Gå til innhold

Kan fødsel starte når

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen suger på nipplene?

han ønsker dette, er i uke 29

Anonymkode: 3069d...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, harryberte, det kan den ikke. 

Anonymkode: 42e41...cdd

Skrevet

Ja, stimulering av brystvortene kan føre til rier. 

Skrevet
Akkurat nå, Pobie skrev:

Nei, det kan ikke det i uke 29. Hilsen en med en yrkestittel jeg ikke har lov til å nevne på dette forumet. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det kan ikke det i uke 29. Hilsen en med en yrkestittel jeg ikke har lov til å nevne på dette forumet. 

Hvis det ikke kunne det hadde man ikke blitt advart mot amming av eldre søsken eller håndmelking av råmelk før uke 36. For de fleste er det ikke noe problem, men det er en risiko for at det kan føre til tidlig modning og rier. 

Skrevet
Akkurat nå, Pobie skrev:

Hvis det ikke kunne det hadde man ikke blitt advart mot amming av eldre søsken eller håndmelking av råmelk før uke 36. For de fleste er det ikke noe problem, men det er en risiko for at det kan føre til tidlig modning og rier. 

Hvem i all verden har advart deg om det? Jeg hadde risikosvangerskap med hyppig oppfølging. Amme i vei fikk jeg beskjed om. 

Anonymkode: 1491c...6b4

Skrevet
3 minutter siden, Pobie skrev:

Jeg vet ikke hvem som har advart deg, men nei, det er ikke vanlig. Amming helt frem til fødsel ansees som uproblematisk.

Harryberte, hvis du er usikker får du spørre jordmor ved neste kontroll. 

Skrevet

Hvis alt ligger tilrette for det (moden etc) og man sto i fare for prematur fødsel så kan brystvortestimulering føre til kynnere som igjen kan slå over i rier ja. 

Her har brystvortestimulering hjulpet til å bikke maserier til effektive rier i startfasen av begge mine fødsler.

-Men som sagt så må kroppen være klar for fødsel, så hos de aller fleste går det fint i uke 29 :) 

Anonymkode: 5cbca...0ba

Skrevet
5 minutter siden, Pobie skrev:

Man blir da ikke advart mot det!

Tandemamming kalles det, og er slett ikke unormalt.

https://ammehjelpen.no/artikkel/162/Tandemamming-amming-av-sosken

De få gangene det skjer at man får rier av å amme eldre søsken må man selvfølgelig slutte, men det er ytterst få som opplever dette.

Anonymkode: 1b2da...d00

Skrevet

Det er kun hvis kroppen er klar for fødsel, og de ferreste er det i uke 29 :) 

Tandemamming er ikke uvanlig. En annen ting er de som begynner uker før ks (eller har diabetes) og melker for å få råmelk de fryser og har med på føden slik at barnet får dette istedenfor mme. -En annerkjent teknikk på flere og flere sykehus. 

Skrevet (endret)
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man blir da ikke advart mot det!

Tandemamming kalles det, og er slett ikke unormalt.

https://ammehjelpen.no/artikkel/162/Tandemamming-amming-av-sosken

De få gangene det skjer at man får rier av å amme eldre søsken må man selvfølgelig slutte, men det er ytterst få som opplever dette.

Det er jo det jeg sier. At stort sett går det bra, men det er en risiko med det. Derfor burde man sjekke med lege eller jordmor før man begynner å stimulere brystvortene mens man er gravid. 

Tandemamming er vanlig ja, men man skal sjekke med lege/jordmor fordi det i enkelte tilfeller er for stor risiko for for tidlig fødsel. Noen får beskjed om alt det er helt greit, andre får beskjed om å slutte og amme. Hvis det var null risiko ville ingen noensinne få beskjed om å slutte å amme i svangerskapet. 

Endret av Pobie
Skrevet

At mannen sutter litt under sex vil uansett ikke være i nærheten av stimuli på linje med amming. Det er jo bare å stoppe om man får mye kynnere. En orgasme er da ikke noe mindre stimulerende, og med mindre man vet at det er risiko (kjent svak livmorhals, eller annen historikk) så sjekker ikke Jm før de gir «tillatelse» til sex/orgasme. 

Kvinne kjenn din kropp, stol på den og deg selv, da vet man hva man burde og ikke utfra ens signaler.

