Gå til innhold

Økonomisk trygghet, hva betyr det for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er lavtlønna. men prioriterer likevel buffer og lavt forbruk fordi jeg er ekstremt opptatt av økonomisk trygghet.

Lurer på om jeg er litt vel opptatt av det pga en tøff barndom som manglet det meste.

Hvor mye å bakhånd bør en familie ha? Kommer selvsagt an på utgifter, men vi har faste utgifter på under 30.000 i måneden inkludert mat, drivstoff, variable utgifter og lån.

Anonymkode: 14079...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat nå har vi 34 000 i buffer, men ca 15 000 av dem har vi pgs fått igjen på skatten. Vi har en normal inntekt, pluss en nav inntekt. Så prioriterer å ha noe i bakhånd. Men ofte blir det sånn at dette blir tæret på frem til neste sommer. Den som har jobb betaler litt ekstra skatt for å være sikker på å få igjen. Vi reiser aldri på dyre turer eller unner oss noe annet enn hva vi tenker er ønkonomisk og lurt

Anonymkode: fcf80...d7b

Skrevet

Nedbetalt hus og bil + minst 3 måneders inntekt på bok tenker jeg er et greit utgangspunkt.

Anonymkode: ff606...3a0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

akkurat nå har vi 34 000 i buffer, men ca 15 000 av dem har vi pgs fått igjen på skatten. Vi har en normal inntekt, pluss en nav inntekt. Så prioriterer å ha noe i bakhånd. Men ofte blir det sånn at dette blir tæret på frem til neste sommer. Den som har jobb betaler litt ekstra skatt for å være sikker på å få igjen. Vi reiser aldri på dyre turer eller unner oss noe annet enn hva vi tenker er ønkonomisk og lurt

Anonymkode: fcf80...d7b

Takk for svar :)

Hva er en normal inntekt? Sånn ca hvor mye har dere inn i måneden? 

Ellers har vi sånn ca like mye buffer og tenker veldig likt som dere.

Skrevet

Nedbetalt hus og bil + minst 3 måneders inntekt på bok tenker jeg er et greit utgangspunkt.

Anonymkode: ff606...3a0

Æh.. ok.. 😕 

Skrevet

Vi har ca 53 tusen inn hver måned, dvs utbetalt lønn tilsammen, 2 barnetrygder itillegg. Bolig til ca 4.8 mill med lån på 2,3. Rimelige men trafikksikre biler, begge fra 2011. 

Vi har kun 20 tusen i buffer på kto nå, noe mer i sparing til barna men da måtte det bli superkrise om de røres. Har rammelån med pr idag 100 tusen disponibelt som vi bruker til prosjekter på huset mm. 

Anonymkode: 53066...30d

Skrevet

Jeg har 30 000 utbetalt i måneden. Har 35 000 på sparekonto/buffer og rundt 10 000 i fond. Stor buffer er ikke så viktig for meg. Men at det er 20 000 der til enhver tid er målet mitt, det holder til at jeg føler økonomisk trygghet. Betaler ned ekstra på gjeld fremfor å spare.

Jeg har uføreforsikring, den gir også litt ekstra fra man begynner på aap. Jobber kommunalt, så ikke fare for at det skulle ta tid med sykepenger slik man risikerer hos nav. Bor i helt ny bolig. Har garanti og ser ikke at det skal komme store uforutsette utgifter her de neste ti årene. Har to år gammel bil så ikke de største utgiftene der med det første heller. Følger vanlig serviceintervall.

Å spare til pensjon derimot, det er viktig for meg. Økonomisk trygghet også i fremtiden. Jeg er godt over 70 før jeg når pensjonsalder. Det er jeg ikke interessert i. Sparer derfor i ips.

