Gå til innhold

Mine barn er ikke så glad i tanta si.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De har kjent henne siden de var veldig små. De er nå 15 og 17 år gamle. I alle år har svigerinnen min vært litt ufin og ufordragelig i kommentarer og svar. Det har også gått utover dem. Jeg vet ikke helt hva det er, og jeg har alltid sagt til ungene mine at det bare er sånn tante er. Ikke at det er greit at noen oppfører seg ufint, men at det er noen som er veldig humørsyke og da er det ikke alltid de klarer å styre seg helt med hvordan de svarer. 

Det har vært så mange hendelser, at jeg skal ikke ramse opp alle og ønsker heller ikke å bli gjenkjent....Men det har vært mange ugreie episoder, der barna mine med rette har blitt støtt eller følt seg utilpass. Det har resultert i at de ikke ønsker å være med på besøk osv. 

Hun har selv fått barn nå, og de er veldig mye mindre enn mine. Det er nå blitt nærmest en kamp å få ungene mine med i bursdagsselskap til disse. Vi har tvunget dem med, men noen ganger har det heller ikke passet for dem da de er opptatt med mye annet som de har planlagt lenge i forkant av bursdagen til sin fetter eller kusine. Det har jo resultert i sure miner hos min svigerinne. 

Hva tenker dere her? Min svigerinne ER ei humørsyk og sur dame. Jeg har selv måtte svelge mange kameler, og har måttet ta meg sammen i selskapeligheter. Men jeg gjør det jo av hensyn til resten av familien, samtidig er jeg ei voksen dame som klarer å styre praten over på noe annet dersom hun serverer diverse spydigheter. Men barna mine blir bare lei seg. 

 

Anonymkode: 90e76...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei herlighet, la dem få slippe. Eldste er jo straks myndig. Barnebursdager er for barn og voksne

Anonymkode: 72b3c...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sånn i alle familier. Vi har små barn, min søster store. Når vi f.eks feirer 10 åringen vår,  så gidder ikke mine nieser på 14 og 15 å komme i bursdagselskap, men selv forventer de- og blir sur hvis våre unger ikke dukker opp i deres bursdag. Og her er det ikke en greie med at f.eks jeg har vært ufin med de. Jeg har hatt et ganske nært forhold til tanteungene siden de var små, men likevel er hele familieforholdet sklidd ut i sanden, jo eldre de har blitt. Og min søster kunne ikke brydd seg mindre, selv om hun vet at barna våre blir veldig skuffet når kusinene som de ser sånn opp til, ikke gidder å komme i familieselskapet. 

Synd at sånne voksen ting må gå ut over de små uskyldige..

Anonymkode: 2cb51...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde tatt et oppgjør med den svigerinnen din for mange år siden, ikke akseptert at hun i så mange år har såret ungene dine! Holder hun på på samme måte fremdeles ville jeg sagt fra, at så negativ som hun har vært, så mye som hun har såret dem er det ikke rart om de ikke vil være med lenger - men hvis hun heller begynner å bli positiv så blir de sikkert med igjen, og at det er noe alle, også hennes barn vil få nytte av ved at søskenbarna får bedre kontakt.

Anonymkode: 2fc15...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere burde tatt et oppgjør med den svigerinnen din for mange år siden, ikke akseptert at hun i så mange år har såret ungene dine! Holder hun på på samme måte fremdeles ville jeg sagt fra, at så negativ som hun har vært, så mye som hun har såret dem er det ikke rart om de ikke vil være med lenger - men hvis hun heller begynner å bli positiv så blir de sikkert med igjen, og at det er noe alle, også hennes barn vil få nytte av ved at søskenbarna får bedre kontakt.

Anonymkode: 2fc15...49a

Jeg har satt henne på plass flere ganger tidligere. Men jeg burde kanskje vært tydeligere, jeg ser den. Jeg har bare tenkt at det egentlig ikke kan nytte, for dette er personligheten hennes. Hun er faktisk blitt litt mer imøtekommende, men det skyldes mest sannsynlig at hun ser nytten av barnevaktordning og kontakt mellom søskenbarna. 

HI

Anonymkode: 90e76...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem slippe. Tenker at svigersøsteren din er sur uansett om de kommer eller ei. 

Anonymkode: 7762c...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er litt sånn i alle familier. Vi har små barn, min søster store. Når vi f.eks feirer 10 åringen vår,  så gidder ikke mine nieser på 14 og 15 å komme i bursdagselskap, men selv forventer de- og blir sur hvis våre unger ikke dukker opp i deres bursdag. Og her er det ikke en greie med at f.eks jeg har vært ufin med de. Jeg har hatt et ganske nært forhold til tanteungene siden de var små, men likevel er hele familieforholdet sklidd ut i sanden, jo eldre de har blitt. Og min søster kunne ikke brydd seg mindre, selv om hun vet at barna våre blir veldig skuffet når kusinene som de ser sånn opp til, ikke gidder å komme i familieselskapet. 

Synd at sånne voksen ting må gå ut over de små uskyldige..

