Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Innpå her som kanskje kan forklare meg dette ? skal selge et hus og fått verdivurdering fra div byråer, men hvordan kan de vurdere huset til så lite når det på selvangivelsen står at huset er verdt 900.000 mer enn den verdivurderingen jeg får fra meglerne ? Når det er sagt , så vet jeg ikke hvor skatteetaten har sine tall fra, da jeg ikke har hatt en takstmann her siden jeg kjøpte huset for 10 år siden og da var det verdt halvparten av det som nå står oppført i selvangivelsen no. Anonymkode: 88f96...5af
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Eiendomsmeglere går etter hva lignende hus er solgt for i området og erfaring. Skatteetaten aner ingenting om huset ditt og har bare en fast prosentvis økning. Anonymkode: 18be6...777
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Innpå her som kanskje kan forklare meg dette ? skal selge et hus og fått verdivurdering fra div byråer, men hvordan kan de vurdere huset til så lite når det på selvangivelsen står at huset er verdt 900.000 mer enn den verdivurderingen jeg får fra meglerne ? Når det er sagt , så vet jeg ikke hvor skatteetaten har sine tall fra, da jeg ikke har hatt en takstmann her siden jeg kjøpte huset for 10 år siden og da var det verdt halvparten av det som nå står oppført i selvangivelsen no. Anonymkode: 88f96...5af Det høres jo ut som om skatteetaten har brukt feil tall. Hvorfor har du ikke sjekket med de for lenge siden, hvis du har en takst på huset som er halvparten av den summen de har brukt? Anonymkode: 9ca38...7e2
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det høres jo ut som om skatteetaten har brukt feil tall. Hvorfor har du ikke sjekket med de for lenge siden, hvis du har en takst på huset som er halvparten av den summen de har brukt? Anonymkode: 9ca38...7e2 Jeg sendte inn den taksten med den lave taksten som ble tatt for 10 år siden, men skatteetaten mente at per i dag, så var verdien på et sånt hus steget til den summen der. Og kommunen har også lagt til grunn den summen, når de skulle regne ut hvor mye jeg skulle betale i eiendomsskatt. Anonymkode: 88f96...5af
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 I selvangivelsen er det formuesgrunnlaget som er oppført. Det handler om skatt og ikke takst. Les linken. http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/arv-og-skatt/ligningsverdi-bolig/ Anonymkode: 1a5b0...cb0
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg sendte inn den taksten med den lave taksten som ble tatt for 10 år siden, men skatteetaten mente at per i dag, så var verdien på et sånt hus steget til den summen der. Og kommunen har også lagt til grunn den summen, når de skulle regne ut hvor mye jeg skulle betale i eiendomsskatt. Anonymkode: 88f96...5af Jeg kan helt sikkert klage og det må jeg vel gjøre, men en skulle tro at et hus som har blitt modernisert de siste 10 år, faktisk har steget en del i verdi. Dette er et gammelt hus som er blitt pusset opp. Anonymkode: 88f96...5af
the amazing spidermamma Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Men megleren har jo ingen interesse av å skru ned prisen, han får jo gjerne betalt etter hvor høyt han klarer å få prisen. Da må taksten ha vært for høy eller markedsprisene sunket i deres område?
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 1 minutt siden, the amazing spidermamma skrev: Men megleren har jo ingen interesse av å skru ned prisen, han får jo gjerne betalt etter hvor høyt han klarer å få prisen. Da må taksten ha vært for høy eller markedsprisene sunket i deres område? Mange skrur prisen ned for å trekke flere på visning og få budkrig. Anonymkode: 18be6...777
the amazing spidermamma Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange skrur prisen ned for å trekke flere på visning og få budkrig. Anonymkode: 18be6...777 Sant nok. Men 900' under takst for ti år siden??
