Gå til innhold

Søster får førsteretten til leiligheten i Spania


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Problemet er at dere er for vinglete og lite bestemt. Løsningen er å lage avtale på at dere deler juli i 2 uansett fra neste år. Og den avtalen lager dere NÅ. 

I år må dere dessverre ta de 5 dagene og evt flytte ferien deres litt senere og plusse på. Det ER mulig.

Anonymkode: 54af3...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min sa at hun og søster ikke skulle dit neste år pga meg - så da kan jo jeg ha dårlig samvittighet hele neste ferie da 😆

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja - det må til en klarere og tydeligere dialog fra alle parter - helt klart. Det var derfor jeg laget denne tråden her også, for å få råd.Håper moren min ønsker det mer organisert også da 😉 Hun liker at man har fixa billetter og så er det iorden, og vi må noen ganger vente på de ekstra pengene som gjerne kommer i juni...Men det er likevel dem hun spør først , dette vet vi dessverre. Hun vil vite når dem vil dit, og dem vil være der i 3 uker i juli hver gang uavhengig hvilken sluttdato det faller seg på, det har blitt en vane. Det er ikke likestilt da synes jeg. Da mister jeg muligheten, det er ikke sjans. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Da må dere nr1; bruke årets feriepenger i AUG og kjøpte billige billetter til neste juli for så å gi beskjed om hvilke uker dere ønsker . Forstår i grunn at din mor vil ha en garanti for at ukene benyttes. Nr2: ta ett møte med mor og søster og legge en plan for hvordan dette skal fordeles. Du må også kunne garantere hvilke uker du skal ha og da må du være bundet til det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren min sa at hun og søster ikke skulle dit neste år pga meg - så da kan jo jeg ha dårlig samvittighet hele neste ferie da 😆

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Du er ikke så lett å tilfredstille heller da.... Om du ikke vet før juni når du skal dit i juli får jo ikke din søster heller planlagt noe, jeg regner med de som de fleste andre bestiller ferien sin mye før den tid.

Kan ikke dere bestille nå i høst da, bruke årets skattepenger og feriepenger på å bestille flybilletter neste år? Da kan dere si når dere skal være dere og de andre kan planlegge etter det.

Anonymkode: 0e181...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke så lett å tilfredstille heller da.... Om du ikke vet før juni når du skal dit i juli får jo ikke din søster heller planlagt noe, jeg regner med de som de fleste andre bestiller ferien sin mye før den tid.

Kan ikke dere bestille nå i høst da, bruke årets skattepenger og feriepenger på å bestille flybilletter neste år? Da kan dere si når dere skal være dere og de andre kan planlegge etter det.

Anonymkode: 0e181...058

Synes ikke 1 uke  åpen i juli er så mye å ønske seg 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes ikke 1 uke  åpen i juli er så mye å ønske seg 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Så det du vil er at en uke i JULI ( midt i fellesferien) skal holdes av til deg DERSOM du ønsker å benytte deg av den? Og dersom du ikke benytter den må din søster betale for noe annet og leiligheten risikerer å stå tom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar allesammen! Det blir nok ordnings tilslutt 😊

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så det du vil er at en uke i JULI ( midt i fellesferien) skal holdes av til deg DERSOM du ønsker å benytte deg av den? Og dersom du ikke benytter den må din søster betale for noe annet og leiligheten risikerer å stå tom? 

Hva? Nei nå er du på villspor.  Orker ikke forklare en gang til

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det samme NÅ, si at dere skal ha leiligheten i 3 uker i juli (2019). Hun har ingenting med om dere har booket flybiletter, som hun over her sier: dere kan jo kjøre, det er jo noen som gjør det også! Så si ifra at dere ønsker den, FØR hun stikker av med den igjen. 

Ellers så er det lurt å booke flybiletter tidlig, gjør det til høsten i år. Søsteren din høres veldig egoistisk ut, så vil du låne leiligheten til neste år så må du jo bare gjøre det på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Favoriserer henne og forfordeler henne" betyr stikk motsatte ting: Hvis noen blir forfordelt, får de MINDRE enn andre. Just saying. 

Anonymkode: 2c68e...7ea

Ooops, du har rett. Jeg burde la ordet ligge, for som Språkrådet skriver:

 

forfordele gi mindre enn en har rett på ved fordeling

  • kjenne seg forfordelt
  • bli forfordelt ved skifte
Merk: De aller fleste later til å tro at det å forfordele noen er å gi noen bedre behandling enn andre, men det er faktisk motsatt. En årsak kan være at de får assosiasjoner til ordet fordel. Forfordeling er altså ikke positiv, men negativ (forskjells)behandling. Det at ordet så ofte brukes feil, kan kanskje komme av forveksling med preposisjonen for, som kan bety ’foran’ eller ’framfor’.
Ordet bør brukes med forsiktighet. Uansett om du bruker det riktig eller feil, risikerer du å bli misforstått. Det beste er nok rett og slett å unngå det.

