Gå til innhold

Matmengde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et litt spesielt spørsmål, men jeg håper noen tar seg tid til å svare allikevel. 

Hva vil dere anslå er dagsbehovet av mat for en 9 åring? Tenker da i hovedsak på frokost, lunsj og evnt kvelds. Middag går greit. Finnes det noen nettsider med en generell mal?

Normalt aktivitetsnivå. Hopper noe på trampoline. 

Det er ikke snakk om slanking her, men måltidsregulering. Vi har ikke hatt så små barn i huset på 11 år, og har derfor lite minne om hva som er normale porsjoner i den alderen. Jeg kan ikke utdype videre da dette er en litt spesiell situasjon, men håper noen har 9 åringer i huset og kan komme med tips. 

Anonymkode: a194a...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det gutt?

Problemet er ofte at de har peroder hvor de er sultne hele tiden fordi det skjer mye i kropp og sinn, også har de perioder hvor de spiser mindre igjen. Det går rett og slett i rykk og napp....

Men 9 år er før puberteten og de hoppene de har da, så da trenger de ikke ekstra pga det.

Min 9-åring er jente, men hun spiser gjerne 2 skiver til frokost, 2 skiver pluss litt frukt på skolen, noe lett som en yoghurt etter skolen, en til to porsjoner middag (litt etter hva det er og hvor store porsjonene er) også frukt/grønnsaker til kvelds (f.eks en asjett fylt med tomater, en gulrot og et eple i biter. Hun trener tre ganger i uken og er ellers en ganske aktiv jente.

Jeg har to gutter på 14 og 17 år, de spiste ihvertfall ikke mer enn yngste da de var på samme alder, heller litt mindre, men de var ikke så aktive som hun er heller.

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å innføre faste måltider, for småspising mellom måltider er ofte det som tar helt av. Drikke kalorier er greit f.eks til et måltid om dagen, men ellers drikker man vann.

Anonymkode: 4ad1d...db4

Skrevet

Min gutt på 9 år spiser:

- 1 brødskive eller en skål frokostblanding til frokost

- 0-2 brødskiver til lunsj

- 1 tallerken middag

- 2-3 brødskiver eller 2 skiver og 1 yoghurt til kvelds. 

Anonymkode: cae12...961

Skrevet

Ikke sikkert det er relevant, men husk på at disse ungene også vokser litt i rykk og napp. Plutselig kan de være litt "chubby" for å så strekke seg 15 cm på et kvarter. :)

Skrevet

Husker søstern min kunne spise 6 poteter til middag da hun var ca 9 år. Hun var så sulten i en periode. Jeg også har vært igjennom dette. Men matregulering er nok lurt. Bli vant til å spise passe. 

Anonymkode: 8148c...738

Skrevet (endret)

.

Endret av HvittHus
Skrevet

Min 9-åring har nettopp hatt en småspist-periode. Nå spiser hun plutselig som en voksen mann og er sulten hele tiden. Om hun vil ha 5  brødskiver til frokost, eller to store porsjoner middag så får hun selvsagt det. Det vi er strenge på er spising mellom måltidene. Vi har ikke godteriskuffer, kjeks osv, i hus som gjør det attraktivt å småspise heller. Vi har ca 5 måltider for dagen. Hun er ganske aktiv og er slank. Alle mine fire barn har perioder de spiser mye og perioder de spiser lite, så jeg vet at perioder de spiser mye så er de i en vekstspurt. Både fysisk og mentalt :) 

Anonymkode: c14b6...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...