Anonymkode: 2cb51...11e

Skjønner godt at 10-åringen din blir skuffet. De skiller jo ikke så mye i alder da. Mine og min svigerinnes barn skiller minimum 10 år fra hennes eldste til min yngste. Er jo kanskje litt snodig siden det ikke har vært noe ugreit heller. 

HI

Anonymkode: 90e76...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forhold har tenåringene til søskenbarna sine? Det er ikke for tantes skyld at de skal komme i bursdag, men for søskenbarna sin skyld. Tenåringer vil stort sett ingenting, så litt "tvang" og opplæring i at noen ganger er livet sånn at man må gjøre ting man ikke har lyst til, er ikke skadelig. De er samtidig så store at det går an å snakke direkte til dem.  Jeg ville sagt til mine at jeg forstår veldig godt at de ikke har lyst og at de ikke skylder tante grusom noe som helst, men at to ganger i året får de bare innstille seg på å gå i bursdag til Lars og Line for Lars og Line sin skyld. Og så hadde jeg snakket litt om det om at det er en del av livet og at de kommer til å komme opp i sånne situasjoner mange ganger senere og da handler det om å bare lære å gjøre sitt beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Hva slags forhold har tenåringene til søskenbarna sine? Det er ikke for tantes skyld at de skal komme i bursdag, men for søskenbarna sin skyld. Tenåringer vil stort sett ingenting, så litt "tvang" og opplæring i at noen ganger er livet sånn at man må gjøre ting man ikke har lyst til, er ikke skadelig. De er samtidig så store at det går an å snakke direkte til dem.  Jeg ville sagt til mine at jeg forstår veldig godt at de ikke har lyst og at de ikke skylder tante grusom noe som helst, men at to ganger i året får de bare innstille seg på å gå i bursdag til Lars og Line for Lars og Line sin skyld. Og så hadde jeg snakket litt om det om at det er en del av livet og at de kommer til å komme opp i sånne situasjoner mange ganger senere og da handler det om å bare lære å gjøre sitt beste. 

Jeg har også alltid tenkt slik. Så vi har stort sett alltid tvunget dem med. Men de to siste årene nå, har det vært veldig vanskelig. Og jeg skjønner dem også, selv om jeg selvsagt ikke sier det til dem. I år har det kollidert med andre ting de har enten måttet prioritere eller ønsket å prioritere. 

Forholdet er omtrent ikke-eksisterende. Deres barn er 2 og 5 og våre er 15 og 17. De sees sjelden. 

HI

Anonymkode: 90e76...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også alltid tenkt slik. Så vi har stort sett alltid tvunget dem med. Men de to siste årene nå, har det vært veldig vanskelig. Og jeg skjønner dem også, selv om jeg selvsagt ikke sier det til dem. I år har det kollidert med andre ting de har enten måttet prioritere eller ønsket å prioritere. 

Forholdet er omtrent ikke-eksisterende. Deres barn er 2 og 5 og våre er 15 og 17. De sees sjelden. 

HI

Anonymkode: 90e76...b79

For 2 åringer og 5 åringer er det ofte kjempestas med store søskenbarn, og hvem vet, en gang i framtiden kan disse ha både glede og nytte av hverandre. Når dine nå er så store som 15 og 17 synes jeg godt at du kan si at du skjønner dem og hvorfor. Du trenger ikke å holde en lang tirade om hvor slem og håpløs tante grusom er, men det finnes en mellomting. Jeg har forresten alltid sagt til mine at jeg skjønner dem i sånne situasjoner. Jeg skjønner at dere synes at oldefar er sint og skummel, men .......  Jeg skjønner at dere synes det er kjedelig å besøke tante på sykehjemmet og at det er mange  der som.....  Jeg skjønner at det å leke med fetter Emil ikke er så gøy, men.....  

Unger kan veldig tidlig snakkes til på den måten om man bare gjør det på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Ville ikke ha giddet å dra dit selv engang, og langt mindre tvunget ungdommene. Slemme og utrivelige mennesker er ikke verd min tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

For 2 åringer og 5 åringer er det ofte kjempestas med store søskenbarn, og hvem vet, en gang i framtiden kan disse ha både glede og nytte av hverandre. Når dine nå er så store som 15 og 17 synes jeg godt at du kan si at du skjønner dem og hvorfor. Du trenger ikke å holde en lang tirade om hvor slem og håpløs tante grusom er, men det finnes en mellomting. Jeg har forresten alltid sagt til mine at jeg skjønner dem i sånne situasjoner. Jeg skjønner at dere synes at oldefar er sint og skummel, men .......  Jeg skjønner at dere synes det er kjedelig å besøke tante på sykehjemmet og at det er mange  der som.....  Jeg skjønner at det å leke med fetter Emil ikke er så gøy, men.....  

Unger kan veldig tidlig snakkes til på den måten om man bare gjør det på en fin måte.