Anonymkode: 80113...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ha rett på gratis goder har man ikke, men det er lov å forvente at man likestilles med sine søsken. At du ikke bruker energi på det betyr ikke at andre bør la det ligge og bare godta det. 

Anonymkode: 997d1...280

Man kan forvente det, men ikke kreve det.

Likevel: det er moren som eier stedet og selv bestemmer hvem som får bruke det. Det eneste den underprioriterte søsteren kan gjøre, er å si at dette skader forholdet mellom henne selv og moren, og håpe at moren slutter å dulle med den andre søsteren hele tiden.

Anonymkode: 80113...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men dere er bare rare. Både du, din mor og din søster!! 

Anonymkode: 3d97b...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om å holde av en uke da.... ikke 5 dager....Det hadde hjulpet litt. Men vi har snakket med moren min om dette flere ganger, hun hører ikke. Søster gjør som hun vil.

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Jeg skjønner at de ikke gidder å vente på om dere skal finne ut av om dere har råd eller ei etter at dere har fått feriepengene, og evt skattepenger.

Jeg skjønner egentlig ikke at dere ikke i løpet av 10 år har klart å spare opp summen til flybiletter gjennom året, evt spart fjorårets feriepenger til det. Spesielt når du sier at dere har reist masse rundt i verden. for deahøres ikke ut som om dere har dårlig råd akkurat. Tror du har godt av å legge vekk martyholdningen litt

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg avslutter tråden her. Takk igjen alle. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Selvfølgelig gjør du det, når du ikke får de svarene du hadde ventet

Anonymkode: 841e2...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du liker å være fornærmet. Du har fått flere svar som råder deg til å være tydelig, ta ansvar for å booke for året etter og spare slik at dere kan kjøpe billetter før. Men det overser du.

Anonymkode: 4cfd1...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror søsteren din  har prøvd å tvinge frem en avgjørelse fra deg, HI. Men det hjelper jo ikke, for dere aaaaner ikke når dere får ferie eller om dere har råd til billetten før 2 uker før mulig avreise. At dette har vært mønsteret i 10 år, og du fremdeles ikke klarer å bestemme deg i før i juni samme året.... Spesielt!! 

Anonymkode: 3d97b...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror søsteren din  har prøvd å tvinge frem en avgjørelse fra deg, HI. Men det hjelper jo ikke, for dere aaaaner ikke når dere får ferie eller om dere har råd til billetten før 2 uker før mulig avreise. At dette har vært mønsteret i 10 år, og du fremdeles ikke klarer å bestemme deg i før i juni samme året.... Spesielt!! 

Anonymkode: 3d97b...f97

Enig. Slik du framstår, hi, kan jeg godt forstå at søsteren din har endt opp med å få bruke leiligheten hver sommer i ti år. Nå får dere snart feriepenger og skattepenger, så er det første dere gjør å bestille flybilletter til neste sommer. Nå vet du jo at dere kan ha leiligheten i hele juli. Og hver eneste sommer heretter kan dere ligge i forkant, i stedet for å bestille ferie i juni, som er lovlig sent uansett.

Anonymkode: fe58b...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper neste års ferie ordner seg for deg, HI, men det blir vanskelig for alle rundt om du ikke vet før i juni om dere kan reise. Sommerferieplaner bør være klare ihvertfall rundt påsketider, ihvertfall så snart dere har fått godkjent ferien på jobb. Om det er økonomien det står på, så er det jo også sånn at det er mye dyrere for dere å kjøpe billetter i juni enn å kjøpe dem i januar. Jeg synes jo mor og søster må være rause med deg, men du og din familie må og bli flinkere til å planlegge og gi tydelig beskjed.

Anonymkode: cf77b...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja - det må til en klarere og tydeligere dialog fra alle parter - helt klart. Det var derfor jeg laget denne tråden her også, for å få råd.Håper moren min ønsker det mer organisert også da 😉 Hun liker at man har fixa billetter og så er det iorden, og vi må noen ganger vente på de ekstra pengene som gjerne kommer i juni...Men det er likevel dem hun spør først , dette vet vi dessverre. Hun vil vite når dem vil dit, og dem vil være der i 3 uker i juli hver gang uavhengig hvilken sluttdato det faller seg på, det har blitt en vane. Det er ikke likestilt da synes jeg. Da mister jeg muligheten, det er ikke sjans. 

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Men du kan da ikke forlange at leiligheten skal stå tom i hele juli, fordi dere plutselig ikke har penger i juni likevel. Så dette er ikke noe som går bare en vei. Dere må jo også legge av penger, slik at søster ikke må vente til måneden før om dere reiser eller ikke. Siden dette er noe som har pågått i mange år, så har jo dere mulighet til å spare opp penger og kjøpe billetter i god tid i forveien.

Anonymkode: 5a03e...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Nei nå er du på villspor.  Orker ikke forklare en gang til

HI

Anonymkode: 744cf...1e8

Nei, hun er ikke på villspor - du er! 

Anonymkode: 5a03e...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...