seg gjennom det, men det ble tøft. Et par år etter fikk min far kreft og døde. Samtidig ble min mor diagnostisert med Alzheimers. Reisene og tiden med barnebarn de hadde gledet seg til ble det aldri noe av. Begge hadde holdt seg aktive, har alltid spist veldig sunt, og var aldri syke før de gikk av med pensjon. Jeg kan ikke huske at noen av dem noensinne hadde en sykedag. Alt dette (brystkreft, tarmkreft og Alzheimer) er arvelige sykdommer, og jeg ser klart muligheten for at jeg selv aldri blir 70. Jeg gjør så godt jeg kan med tanke på trening og kosthold, men har det hele tiden i bakhodet. 

Anonymkode: 087d3...212

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...