Men hvorfor? De ender jo med å "ofre seg" i en relasjon som de ikke har noe igjen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at de har et forhold til sine kusiner og fettere fordi tanta er ei ei skrulle. Jeg har to barn på 13 og 15 år og de er alltid med i sine fettere sine bursdager. De er 7,5,4 og 2 år. De forguder sine sider kusiner og de synes det er veldig gøy å stas å være sammen med de minste. Så her går det heldigvis begge veier. 

Jeg synes tenåringer kan tvinges til å bli med på faniliebursdager til sine søskenbarn. Du får heller passe på at din svigerinne ikke får mulighet til å behandle de dårlig. 

Anonymkode: b296f...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn på 2 og 5 selv og de synes det er stas med søskenbarna på 15 og 17. Heldigvis så synes de eldste at det er stas med de små og er mye sammen med de når de er her i bursdag😊

Anonymkode: de9d3...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tante endelig innser konsekvensene av sin årelange oppførsel nå, siden hun er blitt litt mer imøtekommende? Dessverre kan man jo ikke styre hvordan andre føler det, og i HI sitt tilfelle så har vel dette pågått så lenge nå at det er for sent. 

Og så kan det jo hende at tante hadde håpet på en del barnevakt? 😉

Karma is a bitch 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 13.38, Pashla skrev:

Men hvorfor? De ender jo med å "ofre seg" i en relasjon som de ikke har noe igjen for.

Fordi det godt kan hende de har noe igjen for det en dag. Enten fordi tante kan forandre seg, fordi de kan få et godt forhold til søskenbarna eller rett og slett fordi de får nyttig lærdom av å strekke seg litt og lære og gjør ting de ikke synes er så kjempegøy. Jeg er dessuten av den oppfatningen at vi ikke bare skal gjøre ting som vi vet vi får noe igjen for. Noen ganger er det riktig å gjøre noe selv om man ikke får noe igjen for det selv. Det er det dessverre altfor mange som ikke har lært i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Fordi det godt kan hende de har noe igjen for det en dag. Enten fordi tante kan forandre seg, fordi de kan få et godt forhold til søskenbarna eller rett og slett fordi de får nyttig lærdom av å strekke seg litt og lære og gjør ting de ikke synes er så kjempegøy. Jeg er dessuten av den oppfatningen at vi ikke bare skal gjøre ting som vi vet vi får noe igjen for. Noen ganger er det riktig å gjøre noe selv om man ikke får noe igjen for det selv. Det er det dessverre altfor mange som ikke har lært i dag. 

Sikkert. Men der er alltid et vippepunkt. Å la seg utnytte, trakassere eller plage bør man kun godta i helt unntaksvise sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pashla skrev:

Sikkert. Men der er alltid et vippepunkt. Å la seg utnytte, trakassere eller plage bør man kun godta i helt unntaksvise sammenhenger.

Det er jeg enig i. Derfor bør man vurdere å det er verdt å svelge disse karamellene pga de små søskenbarna som er ganske uskyldige oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er jeg enig i. Derfor bør man vurdere å det er verdt å svelge disse karamellene pga de små søskenbarna som er ganske uskyldige oppi det hele.

Det er de jo. Men sånn er jo livet: folk rundt deg vil alltid ha en eller annen konnotasjon du ikke kan noe for, bare fordi dine foreldre eller noe annet "er sånn".  Å la seg tråkke på fordi det muligens blir en gevinst i det for fetteren din om 10 år: nei, så edelmodig er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:

Det er de jo. Men sånn er jo livet: folk rundt deg vil alltid ha en eller annen konnotasjon du ikke kan noe for, bare fordi dine foreldre eller noe annet "er sånn".  Å la seg tråkke på fordi det muligens blir en gevinst i det for fetteren din om 10 år: nei, så edelmodig er jeg ikke.

Mens jeg og mine unger fint hadde klart å holde ut et par bursdager i året og muligens litt til for den 10-åringens skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Det er de jo. Men sånn er jo livet: folk rundt deg vil alltid ha en eller annen konnotasjon du ikke kan noe for, bare fordi dine foreldre eller noe annet "er sånn".  Å la seg tråkke på fordi det muligens blir en gevinst i det for fetteren din om 10 år: nei, så edelmodig er jeg ikke.

Jeg er enig. Mine ungdommer hadde sluppet tante grusom. Jeg er til og med så freidig at jeg hadde fortalt hvorfor (selvfølgelig om jeg hadde tillatelse av ungdommene og ikke akkurat i besøket, men ved annen anledning). «Hvorfor kommer ikke Tim og Trine??» «Nei, de liker ikke å bli utsatt for ekle kommentarer fra deg og er for høflige til å ta igjen, så de velger å bli hjemme.»

Anonymkode: 16c48...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Mens jeg og mine unger fint hadde klart å holde ut et par bursdager i året og muligens litt til for den 10-åringens skyld. 

Der er ingen tiåring. Svigerinnens barn er 2 og 5 og har omtrent ikke noe forhold til de store tenåringene (selvsagt - de er jo ikke der ellers i året). Å lage det om til et stort "savn" og en skuffelse er jo bare visvas, de går ikke og venter på besøk av disse ungdommene. Det er mora deres som gjør en sak utav det, fordi hun liker å ha kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...