Gå til innhold

Vanskelig for å si nei. Vil bare være i fred.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en uvanlig ekstrovert introvert. Jeg er en veldig hyggelig dame, og jeg opplever ukentlig at folk i min nærhet vil ha meg med på hyggelige ting. Problemet er bare det at jeg blir helt utslitt av alle disse hyggelige tingene. Selvom det ikke virker slik, blir jeg fullstendig tappet for energi av å være sammen med andre. Jeg vil egentlig bare få være i fred med mann og barn. 

Jeg vet at jeg er heldig som er «godt likt» og alt det der, men når alle vil ha en bit av meg blir det så slitsomt. Nå ser jeg samme tendens hos barnet mitt. «Alle» vil ha barnet med hjem etter barnehagen. H*n blir invitert i bursdager i øst og vest, av barn på andre avdelinger, barn i nabolaget osv.

Det er bare mine nærmeste venninner som vet hvordan jeg har det, og de er utrolig fine. Problemet er alle andre. 

Jeg _vet_ at dette er et luksusproblem, og jeg _vet_ at mange mennesker er ensomme. Dette gir meg skyldfølelse. 

Det er så vanskelig å si nei. 

Anonymkode: 7f228...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo. Er du meg? Jeg har det på AKKURAT samme måte. Det er nesten blitt så «ille» at jeg gruer meg til å hente på skolen og i bhg i frykt for å bli invitert på nye ting. Ingen råd herfra, dessverre, men all sympati. Det er slitsomt.

Anonymkode: 00448...b24

Skrevet

Tror du bare må øve deg på å si nei.

Du kan si nei på en hyggelig måte. "Det høres så hyggelig ut, Klara, men det passer dessverre ikke!" 

Anonymkode: dc768...3d7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallo. Er du meg? Jeg har det på AKKURAT samme måte. Det er nesten blitt så «ille» at jeg gruer meg til å hente på skolen og i bhg i frykt for å bli invitert på nye ting. Ingen råd herfra, dessverre, men all sympati. Det er slitsomt.

Anonymkode: 00448...b24

Det hjalp skikkelig å få vite at jeg ikke er alene. Jeg skreller vekk så mye jeg kan. Noen ganger blir ting avlyst. Denne uken gikk en tur med en venninne i vasken p.g.a.tull med bilen og en bursdagsfest ble avlyst fordi bursdagsbarnet ble syk. Lykke! Jobben er også et sosialt helvete: lønningspils, julebord, blåtur, sommerfest og kooooos på personalrommet i tide og utide. Jeg vil ikke være venner med kolleger. Jeg vil spise matpakken min alene og ikke snakke med noen i pausen.

Skrevet

Har det på samme måte, så vi er mange. Jeg har blitt flinkere til å avslå på en hyggelig måte, og det har hjulpet. Noen har jeg også vært ærlig med, men det er bare de nærmeste. 

Anonymkode: 8406b...73c

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjalp skikkelig å få vite at jeg ikke er alene. Jeg skreller vekk så mye jeg kan. Noen ganger blir ting avlyst. Denne uken gikk en tur med en venninne i vasken p.g.a.tull med bilen og en bursdagsfest ble avlyst fordi bursdagsbarnet ble syk. Lykke! Jobben er også et sosialt helvete: lønningspils, julebord, blåtur, sommerfest og kooooos på personalrommet i tide og utide. Jeg vil ikke være venner med kolleger. Jeg vil spise matpakken min alene og ikke snakke med noen i pausen.

Det er antakelig ikke det at de synes du er så hyggelig eller liker deg så godt. De synes nok du er litt rar og prøver å hjelpe deg til å bli litt mer sosial. 

Anonymkode: 85291...5e6

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er antakelig ikke det at de synes du er så hyggelig eller liker deg så godt. De synes nok du er litt rar og prøver å hjelpe deg til å bli litt mer sosial. 

Tvilsomt, men godt forsøk.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvilsomt, men godt forsøk.

Ikke et forsøk på noe som helst. Selvsagt merker andre mennesker din negative innstilling. Ettersom de fleste mennesker er hyggelige og ønsker å hjelpe, vil de vel vise deg at du er velkommen i fellesskapet. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke et forsøk på noe som helst. Selvsagt merker andre mennesker din negative innstilling. Ettersom de fleste mennesker er hyggelige og ønsker å hjelpe, vil de vel vise deg at du er velkommen i fellesskapet. 

Helt feil.

Anonymkode: 9f98a...988

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg tro at veldig mange mennesker har for lite å gjøre. Faktisk så tror jeg folk har mer enn nok med seg selv. Jeg fremstår som positiv, sprudlende og utadvendt. Får høre det hele tiden. Jeg er entusiastisk, pratsom, inkluderende og blid. Lett å like og alt det der. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt feil.

Anonymkode: 9f98a...988

Hva er feil? At en negativ innstilling merkes, eller at de fleste mennesker er hyggelige og vil hjelpe en stakkar som faller utenfor?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da vil jeg tro at veldig mange mennesker har for lite å gjøre. Faktisk så tror jeg folk har mer enn nok med seg selv. Jeg fremstår som positiv, sprudlende og utadvendt. Får høre det hele tiden. Jeg er entusiastisk, pratsom, inkluderende og blid. Lett å like og alt det der. 

