Gå til innhold

Jeg skammer meg men..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min svigerinne er ikke bestevenner for å si det sånn. En tid hadde vi ikke snakket sammen, og fikk kontakt igjen, hvor jeg troddd hun hadde forandret seg men neida.. Hun har alltid såret meg fra første dag, kommentert negativt mitt utseende, klær, hvordan jeg bør oppføre meg osv.. Gjennom de årene hvor vi hadde kontakt fikk hun datter, som nå er 14-åring.Jeg har bestemt meg for å prøve å holde kontakt noenlunde mtp barna..

Ifjor på julaften så skulle vi spise middag, rundt bordet var det meg, svigerinna, dattera og moren min.. Faren, broren, mannen min skulle til å komme til middag.

Jeg sitter ved bordet, så sier dattera hennes til meg: «tante, du har masse streker rundt munnen din, og du har fregner, det er ikke så pent..med ansiktsutrykk som «æsj»». Jeg ble ordløs, og sa ingenting..mens de ande rundt bordet hørte det og sa ingenting. Det såret meg dypt, men jeg prøvde å glemme den episoden..

Så var det en dag da alle skulle spise middag sammen, og hun datteren kom.. Hun hadde sminket seg så drastisk..jeg skulle slå av en spøk som kom ut feil.. Jeg sa til henne»hvem har slått deg», og hun sa»fy faen, så slem du er». Og jeg sa «unnskyld, jeg mente det ikke sånn, unnakyld og prøvde å gi henne klem. Da sa hun» jeg har aldri sagt noe stygt om ditt utseende». Da sa jeg «å jo, du sa det ifjor» og hun forsvarte seg hele tiden med å si at jeg lyver. Da sa jeg «det sier litt om oppdragelsen din». Mens hun holdt på, var det ingen som sa noe, men når jeg nevnte oppdragelse så eksploderte min bror, han ble sur og sendte henne hjem. 

Jeg ble veldig lei meg, og sa unnskyld til broren min og sa at jeg ikke mente det jeg sa til henne, og alt ordnet seg.

Jeg sa unnskyld til henne også og hun sier det er ok og at hun uansett er glad i meg. Men jeg føler at forholdet vårt har forandret seg, hun er liksom kald mot meg når vi møtes, og det sårer meg. Pga min dumme kjeft så føler jeg at hun glir fra meg😞 Jeg elsker henne så mye og angrer på det jeg sa, men jeg føler at det sldri blir som før. 

Hva tror dere? 

De siste to årene er hun blitt så frekk, hun som en gang var så god å snill er blitt så frekk..hun svarer foreldrene stygt osv.. kan det hende at hun tar oppførselen fra sin mor?

Anonymkode: 07dd2...6f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du oppførte deg ekstremt umodent mot din niese, og det vet du. Når du i tillegg trekker frem oppdragelse har du fornærmet dem alle.

Niesen din er en ungdom, helt vanlig at de trekker seg tilbake og opponerer mot voksne. Det er en fase! Ikke ta det personlig.

Oppfør deg høflig og vennlig, så vil det nok gå seg til

Anonymkode: 2997b...545

Skrevet

Jeg tenker det er naturlig å eksplodere når man har gått og høre på sånn dritt i lang tid. Ok, du fikk sagt en dum kommentar og sminken hennes. Men du unnskyldte deg jo! Det var jo hun som ikke ville ta imot unnskyldningen din. Og jeg synes det var bare fint at du nevnte det om oppdragelsen hennes, for det høres jo ut som at det stemmer. Det er jo klart at foreldrene blir fornærmet, for det er jo de som har ansvaret for dette. Men det er jo på sin plass å gi svar på tiltale. Selv om det selvsagt kunne blitt sagt på en litt mer skånsom måte til en fjortis 😉

Uansett, hadde det vært meg så ville jeg bedt om en samtale med dem, både jenta og foreldrene. Jeg ville sagt hva jeg tenkte om deres oppførsel overfor deg. Sagt at jeg ble såret og spurt etter grunnen til hvorfor de sa sånt. Men jeg ville også vært tydelig på at jeg ønsket fortsatt kontakt (dersom du faktisk gjør det?) og at jeg var veldig klar for å starte på ny frisk. Så får det gå som det går. Dersom de bare går i forsvar, og fortsatt hakker på deg, så ville jeg uten å blunke sagt at jeg ikke ønsket å ha så mye mer kontakt med dem. For det ser jeg rett og slett ikke vitsen i. 

