Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #1 Skrevet 29. juni 2018 Har testet hos legen og fikk svar nå om at prøvene var normale, og verdiene var: P-TSH 0,91 P-T4 FRITT 20,5 Jeg skjønner jo verdiene da er innenfor normalen, men vet ikke hva det betyr..Jeg fikk samme svar når jeg testet for D-vit, at verdien var innenfor normalen, men det viste seg at slikt skal man ta med en klype salt. Mine verdier da var 53, og alt over 50 er innenfor, men saken er jo at man skal være langt over det. Altså, man bør være over 100, og for oss med kronisk tarmsykdom bør man være enda høyere. Så når jeg tok hestedoser med d-vit og verdiene kom opp ble formen bedre. Så nå lurer jeg på om det kan være det samme med stoffskifte? Anonymkode: 80ce7...4d5
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #2 Skrevet 29. juni 2018 Har ikke så god peiling men jeg sliter med svingene stoffskifte. Det vil si at jeg er under «farlig nivå» men jeg er der bare i to-tre dager og rett under. Jeg har kroniske tarmproblemer og mye diaré, min d-vit er kronisk lav, ligger ofte rett under/rett over grenseverdiene. Så jeg må ofte ta en hestekur med d-vit. Uansett, jeg er interessert i dette med stoffskifte og hva som påvirker dette. I min søken ramlet jeg over noe som var interessant for egen del. Endel forskning rundt feks stoffskifte på urbefolkning (indianer, samer, eskimoer) viser at denne gruppen har lavere referanseverdier. Dette er ikke mye forsket på så det er ikke mye å lese om dette. Jeg synes det likevel er interessant for egen del da jeg er samisk. Jeg har ingen stoffskifte plager så kanskje dette er naturlige verdier mtp mine gener. Vi er mer tilpasset årstider, spare på energi osv. Veldig spennende lesning er det i allefall. Dette med referanseverdier gjelder jo også dyr, samojedjunden har feks naturlig lavere stoffskifte enn feks en golden. Også endel hesteraser avviker fra referanseverdier som blir ansett som normalt. Anonymkode: 87ddb...116
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #3 Skrevet 29. juni 2018 Jeg har lavt stoffskifte og vet mye om stoffskifte. Dine stoffskifteverdien er veldig fine! Referanseverdi på TSH er (det varierer bittelitt fra hvem som analyserer blodet, men ikke mye) 0,2-4. Ft4 har referanseverdi 11-23. Det er heller ikke slik at man må begynne med stoffskiftemedisener med en gang man er utenfor referanseverdiene. Stoffskifteverdier kan endre seg noe i forbindelse med f. eks sykdom. Da venter man noen uker, og tar nye prøver. Ved lavt stoffskifte, kan man prøve ut medisin om man har mange symptomer over tid som tyder på lavt stoffskifte, også om man har lett forhøyet TSH. Du har rett i at leger ofte tar vel lett på referanseverdier, men dette er ikke tilfelle med ditt stoffskifte. D-vitamin kan godt være over 70 hele året, og gjerne også over 100. Det er også bra om du ikke er for lav på ferritin og B-12. Ferritin bør heller ikke være for høy (over referanseverdi. Anonymkode: f767b...265
Mamsen<3 Skrevet 29. juni 2018 #4 Skrevet 29. juni 2018 Det aller viktigeste er hvordan du føler deg. Prøvene ser fine ut. D-vit bør opp. Husker ikke oversikt. Men rett over normalen er fortsatt lite. Tror det er opp til 150. Så rundt 100 er greit. Men hvordan har du det? Det er det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #5 Skrevet 29. juni 2018 Regelen på stoffskifteverdier er at tsh skal være helt i nedre og t4 i toppsiktet av refnivå. Likedan bør du også få målt t3, den skal også ligge i topp av ref. Anonymkode: 314d4...006
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2018 #6 Skrevet 1. juli 2018 På 29.6.2018 den 15.04, Anonym bruker skrev: Regelen på stoffskifteverdier er at tsh skal være helt i nedre og t4 i toppsiktet av refnivå. Likedan bør du også få målt t3, den skal også ligge i topp av ref. Anonymkode: 314d4...006 Det du sier er ikke sant. TSH har en referanseverdi på det jeg skrev lenger opp. Men, om man bruker medisiner for lavt stoffskifte, så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5. T4 og T3 er ikke så vanlig å måle dersom man ikke allerede har en stoffskiftesykdom. Men Ft3 kan man godt måle. Det er fort gjort å blande hvor man bør ligge på referanseverdiene ved umedisinert og medisinert stoffskifte, også leger gjør dessverre det. Men det er viktig å huske på at det er vesentlige forskjeller i hvor man skal ligge på TSH, ft4 og ft3 ved bruk av medisiner eller ei. Anonymkode: f767b...265
Mamsen<3 Skrevet 1. juli 2018 #7 Skrevet 1. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det du sier er ikke sant. TSH har en referanseverdi på det jeg skrev lenger opp. Men, om man bruker medisiner for lavt stoffskifte, så skal TSH ligge mellom 0,2-1,5. T4 og T3 er ikke så vanlig å måle dersom man ikke allerede har en stoffskiftesykdom. Men Ft3 kan man godt måle. Det er fort gjort å blande hvor man bør ligge på referanseverdiene ved umedisinert og medisinert stoffskifte, også leger gjør dessverre det. Men det er viktig å huske på at det er vesentlige forskjeller i hvor man skal ligge på TSH, ft4 og ft3 ved bruk av medisiner eller ei. Anonymkode: f767b...265 Ikke jeg som skrev det du kommenterte på. T3 er nesten det viktigeste å måle. T4 skal omdannes til T3 i kroppen. Om man ikke omdanner godt nok hjelper det lite hva T4 ligger på. Men ja umedisnert og ikke er vesentlig.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2018 #8 Skrevet 3. juli 2018 På 2.7.2018 den 0.26, Mamsen<3 skrev: Ikke jeg som skrev det du kommenterte på. T3 er nesten det viktigeste å måle. T4 skal omdannes til T3 i kroppen. Om man ikke omdanner godt nok hjelper det lite hva T4 ligger på. Men ja umedisnert og ikke er vesentlig. Ja, det er viktig å måle ft3. Spesielt dersom man medisineres. Mange konventerer ikke godt nok til t3 (som meg) og bør bruke liothyronin (eller erfa, armour, NT etc). Trådstarter har veldig fine verdier. Blodprøver koster penger. Jeg ser ingen grunn til å ta ft3-prøve for hennes del. Men dersom TSH synker mer og ft4 går opp, kan man ta ft3-prøver for å sjekke om ft3 er høyt. For det er i så fall snakk om høyt stoffskifte. Anonymkode: f767b...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå