Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #1 Skrevet 28. juni 2018 mannn min sa det men jeg har hele livet trodd at de var fra island Anonymkode: 7f6c6...5fb
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #2 Skrevet 28. juni 2018 Opprinnelig kom de vandrende fra øst. Så dere tar feil begge to. Anonymkode: 07b1e...c16
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #3 Skrevet 28. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Opprinnelig kom de vandrende fra øst. Så dere tar feil begge to. Anonymkode: 07b1e...c16 a ok jeg skal si det til han Anonymkode: 7f6c6...5fb
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #4 Skrevet 28. juni 2018 Fra Island? Island ble kolonisert av mennesker fra Norge (og til en viss grad de britiske øyer). Ingen bodde der før det. Samer er et urfolk som har bodd i Norge i tusenvis av år, men også de har kommet andre ster fra. Nyere genforskning viser faktisk at de stammer fra Spania (bare å google). Anonymkode: 9b5d8...94c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #6 Skrevet 28. juni 2018 Wow, bare wow... Allmennkunnskap snevres stadig inn ser jeg. Anonymkode: eac8c...7a9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #7 Skrevet 28. juni 2018 Hva i alle dager lærte du i barneskolen? Samene er urfolket på Nordkalotten, de har sine hovedleveområder i både Russland, Finland, Sverige og Norge. De fleste norske samene lever riktignok i dag utenfor de opprinnelige leveområdene, svært mange av dem bor i Oslo og deromkring. Samene var opprinnelig et nomadefolk, og de kom til nord ved å følge iskanten etter hvert som isen smeltet etter siste istid. Til slutt bosatte de seg altså i nordområdene. De kom hovedsakelig fra sør og øst. Island ble befolket for godt og vel 1000 år siden, hovedsakelig av nordmenn, og særlig vestlendinger, naturlig nok. Det bodde da allerede noen skotske munker på øya, men det islandske folket er i hovedsak etterkommere etter nordmenn. Hvorfor de dro ut i vesthavet kan man lure på, men det er naturlig å tro at det ligger en kombinasjon av eventyrlyst og det å måtte forlate landet for i det hele tatt å berge livet. Ære og makt var svært viktig i vikingtiden, og en del av dem som reiste til Island er det nok lett å tro at hadde et menneskeliv eller flere på samvittigheten. Fra Island dro etter hvert noen, bl.a. Eirik Raude,videre, til Grønland og senere seilte jo Leiv Eiriksson, sønn av Eirik Raude, enda lenger, og gikk i land i Vinland, i det landområdet vi i dag kjenner som Newfoundland. Sånn, det var et svært grovskissert grunnkurs. Anonymkode: 5c970...bb4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #8 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Wow, bare wow... Allmennkunnskap snevres stadig inn ser jeg. Anonymkode: eac8c...7a9 Siden du er så smart, så fortell litt om samene da. Deres historie, uten å Google. Å tro de er fra Island er nok litt på vidda, men er oppriktig interessert i å vite hva som er allmennkunnskapen om samene? Anonymkode: 3aea6...1ee
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #9 Skrevet 28. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva i alle dager lærte du i barneskolen? Samene er urfolket på Nordkalotten, de har sine hovedleveområder i både Russland, Finland, Sverige og Norge. De fleste norske samene lever riktignok i dag utenfor de opprinnelige leveområdene, svært mange av dem bor i Oslo og deromkring. Samene var opprinnelig et nomadefolk, og de kom til nord ved å følge iskanten etter hvert som isen smeltet etter siste istid. Til slutt bosatte de seg altså i nordområdene. De kom hovedsakelig fra sør og øst. Island ble befolket for godt og vel 1000 år siden, hovedsakelig av nordmenn, og særlig vestlendinger, naturlig nok. Det bodde da allerede noen skotske munker på øya, men det islandske folket er i hovedsak etterkommere etter nordmenn. Hvorfor de dro ut i vesthavet kan man lure på, men det er naturlig å tro at det ligger en kombinasjon av eventyrlyst og det å måtte forlate landet for i det hele tatt å berge livet. Ære og makt var svært viktig i vikingtiden, og en del av dem som reiste til Island er det nok lett å tro at hadde et menneskeliv eller flere på samvittigheten. Fra Island dro etter hvert noen, bl.a. Eirik Raude,videre, til Grønland og senere seilte jo Leiv Eiriksson, sønn av Eirik Raude, enda lenger, og gikk i land i Vinland, i det landområdet vi i dag kjenner som Newfoundland. Sånn, det var et svært grovskissert grunnkurs. Anonymkode: 5c970...bb4 Eller kopier og lim inn fra Wikipedia. Anonymkode: 3aea6...1ee