Anonymkode: 360f2...c1a

Skrevet

Jøyemeg! Fjortisdrama over hele linjen. 

Anonymkode: 2715e...fed

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min svigerinne er ikke bestevenner for å si det sånn. En tid hadde vi ikke snakket sammen, og fikk kontakt igjen, hvor jeg troddd hun hadde forandret seg men neida.. Hun har alltid såret meg fra første dag, kommentert negativt mitt utseende, klær, hvordan jeg bør oppføre meg osv.. Gjennom de årene hvor vi hadde kontakt fikk hun datter, som nå er 14-åring.Jeg har bestemt meg for å prøve å holde kontakt noenlunde mtp barna..

Ifjor på julaften så skulle vi spise middag, rundt bordet var det meg, svigerinna, dattera og moren min.. Faren, broren, mannen min skulle til å komme til middag.

Jeg sitter ved bordet, så sier dattera hennes til meg: «tante, du har masse streker rundt munnen din, og du har fregner, det er ikke så pent..med ansiktsutrykk som «æsj»». Jeg ble ordløs, og sa ingenting..mens de ande rundt bordet hørte det og sa ingenting. Det såret meg dypt, men jeg prøvde å glemme den episoden..

Så var det en dag da alle skulle spise middag sammen, og hun datteren kom.. Hun hadde sminket seg så drastisk..jeg skulle slå av en spøk som kom ut feil.. Jeg sa til henne»hvem har slått deg», og hun sa»fy faen, så slem du er». Og jeg sa «unnskyld, jeg mente det ikke sånn, unnakyld og prøvde å gi henne klem. Da sa hun» jeg har aldri sagt noe stygt om ditt utseende». Da sa jeg «å jo, du sa det ifjor» og hun forsvarte seg hele tiden med å si at jeg lyver. Da sa jeg «det sier litt om oppdragelsen din». Mens hun holdt på, var det ingen som sa noe, men når jeg nevnte oppdragelse så eksploderte min bror, han ble sur og sendte henne hjem. 

Jeg ble veldig lei meg, og sa unnskyld til broren min og sa at jeg ikke mente det jeg sa til henne, og alt ordnet seg.

Jeg sa unnskyld til henne også og hun sier det er ok og at hun uansett er glad i meg. Men jeg føler at forholdet vårt har forandret seg, hun er liksom kald mot meg når vi møtes, og det sårer meg. Pga min dumme kjeft så føler jeg at hun glir fra meg😞 Jeg elsker henne så mye og angrer på det jeg sa, men jeg føler at det sldri blir som før. 

Hva tror dere? 

De siste to årene er hun blitt så frekk, hun som en gang var så god å snill er blitt så frekk..hun svarer foreldrene stygt osv.. kan det hende at hun tar oppførselen fra sin mor?

Anonymkode: 07dd2...6f4

Du har fortalt om disse før. Både mor og datter er to store hurper som ikke fortjener samvær med deg. Hold avstand. La mannen din pleie en eventuell kontakt med sin kjødelige familie.

Anonymkode: 140d4...f4c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du oppførte deg ekstremt umodent mot din niese, og det vet du. Når du i tillegg trekker frem oppdragelse har du fornærmet dem alle.

Niesen din er en ungdom, helt vanlig at de trekker seg tilbake og opponerer mot voksne. Det er en fase! Ikke ta det personlig.

Oppfør deg høflig og vennlig, så vil det nok gå seg til

Anonymkode: 2997b...545

Det er ikke vanlig å kommentere andre sitt utseende når man har passert 5. Så oppdragelse spiller nok en stor rolle her. Jeg tenker at det var veldig greit å nevne oppdragelsen jeg, ingen har vondt av å gå i tenkeboksen mtp hva man lirker ut av seg. Denne jenta har jo hørt i mange år hva moren sier, da tror jo jenta det er helt greit. Noe det ikke er. 