Anonymkode: 2f827...57c

Skrevet

Jeg er oppvokst med en MIR som er ufør. Vi levde fra mnd til mnd å knapt nok det. I flere år hadde hun ikke råd til å nedbetale på huslånet (kun renter). Vi kjøpte billig mat og billige klær. Det var katastrofe om klær ble ødelagt. Vi hadde ikke bil, mobil, i perioder ikke TV, Internett eller annen luksus. Hver dag hørte jeg hvor lite penger vi hadde. Dette har resultert i at jeg tidlig bestemte NEG for å gi barna mine en økonomisk trygghet. Vi har 2,3 i lån (verdi 4,5+. Vi har 180 000kr i bsu, og 120 på sparekonto. Har også 40000 kr på ungenes konto. En bra bil og ett vrak (som skal byttes ut til en arbeidsbil). Jeg kjøper ofte på salg, vi kan kose oss ute og vi bruker penger på reiser. Heg opplevde lite av det som liten så det unner jeg meg. Vi har godt med klær og jeg kjøper nok mer enn vi trenger.

økonomisk trygghet innebærer for meg å ha sparepenger. At vi har råd til uforutsette utgifter og minst 60 000kr på sparing. At jeg kan legge meg om kvelden uten å bekymre meg for om vi klarer å betale verksted regninger, ny vaskemaskin og om tv-en ryker kan vi kjøpe ny. At regninger blir betalt i tide er selvfølgelig en selvfølge.

Anonymkode: 848fa...972

Skrevet

Jeg er oppvokst med en MIR som er ufør. Vi levde fra mnd til mnd å knapt nok det. I flere år hadde hun ikke råd til å nedbetale på huslånet (kun renter). Vi kjøpte billig mat og billige klær. Det var katastrofe om klær ble ødelagt. Vi hadde ikke bil, mobil, i perioder ikke TV, Internett eller annen luksus. Hver dag hørte jeg hvor lite penger vi hadde. Dette har resultert i at jeg tidlig bestemte NEG for å gi barna mine en økonomisk trygghet. Vi har 2,3 i lån (verdi 4,5+. Vi har 180 000kr i bsu, og 120 på sparekonto. Har også 40000 kr på ungenes konto. En bra bil og ett vrak (som skal byttes ut til en arbeidsbil). Jeg kjøper ofte på salg, vi kan kose oss ute og vi bruker penger på reiser. Heg opplevde lite av det som liten så det unner jeg meg. Vi har godt med klær og jeg kjøper nok mer enn vi trenger.

økonomisk trygghet innebærer for meg å ha sparepenger. At vi har råd til uforutsette utgifter og minst 60 000kr på sparing. At jeg kan legge meg om kvelden uten å bekymre meg for om vi klarer å betale verksted regninger, ny vaskemaskin og om tv-en ryker kan vi kjøpe ny. At regninger blir betalt i tide er selvfølgelig en selvfølge.

Vi har ca 55 000 inn hver mnd, ikke nødvendig for meg å ha mer enn en mnd lønning på sparekontoen. Unødvendig å ha 3x inntekt, så jeg stresser ikke med å ha 165 000kr på sparing.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg bare spørre noe her. Ikke direkte rettet til deg men hvorfor sparer dere i bsu? Er ikke det bare opp til 30 år ? I tilleg kan pengene kun utbetales om de brukes på bolig? Så om du for en mega regning på noe og trenger pengene har du de jo egentlig ikke. Bare ett spørsmål som jeg alltid har undret på når jeg ser folk har flere hundre tusener på den kontoen me harkjøot seg hus allerede.

Anonymkode: 35ec4...8bd

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg bare spørre noe her. Ikke direkte rettet til deg men hvorfor sparer dere i bsu? Er ikke det bare opp til 30 år ? I tilleg kan pengene kun utbetales om de brukes på bolig? Så om du for en mega regning på noe og trenger pengene har du de jo egentlig ikke. Bare ett spørsmål som jeg alltid har undret på når jeg ser folk har flere hundre tusener på den kontoen me harkjøot seg hus allerede.