-Men for all del, det skader ikke (annet en eget stressnivå) å trippelsjekke for å være sikker :) 

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
13 timer siden, Pobie skrev:

Hvis man er fødeklar, ja. IKKE i uke 29.

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Det er jo det jeg sier. At stort sett går det bra, men det er en risiko med det. Derfor burde man sjekke med lege eller jordmor før man begynner å stimulere brystvortene mens man er gravid. 

Tandemamming er vanlig ja, men man skal sjekke med lege/jordmor fordi det i enkelte tilfeller er for stor risiko for for tidlig fødsel. Noen får beskjed om alt det er helt greit, andre får beskjed om å slutte og amme. Hvis det var null risiko ville ingen noensinne få beskjed om å slutte å amme i svangerskapet. 

Nei, man trenger ikke sjekke med lege først.

De fleste som tandemammer gjør det fra før de vet de er gravide engang, ingen sjekker med lege først.

Hvordan skal legen vite om du får kynnere/rier av amming, det kjenner du selv.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så rart. Jeg begynte å få propper i brystvortene med tørket råmelk ganske tidlig, disse skulle jeg ikke tukle for mye med sa jordmor. Bare vaske uten å stimulere vortene for mye pga fare for tidlig fødsel. 

Hun sa også at stimulering av vorter kunne starte tidlig produksjon av råmelk og da begynte kroppen å gjøre seg klar til fødsel. Men, hun sa at kroppen vet forskjell på melk og råmelk så det var råmelkoroduksjonen man ikke skulle fremskynde prosessen på. 

Anonymkode: df380...913

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alt ligger tilrette for det (moden etc) og man sto i fare for prematur fødsel så kan brystvortestimulering føre til kynnere som igjen kan slå over i rier ja. 

Her har brystvortestimulering hjulpet til å bikke maserier til effektive rier i startfasen av begge mine fødsler.

-Men som sagt så må kroppen være klar for fødsel, så hos de aller fleste går det fint i uke 29 :) 

Samme her, når jeg hadde modningsrier stimulerte jeg brystvortene slik at det satte fart på sakene, men det funker kun da😉Ellers hadde jeg født lenge før, for mannen elsker puppene mine og de fikk gjennomgå som vanlig under hele graviditeten🙄😂

Anonymkode: b5b71...bc0

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man trenger ikke sjekke med lege først.

De fleste som tandemammer gjør det fra før de vet de er gravide engang, ingen sjekker med lege først.

Hvordan skal legen vite om du får kynnere/rier av amming, det kjenner du selv.

Jeg kjenner personlig noen som fikk beskjed om å aldri stimulere brystvortene pga fare for tidlig fødsel og risikosvangerskap. Dette kom fra legen, og gjelder selvfølgelig fra man vet man er gravid. Jeg har også bekjentskaper som har hatt flere tidlige SA og fikk beskjed av fertilitetslege om å slutte å amme for å redusere risiko for flere SA.

At "ingen sjekker med lege" er fulstendig irrelevant. Det ER en risiko med det, og de som har tidlige SA pga ammingen vil jo ofte ikke vite at de er gravide når de mister.

Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Jeg kjenner personlig noen som fikk beskjed om å aldri stimulere brystvortene pga fare for tidlig fødsel og risikosvangerskap. Dette kom fra legen, og gjelder selvfølgelig fra man vet man er gravid. Jeg har også bekjentskaper som har hatt flere tidlige SA og fikk beskjed av fertilitetslege om å slutte å amme for å redusere risiko for flere SA.

At "ingen sjekker med lege" er fulstendig irrelevant. Det ER en risiko med det, og de som har tidlige SA pga ammingen vil jo ofte ikke vite at de er gravide når de mister.

Du sykligjør noe som en promille opplever. Si heller det når du forteller det «noen få» eller «ei jeg kjenner» -Men ikke selg det inn som om det er normalen. 

Skrevet

Har sagt til typen at han ikke får lov

H.i.

Skrevet

Hysteri fra ende til annen. Som med det meste innen helse på dette forumet. 

Anonymkode: 3bf25...5ae

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sagt til typen at han ikke får lov

H.i.

Hvorfor får han ikke lov? Du vet at det er hysterisk, sant? Om det ikke handler om at du ikke liker det og endelig har en sjanse til å slippe unna🙄

Anonymkode: b5b71...bc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...