Flott hi, at du satte en grense for deg selv. Neste steg er å sette den ovenfor svigerinna di og!

Anonymkode: 8eca3...5b1

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig å kommentere andre sitt utseende når man har passert 5. Så oppdragelse spiller nok en stor rolle her. Jeg tenker at det var veldig greit å nevne oppdragelsen jeg, ingen har vondt av å gå i tenkeboksen mtp hva man lirker ut av seg. Denne jenta har jo hørt i mange år hva moren sier, da tror jo jenta det er helt greit. Noe det ikke er. 

Flott hi, at du satte en grense for deg selv. Neste steg er å sette den ovenfor svigerinna di og!

Anonymkode: 8eca3...5b1

Problemet er hvis hun en gang sier noe lignende en gang til så kommer nok JEG til å eksplodere og ikke broren min. For jeg er drittlei av at moren hennes har såret meg, nå skal jeg holde ut dattera også? Jeg er veldig glad i min niese, men selv om jeg er det så vil det ikke si at jeg skal tåle dritt.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Skrevet

Både du, svigerinnen og datteren oppfører seg tåpelig. 

Neste gang noen av de andre damene sier noe teit/slemt/kjipt til deg, så slutter du å gjøre deg selv til offer ved å godta det de sier, forvente at andre skal ta deg i forsvar og sitte og bli såret og lei deg. I stedet retter du deg i ryggen, ser dem i øynene og svarer dem på en verdig måte.

Her er noen forslag (basert på eksempelet ditt om streker rundt munnen og fregner i ansiktet): 

- Strekene ved munnen heter rynker, det er normalt å gå det når man bli voksen. Det kommer nok du også til å få når du bli på min alder. 

- Det er greit at du ikke synes fregner er så pent, men det er ikke greit å si slikt om andres utseende. Du kan såre folk med sånne uttalelser. 

- jeg synes fregner og linjer rundt munnen er pent jeg. Det gir ansiktet mitt karakter. 

Og når det gjelder din svigerinnen kommentarer om dine klær og utseende ellers: 

- Jeg liker kjolen/frisyren min jeg, er det ikke fint at vi alle har forskjellig smak? 

Og er hun spesielt ille en dag og kritiserer deg mye en dag, kan du rett og slett spørre henne rett ut hvorfor hun føler et så stort behov for å kritisere deg så mye. Ikke hiss deg opp, bli såret (i alle fall ikke la dem se/merke det) eller synk på deres nivå. Bare spør i et helt tilforlatelig tonefall. 

Du er nødt til å ta grep om dette selv, og ikke la dem overkjøre deg. 

Anonymkode: 97e5d...7ab

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Både du, svigerinnen og datteren oppfører seg tåpelig. 

Neste gang noen av de andre damene sier noe teit/slemt/kjipt til deg, så slutter du å gjøre deg selv til offer ved å godta det de sier, forvente at andre skal ta deg i forsvar og sitte og bli såret og lei deg. I stedet retter du deg i ryggen, ser dem i øynene og svarer dem på en verdig måte.

Her er noen forslag (basert på eksempelet ditt om streker rundt munnen og fregner i ansiktet): 

- Strekene ved munnen heter rynker, det er normalt å gå det når man bli voksen. Det kommer nok du også til å få når du bli på min alder. 

- Det er greit at du ikke synes fregner er så pent, men det er ikke greit å si slikt om andres utseende. Du kan såre folk med sånne uttalelser. 

- jeg synes fregner og linjer rundt munnen er pent jeg. Det gir ansiktet mitt karakter. 

Og når det gjelder din svigerinnen kommentarer om dine klær og utseende ellers: 

- Jeg liker kjolen/frisyren min jeg, er det ikke fint at vi alle har forskjellig smak? 