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #10 Skrevet 28. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva i alle dager lærte du i barneskolen? Samene er urfolket på Nordkalotten, de har sine hovedleveområder i både Russland, Finland, Sverige og Norge. De fleste norske samene lever riktignok i dag utenfor de opprinnelige leveområdene, svært mange av dem bor i Oslo og deromkring. Samene var opprinnelig et nomadefolk, og de kom til nord ved å følge iskanten etter hvert som isen smeltet etter siste istid. Til slutt bosatte de seg altså i nordområdene. De kom hovedsakelig fra sør og øst. Island ble befolket for godt og vel 1000 år siden, hovedsakelig av nordmenn, og særlig vestlendinger, naturlig nok. Det bodde da allerede noen skotske munker på øya, men det islandske folket er i hovedsak etterkommere etter nordmenn. Hvorfor de dro ut i vesthavet kan man lure på, men det er naturlig å tro at det ligger en kombinasjon av eventyrlyst og det å måtte forlate landet for i det hele tatt å berge livet. Ære og makt var svært viktig i vikingtiden, og en del av dem som reiste til Island er det nok lett å tro at hadde et menneskeliv eller flere på samvittigheten. Fra Island dro etter hvert noen, bl.a. Eirik Raude,videre, til Grønland og senere seilte jo Leiv Eiriksson, sønn av Eirik Raude, enda lenger, og gikk i land i Vinland, i det landområdet vi i dag kjenner som Newfoundland. Sånn, det var et svært grovskissert grunnkurs. Anonymkode: 5c970...bb4 Jeg er ikke hi, men jeg tror faktisk ikke jeg lærte en eneste ting om samer på barneskolen Anonymkode: 802be...69e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #11 Skrevet 28. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Eller kopier og lim inn fra Wikipedia. Anonymkode: 3aea6...1ee Eller bare bruke den kunnskapen man har i hodet. Anonymkode: 5c970...bb4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #12 Skrevet 28. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke hi, men jeg tror faktisk ikke jeg lærte en eneste ting om samer på barneskolen Anonymkode: 802be...69e Det gjorde jeg, til tross for at jeg gikk på barneskolen på Østlandet i 1970- og 80-årene. Anonymkode: 5c970...bb4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #13 Skrevet 28. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Eller kopier og lim inn fra Wikipedia. Anonymkode: 3aea6...1ee Bruke Wikipedia som kilde? Ja, lykke til! Anonymkode: 0b369...62f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #14 Skrevet 28. juni 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva i alle dager lærte du i barneskolen? Samene er urfolket på Nordkalotten, de har sine hovedleveområder i både Russland, Finland, Sverige og Norge. De fleste norske samene lever riktignok i dag utenfor de opprinnelige leveområdene, svært mange av dem bor i Oslo og deromkring. Samene var opprinnelig et nomadefolk, og de kom til nord ved å følge iskanten etter hvert som isen smeltet etter siste istid. Til slutt bosatte de seg altså i nordområdene. De kom hovedsakelig fra sør og øst. Island ble befolket for godt og vel 1000 år siden, hovedsakelig av nordmenn, og særlig vestlendinger, naturlig nok. Det bodde da allerede noen skotske munker på øya, men det islandske folket er i hovedsak etterkommere etter nordmenn. Hvorfor de dro ut i vesthavet kan man lure på, men det er naturlig å tro at det ligger en kombinasjon av eventyrlyst og det å måtte forlate landet for i det hele tatt å berge livet. Ære og makt var svært viktig i vikingtiden, og en del av dem som reiste til Island er det nok lett å tro at hadde et menneskeliv eller flere på samvittigheten. Fra Island dro etter hvert noen, bl.a. Eirik Raude,videre, til Grønland og senere seilte jo Leiv Eiriksson, sønn av Eirik Raude, enda lenger, og gikk i land i Vinland, i det landområdet vi i dag kjenner som Newfoundland. Sånn, det var et svært grovskissert grunnkurs. Anonymkode: 5c970...bb4 Det er vel ikke så veldig mye undring knyttet til dette. De politiske og sosiale forholdene i Norge i landnåmstiden er godt kjent. Anonymkode: 9b5d8...94c