Ja, det tror du nok. 

Skrevet

Da får du bare være litt mindre hyggelig da, så blir du sikkert ikke invitert hele tiden 😬

Sånn fra innlegget her, så virker du mer innbilsk. Barn «nå til dags» er stort sett ganske så aktive og sosiale, så mulig du overdriver populæriteten til barnet ditt.

Uansett, du får øve deg på å takke nei.

Anonymkode: c465c...115

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det tror du nok. 

Du gjør en hederlig innsats for å holde janteloven i live!!! 👍🏻

Anonymkode: 095f6...517

Skrevet

Har det på samme måte. Håper du får noen gode tips. 

Anonymkode: e5797...1f2

Skrevet

Jeg kaller meg en utadvent introvert. Liker folk, er ikke sjenert, er glad i folk osv, men blir fryktelig sliten av ganske lite sosial omgang. Min måte å gjøre det på er at jeg rett og slett er ærlig og sier "det hadde vært kjempehyggelig, men nå er jeg skikkelig sliten og trenger noen dager hjemme i stillhet.". Noen ganger foreslår jeg eventuelt en annen dag. 

Anonymkode: 354a1...6ea

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du bare må øve deg på å si nei.

Du kan si nei på en hyggelig måte. "Det høres så hyggelig ut, Klara, men det passer dessverre ikke!" 

Anonymkode: dc768...3d7

Dette. Ivareta deg selv.

Skrevet

Men, om du vil spise matpakken din i fred er det jo bare å gå inn på kontoret og gjøre det. Og du MÅ ikke møte opp på noen ting av kosemose på kontoret eller lønningspils. Jeg spiser maten min foran PC hver dag og går på fredagskake når jrg har lyst. Er godt likt og mange snakker med meg. Det går helt fint å gjøre begge deler. 

Anonymkode: fbe48...c04

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør en hederlig innsats for å holde janteloven i live!!! 👍🏻

På ingen måte. Jeg sier tvert imot at mennesker flest ikke er idioter, og merker en negativ innstilling - og at de er vennlige og ønsker å få en mistilpasset stakkar til å føle seg velkommen. 

Skrevet

Det er vel bare å takke nei til ting som ikke passer eller som du ikke ønsker? Det er klart, av og til kan det være lurt og greitt å være med på ting selv om man har mer lyst til andre ting og da tar man seg sammen og blir med.  "Takk for invitasjonen, det er veldig hyggelig å bli bedt, men dessverre passer det ikke / kan jeg ikke komme"  Det er også lov å være ærlig å si at "Jeg trenger litt pause for meg selv, så derfor spiser jeg på kontoret av og til."  Det handler om å gi å ta. Det kan være dumt å sette seg selv helt på sidelinjen bestandig, men noen ganger gjør man det, andre ganger bør man kanskje være med. Jeg er en sosial person som er veldig glad i kollegene mine, jeg er ikke introvert på noen måte, men har ikke overskudd, behov eller lyst til å være med på alt som skjer. Og det er jeg helt ærlig om. "Jeg orker rett og slett ikke å være med på sommerfesten / julebordet / lønningpilsen denne gangen. Det har vært litt mye i det siste. Men kos dere" En annen gang kan jeg svare "Ja, denne gangen passer det for meg også, det skal bli koselig"  Jeg er aldri med på lønningspils, og alle jeg jobber sammen med vet at fredag er familiedag hos oss, så jeg kommer ikke. 

Du trenger ikke å utbrodere at du er introvert eller hva du nå er, man trenger å ikke en "diagnose" på alt. Du trenger bare å takke nei eller ja på en hyggelig måte, enten det gjelder jobbeting eller venninneting. Og en og annen gang må man selvfølgelig stille opp på ting selv om man egentlig ikke har lyst. Da får man ta på seg smilet og "Fake it til you make it"

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

På ingen måte. Jeg sier tvert imot at mennesker flest ikke er idioter, og merker en negativ innstilling - og at de er vennlige og ønsker å få en mistilpasset stakkar til å føle seg velkommen. 

Morsomme bortforklaringer!

Pinlig å representere janteloven i 2018!

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det tror du nok. 

Så det at ingen inviterer deg med på noe er pga at du fremstår som så vellykket og sosial at du ikke trenger det?

En fin livsløgn det altså. 

Anonymkode: 04025...ec9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller meg en utadvent introvert. Liker folk, er ikke sjenert, er glad i folk osv, men blir fryktelig sliten av ganske lite sosial omgang. Min måte å gjøre det på er at jeg rett og slett er ærlig og sier "det hadde vært kjempehyggelig, men nå er jeg skikkelig sliten og trenger noen dager hjemme i stillhet.". Noen ganger foreslår jeg eventuelt en annen dag. 

Anonymkode: 354a1...6ea

Jeg er akkurat som deg. Selv min mor tror jeg er ekstrovert ha ha ha

Anonymkode: c5849...2fb

Skrevet

dette må du ta skylden for selv, når du ikke klarer og si nei

Anonymkode: 585bb...c52

Skrevet

Jeg har det på samme måte, bare at jeg har lært meg å si nei, og det er SÅ deilig!

Anonymkode: 936e0...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...