Gå til innhold

8-åringen spør om alt - ALT!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun kommenterer absolutt alt - ALT! Kjenner det kommer til å bli en lang ferie :P

F.eks;

Mamma hvorfor ser du på TV? Hvorfor ser du akkurat på den blomsten? Hvorfor spiser du poteten? Hvorfor valgte du ost på brødskiva? Hvorfor sitter du på den måten? Hvorfor sitter du så lenge på do? Hvorfor pusser du tennene på den måten? Hvorfor valgte du de skoene? Hvorfor smiler du? Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor?

Skjønner ikke helt hvorfor, hun begynner jo å bli stor? Spørsmålene kommer konstant og det er om de minste ting som eksemplene viser. Hun har jo alltid vært spørrende og undrende, men nå tar det jo helt av. Er bare jeg som får "gjennomgå", far i huset slipper unna avhørene. Er det enda en "spørrealder" som jeg ikke har fått med meg og hvordan korrigere uten at det skal bli negativt å spørre om ting? Til nå så har jeg løst det ved å svare så greit jeg kan, "Jo, jeg valgte ost fordi jeg liker ost.."

Anonymkode: a036b...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare be henne om å ikke spørre så masse. 

Hun er stor nok til å forstå det. Hun vil sikkert bare være i kontakt med deg. Lær henne en bedre måte å være i kontakt med deg. 

Anonymkode: 4f31f...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære henne "folkeskikk", man trenger ikke si alt man tenker høyt. Det går an å tenke inni seg også...

Samtidig regner jeg med dette er et forsøk på kontakt, hun kjeder seg e.l. og vil ha din oppmerksomhet. Det er din jobb å lære henne en balanse på dette, koversasjon med andre, tenke inni seg osv.

Hun er 8 år og må lære dette nå.

Anonymkode: 9c6fd...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still henne spørsmål tilbake - hvorfor har hun valgt sånn og sånn, hvorfor tror hun du gjør sånn og sånn? Få henne til å tenke gjennom egne ting.

Det er en balansegang mellom det å lære henne høflighet, som de andre nevner, og det å ikke drepe hennes positive nysgjerrighet for verden. Det virker også som om hun har en periode hvor hun har stort behov for deg siden alle spørsmålene du nevner går på deg og hvorfor du gjør som du gjør. Noen av spørsmålene hun stiller, f.eks. det med poteten kan du jo også svare henne med humor.

Anonymkode: 1ef5c...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil ha oppmerksomhet, og vet ingen annen måte å "fange" deg på. Du kan forebygge det ved å gi litt av din tid og tilstedeværelse FØR hun rekker å starte tiraden.

Anonymkode: a0392...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette høres koselig ut. Jeg har en 4åring som er samme nå, og jeg gleder meg over hennes entusiasme til å vite ting. Om hun fortsetter sånn i flere år så går det bra, hun skal få vite det hun vil selv om det er så enkelt som hvorfor jeg spiser poteter. De vil ha oppmerksomhet og det burde være greit å gi den til dem. Blir det slitsomt så er det lov å si at nå ble det mye spørsmål, men at du kan svare i morra 😊

Anonymkode: 10dfe...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...