Gå til innhold

personlighetsforstyrrelser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av PTSD tråden :)

Fikk diagnosen emosjonelt ustabil (ikke borderline) og engstelig personlighetsforstyrrelse i vinter men sliter med å bli fortrolig med den. Savner mer info om det, det jeg finner på google er ikke veldig oppløftende om jeg kan si det slik. Leser ofte om at de med personlighetsforstyrrelser er manipulerende, lyver til sin fordel, oppmerksomhetssyke, en belastning for helsevesenet, psykopater osv.... dette hjelper ikke på selvbildet 🙈 kan man ha denne diagnosen og fortsatt være en god mor? Noen her med denne diagnosen?

 

Anonymkode: dc53c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke symptomer har du på diagnosen? Hvordan pregede den deg?

 

Klart du kan være en god mor! 

 

Hilsen bipolar 2 og mor til 4 🙂

Anonymkode: ebb28...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke symptomer har du på diagnosen? Hvordan pregede den deg?

 

Klart du kan være en god mor! 

 

Hilsen bipolar 2 og mor til 4 🙂

Anonymkode: ebb28...9f2

Sosial angst, humørsvingninger og tilbakevendende depresjoner for det meste. Fikk diagnosen bipolar 2 for 5 år siden og føler meg mer «hjemme» i den, men bipolar diagnosen bortfaller etter den nye utredningen. Hele verden ble snudd på hodet her. Trøster meg med at jeg ikke er diagnosen... 

Anonymkode: dc53c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm som meg da. Men ingen sosial angst. Bare rot og kaos i livet, tankekjør, tilbakemelding endrende depresjoner og psykiater mener jeg ikke er bipolar ihht manglende tydelige hypamanier. Hva gjorde at bipolar 2 forsvant for deg?

Anonymkode: ebb28...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg.

Det at du er klar over det og har selvinnsikt er et kjempegodt utgangspunkt. Dialektalsk terapi (mener jeg å huske at det het) er noe som er bevist å fungere for borderline og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Jeg har det ikke selv, men har satt meg godt inn i diagnosene og lest veldig mye om det fordi min mor har borderline. Hun er svært ustabil og har ingen selvinnsikt, så dere er ikke i samme bås! Jeg måtte faktisk få på plass besøksforbud mot henne. Så der er det ganske ekstremt og mye problematikk inne i bildet.

Det som gjør at det er så lite lovende om personlighetsforstyrrelser er at de fleste som har dem mener at det er resten av verden som har problemer, og ikke dem selv. De nekter derfor å motta hjelp. Moren min er i den kategorien. Hun mener hele verden er mot henne og har det veldig vondt og er ettehvert svært ensom.

Du er klar over problemet ditt og det er et kjempepluss. 

Du kan komme så langt du vil! Anbefaler deg boka Mindsight av Daniel Siegel, i tillegg til å undersøke rundt dialektal terapi.

Lykke til!!

Anonymkode: fadeb...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sosial angst, humørsvingninger og tilbakevendende depresjoner for det meste. Fikk diagnosen bipolar 2 for 5 år siden og føler meg mer «hjemme» i den, men bipolar diagnosen bortfaller etter den nye utredningen. Hele verden ble snudd på hodet her. Trøster meg med at jeg ikke er diagnosen... 

Anonymkode: dc53c...557

Men hvorfor tar du til deg alt som står om alle personlighetsforstyrrelser i verden, da? Den spesifikke formen DU har, er jo ikke kjennetegnet av manipulering, for eksempel. Det blir som å lese om elveblest, acne, alopecia, helvetesild og sopp bare fordi du har fått psoriasis: Alle sammen er hudsykdommer, men du har kun én av dem.

Å sitte og google gjør deg visst lite godt. Bør du ikke ta dette med behandlerne dine? 

Anonymkode: 6f08c...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tar du til deg alt som står om alle personlighetsforstyrrelser i verden, da? Den spesifikke formen DU har, er jo ikke kjennetegnet av manipulering, for eksempel. Det blir som å lese om elveblest, acne, alopecia, helvetesild og sopp bare fordi du har fått psoriasis: Alle sammen er hudsykdommer, men du har kun én av dem.

Å sitte og google gjør deg visst lite godt. Bør du ikke ta dette med behandlerne dine? 

Anonymkode: 6f08c...16f

Eh? Dust.

 

hi: klem til deg

Anonymkode: ebb28...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh? Dust.

 

hi: klem til deg

Anonymkode: ebb28...9f2

Hun har jo rett! Det finnes mange personlighetsforstyrrelser og, som andre tilstander, varierer de fra person til person. Det er derfor viktig å ikke henge seg opp i det verste man leser/hører, og heller drøfte det med sin(e) beandler(e). 

Man kan snakke fornuft til folk med personlighetsforstyrrelser, altså.. 

Det finnes gode behandlingsmetoder for flere av disse forstyrrelsene, en kombinasjon av individualterapi og gruppeterapi er effektivt for de med emosjonelt ustabil pf. En slik lidelse dukker ikke opp tilfeldig, det henger gjerne sammen med oppvekst/hendelser tidlig i livet, det er viktig å se disse sammenhengene og utfordre seg selv til å komme videre. Det er mulig å bli frisk, det krever jobbing, men du kan så absolutt fungere godt med behandling, HI!

Anonymkode: 724b2...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan. Det finnes grader av hvor hardt rammet man er. I tilegg er det en oppramsing av generelle trekk/symptomer av diagnosen når den er på sitt verste.

Har selv emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse borderline. Symptomene har bare mildnet med årene og psyken har nå vært stabil i mange år.

Har tre barn.