Anonymkode: 35ec4...8bd

Vi får skattefradrag på 5000kr/år im vi sparer Max. I tillegg er det såpass gode renter at vi beholder det så lenge vi kan. Bsu kan du spare i frem til du fyller 34-år tror jeg det er, jeg er 30år. Ser jeg skrev at vi har 120 kr på konto, skulle stå 120 000kr. Skjer det noe har vi penger der. Vi tenker å bruke bsu pengene på boliglån. Vi har flere smålån i boligen som kan slettes om vi bruker bsu. Foreløpig er rentene på boliglånet mindre enn hva jeg får på bsu. Så det lønner seg med bsu om vi klarer å spare hvert år. Tror vi betaler ca 3500kr i renter på boliglånene (vi kan slette med bsu). Men vi får 5000kr i skattefradrag + 5500kr i renter ved å ha bsu. Men, tror ikke vi klarer å spare noe i år da vi må kjøpe «ny» bil😉

Skrevet

Vi har ca 40.000 i buffer/sparing, gode inntekter (tjener rundt 1 mill i året tilsammen), men velger å betale ned på boliglån fremfor å legge pengene på sparing. Vi har 2 biler med lite i lån, den ene skal selges nå så da har vi ikke lenger billån. 

Økonomisk trygghet for meg er å kunne få uforutsette regninger (verksted, vaskemaskin e.l. som ryker) uten at det skal gjøre oss urolige. Vi bor i borettslag, Så ingenting svært konstandsfullt som kam skje med huset (utvendig blir dekket av borettslaget), Så ikke nødvendig med masse i buffer. 

Syns din tankegang er bra hl. Du har kontroll og en buffer i tilfelle uhell 🙂

Anonymkode: 09045...666

Skrevet

Jeg er blitt alene, og selv om jeg tjener greit alene (500.000), blir det trangt når man er alene om hus og bil og alt. Økonomisk trygghet for meg handler om å ha forsikringer og ta meg råd til å betale de, og ha penger på sparekonto. Pr nå har jeg 60.000kr der, har syltet ned alt av feriepenger og skattepenger i år, pluss at jeg har solgt unna litt klær og ting. 

Jeg må vite at vaskemaskinen kan ryke, uten at det ruinerer meg. Da føler jeg økonomisk trygghet. 

Skrevet

Økonomisk trygghet for meg er å vite at jeg ikke trenger å bekymre meg om penger. Det er en sum av mange ting: vi har lavt lån sammenliknet med (nåværende) boligverdi (1,7 mill. i lån, boligen er verdt ca. 5,5 mill.), ganske ny bil (2012-modell), to høye inntekter (ca. 1,4 mill. til sammen), ingen annen gjeld osv. Vi har p.t. alt for mye stående på sparekontoer (ca. 200 000 kr), skal overføre til rammelån som vi nettopp har opprettet.

For meg handler det i bunn og grunn om at jeg aldri bekymrer meg for en stor verkstedsregning på bilen, om noen hvitevarer skulle ryke e.l., og at vi alltid kan kjøpe det vi vil uten å tenke oss om – eller spare. Vi er jo ikke millionærer, så dette fordrer selvfølgelig at vi ikke har et svært høyt forbruk. Vi bor og lever rimelig og bruker egentlig ikke så mye penger. Men vi kan f.eks. bestille og betale en sydentur en hvilken som helst måned uten å tenke på det. Jeg vet at vi er veldig heldige, men dette er også et resultat av knallhardt arbeid og ikke arv eller gaver.

Uavhengig av størrelsen på inntekt og forbruk er økonomisk trygghet kanskje å ha et forbruk som ligger godt under inntekt (unngå å leve fra hånd til munn) og en tilstrekkelig buffer til at man ikke bekymrer seg?

Anonymkode: dd2f6...56e

Skrevet

at jeg har kontroll på hva jeg skylder og skal ut med i regninger hver mnd og om mini har det han trneger

Anonymkode: 13de9...303

Skrevet

Økonomisk trygghet betyr å ha penger i banken og eie egen bolig. Har cirka 1 million i aksjer og fond. Bolig med en million i lån. Eier og min mors leilighet som jeg kan selge når hun ikke selv kan bo der. Aller helst skulle jeg hatt en utleieleiligjet også.

For meg er økonomisk trygghet viktig. Synes det er horribelt å lese om hvordan mange her inne har det. Når et par tusenlapper fra eller til tipper lasset er det ille.

Anonymkode: d8e9f...31d

Skrevet

Fast 100% stilling, en god buffer og utgifter som står i stil til inntekt

Anonymkode: 64913...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...