Gå til innhold

Regler i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke regler har dere i hjemmet?

Har dere spille/skjermforbud? Lar dere ungene se på skjermer og spille nesten som de vil? 

Leking, hopping, spretting, dansing, synging og generelt støy?

Jeg føler jeg må hysje på ungene nesten hele tiden. Greit med litt, men om de skal opprettholde høy støy, ber jeg de gå ut. 

På en annen side føler jeg at jeg demper ungene hele tiden og føler meg egoistisk. Men så tar jeg meg i å tenke at selv om unger er unger, så trenger man vel ikke å tolerere høyt støynivå inne hele tiden? 

De er forøvrig 6 og 8 år. 

Anonymkode: c4ff2...94c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 2 åring og en 5 åring. Står deres musikk på så får de danse og synge, ikke hyle... Hopping i sofa og seng er ikke lov.

Skjermtid har vi ikke. 

Anonymkode: 28a90...907

Skrevet

Kun skjerm/spilling i helger, men ikke i timevis. De får se barne-TV til hverdags.

Ellers er det meste lov. Vi spiller fotball inne, har putekrig, lager hytte i sofaen med dyner og puter o.l. ungene er aktiv, men rolig og huset er stort så sjelden jeg må hysje på dem. Det hjelper veldig at stua er 80 kvm, vi kunne ikke ha så "frie tøyler" da vi bodde i leil. På 70 kvm.

Ungene er 3,5,7 og 9 år.

Anonymkode: ccfe2...4e5

Skrevet (endret)

Vi har ikke så mange støybegrensende regler egentlig. Det eneste jeg kommer på er at sofaen er ikke en trampoline. (Men sengene er derimot det 😂)

Regelen er vel at vi tar hensyn begge veier. Noen ganger passer det å synge og rope, og andre ganger er det mer greit å være stille. Men den som spiller høyest musikk i huset vårt er nok meg.

Skjerm og TV er det lite av, litt Barne-TV på ettermiddagen, og litt i helgene. Men vil at det skal stå på på tv-en, så vi kan se det sammen, ikke at de skal sitte alene i en krok å se på det.

Endret av Modesty Blaise.
Skrevet

Vi har ingen faste regler. Jeg tror ikke regler er en god måte for barn til å forstå verden på. 

Derimot er vi opptatt av at man skal forstå andre behov og situasjon og vise hensyn. Barna får selv være med på å vurdere og forstå problemstillinger og finne løsninger.

Jeg synes det er mer viktig å oppdra tenkende barn enn regelstyrte barn. 

Anonymkode: 9d83d...3d3

Skrevet

Egentlig gjør det meg ingenting om barna hopper i sofa og seng, eller danser og hopper og fjaser. Jeg liker ikke hyling eller plystring inne. Så lenge jeg slipper det bråket, de ikke ødelegger ting og forstår at det som er lov hjemme ikke er lov borte, er jeg fornøyd. Min partner er strengere så de får ikke lov å hoppe i sofa og senger osv.

Anonymkode: 09c48...5e8

Skrevet

Jeg har flere! 

Ikke lov å hoppe/turne i sofaen. Maten spiser vi ved bordet. Hyling og skriking gjør vi ikke, særlig ikke inne eller på trampolina. Og så er det forskjell på inneleker og uteleker. 

#assholemom

Skrevet

her trengs det ingen. alle 3 mine hater game, de er veldig aktive, de er 10,12 og 13, de har aldri vert inne barn,elsker og være ute uansett vær..

så har de lyst får de lov og se en film eller tv, er max 6 ganger i året

Anonymkode: aa8b1...69a

Skrevet

Skjermer ser vi an. De eneste reglene er at de ikke får bruke dem før skolen/bhg, ikke før lekser er gjort og ikke etter kl 18 for barnehagebarna. Ellers bruker vi skjønn. Blir veldig lite nå på sommeren, og litt mer når det er ruskevær. 

Ingen turning/herjing i møblene da jeg er redd de skal skade seg eller hverandre. «Gulvet er lava» og lignende er helt greit. De må gjerne bygge hytter og huler med møbler, puter, pledd etc  

Ingen sutring. Har de et problem får de si fra på en skikkelig måte. 

Vi spiser ved matbordet. Nå på sommeren tar vi ofte med maten ut, men inne er det matbordet som gjelder. 

Rydde bort en lek før de starter på noe nytt, med mindre den første leken skal fortsette etterpå. 

Hjelm ved sykling og sparkesykling. 

Og selvfølgelig vaske hender når vi kommer hjem, før mat og etter toalettbesøk. 

Holde rommene nogenlunde ryddige. 

Anonymkode: f227e...80e

Skrevet

Ikke lov å hoppe i sofaen. Hyling ikke lov. Har ikke fast skjermtid, men vi bestemmer  over skjermene. 

Sang og dans er lov. 

Anonymkode: 5505d...f05

Skrevet

Har ikke så mange regler. Det holder å oppføre seg som folk og ta hensyn til hverandre. 

Noen ganger er det greit å hoppe i sofaen og ha høy stemme, mens andre ganger blir de bedt om å dempe seg. 

Håndvask, ikke gå rundt med mat i munnen osv går under vanlig folkeskikk som gjelder alle som bor i huset. 

Skjermtid har vi ikke, noen ganger blir det mer enn godt er og da strammer vi ikke på det en periode. 

Det er barnas hjem, et sted de skal slappe av og utfolde seg uten at noen henger over dem og passer på alt de gjør. 

Det høres slitsom ut hos mange av dere. 

Anonymkode: a57f5...7f9

Skrevet

Som hun over her sa, ingen sutring!  Det er en viktig regel!!  

Ellers er det ikke for mye skjerm og ikke fotball i stua og hopping i sofaen. I sengene er også uaktuelt,  men det har aldri vært tema. Nå er de store, 11, 13, 15 og 17, jeg tror ikke de har savnet friere tøyler innendørs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...