Anonymkode: 63ca8...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart man kan. Det finnes grader av hvor hardt rammet man er. I tilegg er det en oppramsing av generelle trekk/symptomer av diagnosen når den er på sitt verste.

Har selv emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse borderline. Symptomene har bare mildnet med årene og psyken har nå vært stabil i mange år.

Har tre barn.

Anonymkode: 63ca8...6a3

Hva er dine symptomer og hvordan har det belastet deg? Jeg har fått avvist bipolar som jeg trodd ejeg hadde av psykiater nå og hun sa "du er mer i det emosjonelt ustabile sjiktet". Ble kbalm av å høre det, har fadet ut av timer med henne, orker rett og slett ikke den merkelappen. tenker det er den verste diagnosen man kan få... Så fint å høre om noen som behersker seg selv g livet med diagnosen! Har selv tre barn og er i full jobb etter endt lang utdanning.  Men humørsvingninger, tilbakevendende depresjoner, irritabilitet, uro, kronisk tankekjør, tohet, manglende ven til å slå seg til ro og finne harmoni. Skulle så gjerne ønske det fantes en pille jeg kunne ta som skrudde av tankene og gjorde at jeg følte meg hel og tilfreds:-)

Anonymkode: ebb28...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dine symptomer og hvordan har det belastet deg? Jeg har fått avvist bipolar som jeg trodd ejeg hadde av psykiater nå og hun sa "du er mer i det emosjonelt ustabile sjiktet". Ble kbalm av å høre det, har fadet ut av timer med henne, orker rett og slett ikke den merkelappen. tenker det er den verste diagnosen man kan få... Så fint å høre om noen som behersker seg selv g livet med diagnosen! Har selv tre barn og er i full jobb etter endt lang utdanning.  Men humørsvingninger, tilbakevendende depresjoner, irritabilitet, uro, kronisk tankekjør, tohet, manglende ven til å slå seg til ro og finne harmoni. Skulle så gjerne ønske det fantes en pille jeg kunne ta som skrudde av tankene og gjorde at jeg følte meg hel og tilfreds:-)

Anonymkode: ebb28...9f2

Dialektalsk terapi som jeg nevnte over

Anonymkode: fadeb...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med en mor som har emosjonell ustabil pf, riktignok gikk hun ikke i noen form for behandling og hadde null selvinnsikt ift diagnose og hvordan hun påvirket andre, og det har preget både meg og broren min i stor grad hele livet dessverre. Hun truet stadig vekk med å ta sitt eget liv foran oss, ta livet av husdyrene våre hvis vi ikke oppførte oss som hun ønsket, mye sinne, avvisning, overså oss over flere dager, ble sint på oss om vi var syke for det ble så slitsomt for henne, enorme humørsvingninger som var kjempeskremmende for et lite barn, og hun klarte bare å fokusere på seg selv og sine overveldende følelser at hun ikke klarte å ivareta et barns følelser på toppen av det, så våre følelser ble alltid undertrykt og feid til side. 

Både jeg og broren min sliter med tilknytning og traumer i voksen alder. Så mitt svar er jo selvsagt preget av det, men det er stor forskjell i grad av personlighetsforstyrrelsen, stor forskjell i hvor velregulert den er og hvor mye selvinnsikt og hjelp man får for det. For mange mildner jo symptomene med alder også, så jeg vil ikke si at det nødvendigvis er slik at man ikke kan være en god forelder fordi man har en slik diagnose, og det virker til at du har selvinnsikt og du får hjelp for det, det betyr mye! 

Anonymkode: 8e1c5...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dine symptomer og hvordan har det belastet deg? Jeg har fått avvist bipolar som jeg trodd ejeg hadde av psykiater nå og hun sa "du er mer i det emosjonelt ustabile sjiktet". Ble kbalm av å høre det, har fadet ut av timer med henne, orker rett og slett ikke den merkelappen. tenker det er den verste diagnosen man kan få... Så fint å høre om noen som behersker seg selv g livet med diagnosen! Har selv tre barn og er i full jobb etter endt lang utdanning.  Men humørsvingninger, tilbakevendende depresjoner, irritabilitet, uro, kronisk tankekjør, tohet, manglende ven til å slå seg til ro og finne harmoni. Skulle så gjerne ønske det fantes en pille jeg kunne ta som skrudde av tankene og gjorde at jeg følte meg hel og tilfreds:-)

Anonymkode: ebb28...9f2

De symptomene jeg har mest av nå er ensomhetsfølelse og tomhetsfølelse. Men jeg er obs på det og passer på å fortelle meg selv at en dårlig dag betyr ikke ett dårlig liv, i tilegg til å minne meg selv på de tingene jeg faktisk har i livet. Det handler mye om å reflektere og snu tankemønsteret sitt.

Før sleit jeg veldig! Nå er jeg mye mer samlet og stort sett merker jeg ikke så mye til diagnosen min.

Faktisk føler jeg at bipolar hadde vært verre enn min borderline. Jeg slipper jo den maniske biten.

Jeg har stor tro på viktigheten av positive peptalker med en selv. Har ofte lange tankerekker hvor jeg går runder med meg selv og minner meg selv på alt jeg faktisk får til. Enhver følelse av mestring tar jeg til meg og varmer meg på.

Det finnes alltid håp! En venninne av meg var hardt rammet, på aap og sterkt medisinert. I dag er hun medisinfri, jobber, har samboer og barn :)

Anonymkode: 63ca8...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh? Dust.

 

hi: klem til deg

Anonymkode: ebb28...9f2

Hva er dust med det? Å google fram symptomer på ting man ikke har, og bli usikker på både framtida og morsrollen - er det en farbar vei? Det er jo bare destruktivt for personen selv.

Anonymkode: 6f08c...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...