Gå til innhold

Gradsprøve i musikk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barn som spiller på musikkskolen. Den ene har begynt med gradsprøve. Hvis jeg forstår det riktig går det opp til 8.grad. til hver grad er det ulike skalaer, etyder, utenatspill, improvisasjon og vanlige stykker. I tillegg skal de spille noe direkte fra noter de ikke har sett før.

Når jeg søker finner jeg ikke noe fornuftig om hvordan dette fungerer på nett. Hva betyr egentlig gradene? Trenger de dem til noe? Hvem lager regelverket? Kan man stryke? 

Jeg finner en del om gradsprøve i andre land, men det virker ikke som om det er det samme.

Det er sikkert mange her inne som har spilt et instrument eller som har barn som spiller. Hjelp! Hva er egentlig dette gradssystemet?

Anonymkode: 542a7...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan IKKE stryke på musikkskolen. Og det du beskriver er ikke standard for norske kulturskoler, altså! Jeg har jobbet som kulturskolelærer i 3 ulike kommuner, og vært koordinator for et interkommunalt kulturskolenettverk, og aldri hørt om at gradsprøver ble brukt!

Jeg tenker at dette er frivillig, og at det er noe læreren bruker som diagnostisk test. Hvis ungdommene søker på f eks musikklinja, kan det kanskje være ok å ha prøvd litt av dette, for å se hvor man ligger an. Men det er ikke påkrevd.

Anonymkode: 8d046...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan IKKE stryke på musikkskolen. Og det du beskriver er ikke standard for norske kulturskoler, altså! Jeg har jobbet som kulturskolelærer i 3 ulike kommuner, og vært koordinator for et interkommunalt kulturskolenettverk, og aldri hørt om at gradsprøver ble brukt!

Jeg tenker at dette er frivillig, og at det er noe læreren bruker som diagnostisk test. Hvis ungdommene søker på f eks musikklinja, kan det kanskje være ok å ha prøvd litt av dette, for å se hvor man ligger an. Men det er ikke påkrevd.

Anonymkode: 8d046...660

Nei, jeg har forstått at det ikke er obligatorisk, selv om læreren er ivrig på det, men er du sikker på at de ikke kan stryke til en grad? De har ekstene sensorer.

 

Anonymkode: 542a7...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på skolen barnet går på. Så får du nok vite hva du trenger å vite.

Gradsprøver i andre sjangre pleier gjerne å gå på at man får tilgang til å lære seg mer avanserte kunnskaper. Man må ha en del basic kunnskap i grunnen for å kunne ha nytte av å gå videre og lære enda mere. I noen tilfeller er det vel slik at man ikke lar noen ta gradsprøve uten at man er sikker på at de skal bestå (hvis det er små barn er det helt sikkert tilfellet), mens andre ganger kan en gradsprøve være en reell test på om man er klar for å grave seg dypere ned i materien. 

Anonymkode: 7f619...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de bruker det på kulturskolen her, men min datter er veldig sær og nektet dette. Hun spilte kun pga at hun syns det var gøy, ville lære noe nytt og trivdes med det. Hun ville ikke bli flink (les meg riktig, hun ville bli flink til å spille med ikke flink for å gå noe videre med dette)  Hun slapp å ha gradsprøver og de kjørte sitt løp sammen. Nå var denne musikklæreren også musikklærer på skolen, så de kjente hverandre litt slik at det ikke var så vanskelig å forklare hva hun ville ha ut av å gå på kulturskolen. Jeg har nemlig ett barn som liker å spille, men hun vil lære seg nye ting støtt og stadig. Når hun hadde lært seg saksofon slik at hun behersket dette veldig greit, begynte hun med kornett, så tverrfløyte men det var ikke så gøy så hun stoppet etter å ha lært seg hvordan den spilles på bare, cello, ukulele, bassblokkfløyte. Alt dette kan hun spille, det meste veldig bra. 

Jeg vet de også får ulike notebøker utifra hvem grad de er i. De får tilbud om å spille i orkester utifra hvem grad de er i, så for mange er nok dette både ett mål de kan strekke seg etter, nyttig for lærerene og enkelt å følge med på for foreldre. Jeg har sjeldent hørt min datter spille, hun syns ikke det er gøy å spille når noen er hjemme, men plutselig klinker hun til og viser spiller en melodi på ett instrument jeg ikke trodde hun kunne (vi kjenner alt for mange som har instrumenter, så ofte kan jeg finne noe nytt hun har lånt. Enda irriterrt over at jeg ikke rakk å prøve sekkepipen hun lånte en liten stund)

Anonymkode: 70153...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...