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #15 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke hi, men jeg tror faktisk ikke jeg lærte en eneste ting om samer på barneskolen Anonymkode: 802be...69e Det går vel ikkje an?? Helsing barneskulelærar! Anonymkode: 45882...c8a
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #16 Skrevet 28. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det går vel ikkje an?? Helsing barneskulelærar! Anonymkode: 45882...c8a Da hadde jeg vel ikke sagt det Anonymkode: 802be...69e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #17 Skrevet 28. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg vel ikke sagt det Anonymkode: 802be...69e Nei, det skjønnar eg og, eigentleg. Men det skal ikkje gå an!! Og det er jo selvfølgeleg ikkje din feil. Anonymkode: 45882...c8a
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #18 Skrevet 28. juni 2018 Det er akkurat denne type spørsmål jeg tenker på, når jeg betviler utdanningsnivået og lønnsnivået som mange skryter på seg her inne. Henger ikke på greip, liksom..... Anonymkode: 95c2a...a48
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2018 #19 Skrevet 28. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke hi, men jeg tror faktisk ikke jeg lærte en eneste ting om samer på barneskolen Anonymkode: 802be...69e Joda, du har bare glemt det 😊 Anonymkode: 87849...16a
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #20 Skrevet 29. juni 2018 Denne er ganske spennende å lese. https://www.itromso.no/meninger/2016/09/20/«Var-samene-et-urfolk»-13406089.ece Anonymkode: c5596...c6b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #21 Skrevet 29. juni 2018 Mennesker kommer opprinnelig fra Afrika, så vandret en del av dem ut fra Afrika. De som vandret til Kaukasus vandret etterhvert videre oppover i Europa og er stamfedrene til blant annet germanske folkeslag (vi som snakker germanske språk som norsk, svensk, dansk, islandsk, tysk, nederlandsk og engelsk). Samene kom østfra, fra Asia. Derfor hadde de opprinnelig litt mørkere hus og hår og litt høyere kinnbein og smalere øyne. Men samene kom hit for rundt 20 000 år siden, mens nordmenn kom hit for rundt 10 000 år siden. De kom altså først, men vi kom for ganske lenge siden vi også. Og det har vært mye sammenblanding. Samene snakket opprinnelig et annet språk, men på sin vei gjennom det som i dag er Finland og i møte med finskugriske grupper (det som i dag er finner, estere og ungarere, som alle snakker finskugriske språk) begynte de å snakke et finskugrisk språk som utviklet seg til det som i dag er samisk. Derfor er samisk og finsk i slekt på samme måte som norsk og nederlandsk, eller norsk og islandsk. Mange ord er like og det er mye slektskap men de forstår hverandre ikke uten å ha lært det andre språket. For mye har forandret seg i løpet av århundrene. Anonymkode: fdb43...2bd
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2018 #22 Skrevet 29. juni 2018 Jeg er halvt finsk og min samboer er samisk. Finner og samer forstår ikke hverandre. Kan godt forstå noen ord her og der. Mange av samene som bor i Norge kom vandrende fra Finland da det var dårlige tider der. Jeg og min samboer har funnet ut at vi har samme slekt langt bak fordi min bestemor var fra nord-Finland og min svigermor er fra Kautokeino. Hvor samene kommer fra er fremdeles noe som forskers på. De har funnet ulike haplogrupper hos samiske kvinner og menn. Det er også ulike gener blant innlandssamer og kystsamer. At samer stammer fra Asia er derfor ikke helt riktig. Anonymkode: a09c6...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå