Gå til innhold

Lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er egentlig vanlig å gi i lommepenger til en snart 15 åring? Tenker da på penger som skal gå til kos og slike ting. Han har båt så bensin må også dekkes av disse pengene. 

Gjør de noe hjemme da også? 

Anonymkode: e589b...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to gutter på 14 og 17 år.

Her har vi gitt 500 kr i måneden i 8.klasse, 800 kr i måneden i 9.klasse og 1.000 kr mnd fra 10.klasse. Går ikke høyere enn 1.000 kr, vil de har mer får de jobbe. Eldste på 17 år har ekstrajobb i butikk og har hatt det siden jul i 1.klasse på vgs.

Lommepenger er ikke knyttet mot arbeid hos oss, vi forventer at alle bidrar etter evne for å få hjulene til å gå rundt i familien. Husarbeid er det altså forventet at alle bidrar med uten "hva får jeg for det" holdning. Ingen får betalt for å gjøre husarbeid....

Men jeg kan betale guttene mine for en jobb også, som å vaske bilen min eller klippe gresset, det er ikke ting som inngår i den vanlige hverdagsjobben.

Anonymkode: e9ac0...1c0

Skrevet

Min på 14 får 950 kr år mnd. Det skal dekke kos og alle klær og sko.

Anonymkode: f41c0...018

Skrevet

har en gutt på 17, han jobber, så han får ikke noe av meg, får ca 8000 kr i mnd

Anonymkode: 5170f...c0a

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har en gutt på 17, han jobber, så han får ikke noe av meg, får ca 8000 kr i mnd

Mens jeg har bestemt at gutten min som skaffet seg jobb da han var 16 (er 17 nå) ikke skal straffes for å tjene egne penger. Det er slett ikke sikkert yngre søsken klarer å finne jobb, og vil leve av lommepengene fra meg så lenge de går på vgs.

Min 17 åring får derfor månedslønna selv om han tjener egne penger, jeg bare setter den rett inn på sparekontoen hans hver måned.

Skrevet
On 6/23/2018 at 11:20 AM, Anonym bruker said:

Mens jeg har bestemt at gutten min som skaffet seg jobb da han var 16 (er 17 nå) ikke skal straffes for å tjene egne penger. Det er slett ikke sikkert yngre søsken klarer å finne jobb, og vil leve av lommepengene fra meg så lenge de går på vgs.

Min 17 åring får derfor månedslønna selv om han tjener egne penger, jeg bare setter den rett inn på sparekontoen hans hver måned.

skjønner den, men gutten selv ønsker og leve på sine egen penger og det må han få lov til

Skrevet
På 22.6.2018 den 21.19, Anonym bruker skrev:

Min på 14 får 950 kr år mnd. Det skal dekke kos og alle klær og sko.

Det hørtes da veldig lite ut? Uteklær og sko til en voksende tenåringer er jo dyrt. Har han skikkelige klær og mulighet til å finne på noe med vennene på den summen? 

Anonymkode: a5448...e76

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes da veldig lite ut? Uteklær og sko til en voksende tenåringer er jo dyrt. Har han skikkelige klær og mulighet til å finne på noe med vennene på den summen? 

Anonymkode: a5448...e76

Det følger sifo sitt standardbudsjett. Går helt fint, men selvfølgelig bare det hun trenger, ikke alt hun har lyst på.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det følger sifo sitt standardbudsjett. Går helt fint, men selvfølgelig bare det hun trenger, ikke alt hun har lyst på.

Ifølge Sifo skal hun bruke 750 kr i måneden til klær og sko, og 2160 kr til medie og fritid. Spørsmålet da er jo hvor mye du dekker av fritid?

Jeg dekker mobil og internett for mine gutter, men kino, kantine osv må de dekke selv. Hva dekker du?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge Sifo skal hun bruke 750 kr i måneden til klær og sko, og 2160 kr til medie og fritid. Spørsmålet da er jo hvor mye du dekker av fritid?

Jeg dekker mobil og internett for mine gutter, men kino, kantine osv må de dekke selv. Hva dekker du?

Vi dekker organiserte fritidsaktiviteter, ferier, mobil, nett ol. Snop, kino, kantine om sponser vi med 50 kr i uka. Vil hun bruke mer enn hun har, til kos eller dyrere klær for eksempel, må hun bruke av bursdagspenger eller jobbe for å tjene mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...