Gå til innhold

Erfaring med oppstart av Ritalin? Føler meg elendig.


yadayada

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med oppstart av Ritalin? Var fin de første dagene, men nå føler jeg meg kjølhalt, svak i kroppen, svimmel og rar. Hvor lenge varer det? Erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk så mye for all empati. Føler at kjærligheten flommer over her. Medisinering er altså i samråd med psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, yadayada skrev:

Noen som har erfaring med oppstart av Ritalin? Var fin de første dagene, men nå føler jeg meg kjølhalt, svak i kroppen, svimmel og rar. Hvor lenge varer det? Erfaringer??

Hei du, at du føler deg rar nå i starten på nye medisiner er ikke uvanlig, ritalin er et sentralnervesystem-stimulant som øker produksjon og utslippning av adrenalin, dopamin og noradrenalin. en av sideeffktene til disse stoffene er høyt blodsukker i en stund, men hvis du for eksempel ikke har spist nok så kan dette gi deg følelsen av å være svimmel og svak i kroppen. Hvis du har vært i et varmt miljø kan dette også være mild overoppheting eller dehydrering :)

Hvis du merket disse effektene 4-8 timer etter du tok dosen din istedet for rett etterpå, vil jeg tro at dette bare er den naturlige "slutten" på de stimulerende effektene, som kan føles ut som på samme måten som "crashet" etter man har drukket mange kaffekopper og effekten går ut, og man blir sliten og trøtt og kanskje litt skjelven. Med ritalin, som er et kraftigere stimulant enn koffein, kan denne effekten være enda verre, og oppleves av noen som ubehagelig. Her gjelder det å spise godt i etterkant, mye frukt som kan dekke opp glukosetapet for eksempel :)

Anonymkode: 4c759...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og takk for svar! 

Det stemmer nok. Og ble blant annet dehydrert etter det typiske treningsregimet mitt, men det skal vel være i orden nå. 

Men noen anelse om hvor lenge det tar før det hele stabiliserer seg? Jeg kan jo ikke gå rundt og være sjøsjuk i all evighet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yadayada skrev:

Bivirkningene kom forøvrig først etter noen dager. De første dagene var strålende.

De første dagene er sannsynligvis strålende fordi det er kroppen din som får et nytt stoff inn i seg og i starten funker det veldig fint. For å bruke kaffeeksempelet på nytt: de første dagene man prøver kaffe funker det helt fullstendig fett, men etter noen dager blir effektene mindre og mindre og sideeffektene kan bli mere merkbare 😕 det samme skjer med ritalin, men i hvilke doser tar du det i? rundt 10 mg burde være begynnerdose, max 20 mg. Jeg vil si få i deg masse vann og god sunn mat med frukt og grønt, vil tro kroppen din går vandt til det etterhvert, men alle er forskjellige. Du burde kanskje prøve et par dager til, og hvis de negative effektene forblir så burde du kontakte legen din :) Det er mange som går på disse medisinene uten sideeffekter, men å trene på sterke stimulanter mens kroppen er ny-introdusert med de. 

Anonymkode: 4c759...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om å starte med 20 mg. Er på 30 mg nå. Men prøvde 40 mg, og det var først da at jeg følte at hodet kom på plass, og at jeg var meg. Så burde vel komme dit, sånn med tanke på jobb..

Så tenker du det er best å droppe trening? Føler at treningen får kroppen til å slappe av litt, og blodet til å strømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er veldig bra å opprettholde, men kanskje ikke tren rett etter du tar medisinene, vent heller kanskje til etter de sterkeste stimulerende effektene går vekk, og så tren etter det. dette kan hjelpe deg få bedre effekt av medisinene dine :)

Anonymkode: 4c759...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for svar altså! Huff, får vel bare bite meg i dette for nå. Kroppen kjennes ut som plastelina 😳 

Trente forøvrig hotyoga i 40 grader. Merket at jeg svettet noe grassalt. Det var trolig ikke spesielt smart, sånn i ettertid.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, yadayada skrev:

Ja, takk for svar altså! Huff, får vel bare bite meg i dette for nå. Kroppen kjennes ut som plastelina 😳 

Trente forøvrig hotyoga i 40 grader. Merket at jeg svettet noe grassalt. Det var trolig ikke spesielt smart, sånn i ettertid.. ;)

Kroppen tåler det meste bare den får br med hvile etterpå! SÅ hold deg unna fleinsoppen en liten stund, så skal nok ting gå seg på plass igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, yadayada skrev:

Haha. Godt tips! Lover å holde meg unna Fleinsopp, LSD og Heroin.. :)

det bør du

Anonymkode: a80ef...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok en av de minst narkomane menneskene som finnes. Med Ritalin blir det forøvrig trolig maks Clausthaler på meg i en goood stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...