Og er hun spesielt ille en dag og kritiserer deg mye en dag, kan du rett og slett spørre henne rett ut hvorfor hun føler et så stort behov for å kritisere deg så mye. Ikke hiss deg opp, bli såret (i alle fall ikke la dem se/merke det) eller synk på deres nivå. Bare spør i et helt tilforlatelig tonefall. 

Du er nødt til å ta grep om dette selv, og ikke la dem overkjøre deg. 

Anonymkode: 97e5d...7ab

Åhh tusen takk for tips, de likte jeg og kommer til å ta dem i bruk, ved behov.👍 

Saken er den at svigerinnen har alltid vært bitch mot meg men alle andre er hun normal med, alle andre liker henne. Skjønner ikke hva det er med meg, hvor hun hele tiden må vise seg og være bitch.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er hvis hun en gang sier noe lignende en gang til så kommer nok JEG til å eksplodere og ikke broren min. For jeg er drittlei av at moren hennes har såret meg, nå skal jeg holde ut dattera også? Jeg er veldig glad i min niese, men selv om jeg er det så vil det ikke si at jeg skal tåle dritt.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Slutt å omgås dem. Hun har vært slem fra hun var 12-13 år, tror du hun plutselig vil bli høflig og grei? Dette er et "lost case". 

Hvis du er så selvpinerisk at du MÅ omgås henne og mora, så øv inn et papegøyesvar du bruker hver eneste gang. F eks "Jaja, eplet faller ikke langt fra stammen." Og så ikke noe mer. Ingen oppfølging, ingen utdyping, ingen unnskyldninger og klemmer. La dem steke i eget fett, begge meggene.

Anonymkode: 140d4...f4c

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å omgås dem. Hun har vært slem fra hun var 12-13 år, tror du hun plutselig vil bli høflig og grei? Dette er et "lost case". 

Hvis du er så selvpinerisk at du MÅ omgås henne og mora, så øv inn et papegøyesvar du bruker hver eneste gang. F eks "Jaja, eplet faller ikke langt fra stammen." Og så ikke noe mer. Ingen oppfølging, ingen utdyping, ingen unnskyldninger og klemmer. La dem steke i eget fett, begge meggene.

Anonymkode: 140d4...f4c

Bør nok slutte å omgås dem. Jeg forstår det bare ikke, både moren og hun er helt vanlige og snille med andre, men med meg så er slemme, fatter ikke hvorfor vi ikke kan ha et ok forhold, familie og greier.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Skrevet

Ikke straff datteren for det moren har sagt til deg. Du kan svare begge på en grei måte om de går over streken, men å kommentere utseende til 14-åringen fordi svigerinnen din har herset med deg i alle år er dårlig gjort.

Det er også unødvendig å ta opp noe som skjedde for et år siden i en konflikt. Sa du ikke noe der og da så får du komme over det og heller reagere bedre neste gang.

Anonymkode: 38479...d13

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bør nok slutte å omgås dem. Jeg forstår det bare ikke, både moren og hun er helt vanlige og snille med andre, men med meg så er slemme, fatter ikke hvorfor vi ikke kan ha et ok forhold, familie og greier.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Hvis jeg skal gjette ut fra det du skriver så er det fordi du lar dem begge trampe på deg. Jeg mener ikke å legge skylden hos deg, for det er ikke der den hører hjemme, men det kan være en forklaring på hvorfor de er slik mot deg og ikke mot andre. Du må stå opp for deg og ikke la deg pille på nesen, eller slutte å omgås dem.

Anonymkode: f5560...aa6

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg skal gjette ut fra det du skriver så er det fordi du lar dem begge trampe på deg. Jeg mener ikke å legge skylden hos deg, for det er ikke der den hører hjemme, men det kan være en forklaring på hvorfor de er slik mot deg og ikke mot andre. Du må stå opp for deg og ikke la deg pille på nesen, eller slutte å omgås dem.

Anonymkode: f5560...aa6

Kanskje har du rett i det, men de hakker ikke på andre kun meg. De er hyggelige mot andre men stygge mot meg. Skjønner det ikke.

Anonymkode: 07dd2...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...