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan helt sikkert klage og det må jeg vel gjøre, men en skulle tro at et hus som har blitt modernisert de siste 10 år, faktisk har steget en del i verdi. Dette er et gammelt hus som er blitt pusset opp. Anonymkode: 88f96...5af Men det som står på selvangivelsen din har ingenting med takst å gjøre. Det som står på selvangivelsen er formueverdien på huset ditt, altså kvadtratmeterpris i området ditt og størrelse på bolig. Men du kan jo klage hvis du mener at det som står på selvangivelsen er feil. "Kan du klage på fastsatt formuesverdi? Skattemyndighetene bruker boligprisstatistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) når de beregner verdien. Formuesverdien beregnes med andre ord ut fra gjennomsnittlige kvadratmeterpriser på samme type boliger i området der du bor, ganget opp med størrelsen på din bolig. Dette kan i beste fall gi en pekepinn på riktig markedsverdi, som de da altså igjen tar 25 prosent av og kaller formuesverdi. Ettersom formuesverdien alltid vil være litt unøyaktig regnet ut er det mulig å klage på hvis den er over 30 prosent av markedsverdi." http://www.dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/arv-og-skatt/ligningsverdi-bolig/ Anonymkode: f17c4...58c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 Huset vårt er verdt ca. 5,5 mill hvis vi hadde lagt det ut for salg i dag. Bor i borettslag og mange helt like hus blir lagt ut jevnlig, så har en god pekepinn det. I selvangivelsen står det at "boligverdi" er 2,5 mill. og "formuesverdi" er 645 000 kr. Hva står det i disse to feltene dine, hi? Og hva er verdivurderingen? Verdivurderingen burde vel ligge minst på det dobbelte av "boligverdi"? Anonymkode: a9273...573
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 Her står det 3215000 på boligverdi og 803750 formuesverdi og verdivurderingen fra megler er på rett over 2.3 mill., så skjønner egentlig ingenting. Hi Anonymkode: 88f96...5af
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Her står det 3215000 på boligverdi og 803750 formuesverdi og verdivurderingen fra megler er på rett over 2.3 mill., så skjønner egentlig ingenting. Hi Anonymkode: 88f96...5af "skal selge et hus og fått verdivurdering fra div byråer, men hvordan kan de vurdere huset til så lite når det på selvangivelsen står at huset er verdt 900.000 mer enn den verdivurderingen jeg får fra meglerne ?" Det du skriver i første innlegg er jo motsatt av det du skriver her. Tallene fra selvangivelsen er lavere enn verdivurderingen, så dette stemmer jo. Så slutt å tenke på det. Men har du en takst som er mye høyere enn verdivurderingen, så bør du jo undersøke dette. Men når det gjelder verdivurderingen, er det en ny takst til grunn for dette eller er det bare megler som har kommet frem til summen? Det kan jo være verdt pengene å få satt en ordentlig takst på huset. Anonymkode: 9ca38...7e2
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: "skal selge et hus og fått verdivurdering fra div byråer, men hvordan kan de vurdere huset til så lite når det på selvangivelsen står at huset er verdt 900.000 mer enn den verdivurderingen jeg får fra meglerne ?" Det du skriver i første innlegg er jo motsatt av det du skriver her. Tallene fra selvangivelsen er lavere enn verdivurderingen, så dette stemmer jo. Så slutt å tenke på det. Men har du en takst som er mye høyere enn verdivurderingen, så bør du jo undersøke dette. Men når det gjelder verdivurderingen, er det en ny takst til grunn for dette eller er det bare megler som har kommet frem til summen? Det kan jo være verdt pengene å få satt en ordentlig takst på huset. Anonymkode: 9ca38...7e2 Lenger opp her er det en som skriver at verdivurdering bør ligge på det dobbelte av boligverdien, det gjør den strengt tatt ikke, så da er det vel noe som er feil. Da burde vel verdivurderingen vært på nærmere 6 mill. Anonymkode: 88f96...5af
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2018 #15 Skrevet 24. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lenger opp her er det en som skriver at verdivurdering bør ligge på det dobbelte av boligverdien, det gjør den strengt tatt ikke, så da er det vel noe som er feil. Da burde vel verdivurderingen vært på nærmere 6 mill. Anonymkode: 88f96...5af Beklager, leste feil - enig med dette! Anonymkode: 9ca38...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå