Gå til innhold

Får barna deres lov å spise frokost og kveldsmat foran tv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil bare høre litt erfaringer på dette. Og hvor gamle er barna? 

Anonymkode: ab0be...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det har de gjort fra de var små. Men i helgene spiser vi frokost sammen ved bordet 

Anonymkode: 88186...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir til det.. Kjenner jeg ønsker litt mer skjermkontroll - så kommer til å justere snart. 

Hun er 3.. 

Anonymkode: 24362...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost spiser vi sammen hele familien, alle rundt bordet, på hverdager. I helgene spiser man frokost når man står opp, og gjerne foran TV

Kveldsmat spiser de der de vil, når de vil.

Barna er mellom 9 og 17 år og vi har alltid hatt det sånn.

Anonymkode: bbf91...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsmaten og noen ganger lørdagsfrokosten. Fra de fikk interesse for TV. Rundt 3 år. 

Anonymkode: 3173e...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. To og fem.

Vi spiser frokost sammen, og en av oss er sammen med dem når de spiser kvelds. Synes disse måltidene det er en fin anledning til å prate med barna i ro og mak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Nå er ikke barna så opptatt av TV, mer PC, telefon og IPad, men måltider inntar vi samlet ved bordet. Har barn på 9 og 12. Vi har aldri innført måltider foran TV, med mindre det er noe spesielt. Og kanskje bortsett fra kveldsmat i blant,

i helgene spiser vi frokost samlet, men det hender jo barna tar seg litt mat på egenhånd først.

Anonymkode: 4a40a...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Frokost på hverdager og noen ganger kvelds. 

Jeg klarer ikke frokost selv og hun spiser mens jeg steller meg. 

Anonymkode: d688e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi spiser ved kjøkkenbordet eller i spisestuen. Fem barn, 2-13.

Anonymkode: 13be4...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller tja.

Før hadde jeg samboer som også hadde to barn. For å få en ok morgen fikk førstemann som var ferdig på badet, laget seg frokost skru på tv og velge kanal. Dette var måten å få de to treigeste ut av senga litt. De viste også at var det en som krangla, styra eller ikke spiste frokost gikk tv av og vi begynte å mase. Skjedde noen få ganger, så når de andre ungene ble lei av at tv gikk av pga en som var vrang passet de på å minne de andre på ting. Jeg og mine to barn er skikkelig morragrettene, vi våkner, går på badet, frokost/kaffe før vi kvikner til og vi kan si hei til andre. Jeg laget alltid nistepakke på kjøkkenet til alle, for jeg måtte våkne mens jeg drakk en kaffe. Eneste jeg da sa på en halvtime var å spørre om hva de ville ha på skolematen. Det fikk jeg alltid svar på, for de viste de måtte lage selv om de klaget eller laget styr. Så tv ble redningen for en grei morgen, før vi satte disse regelen var det kaos og sure morgner. 

Nå som det bare er oss tre er det litt anderledes. Nå er ikke tv spennende lengre, men radio. Så førstemann opp får velge radiokanal. Jeg har overtatt tv for jeg får helt knatt av å høre på p3 eller hva de hører på. 

Vi ser som oftes ikke på tv mens vi spiser, men er det noe alle vil se og det er mat akkurat da ser vi på. Det skjer ikke så ofte, så jeg ser ikke på det som ett problem. Når vi er på hytta så skrur mine unger av tv om det står på, ingen som ber de gjøre det men de syns ikke det er noe gøy det står på. Min far glemmer tv står på, min søster og hennes familie har ofte på tv så ungene der har laget litt rabalder noen ganger. Hjemme har de vitt opp den kampen, men min søster syns det er helt topp at mine unger skrur av tv og faktisk sier til ungene at vi ikke skal ha på tv når vi spiser. Toppen av kransekaka er når de sier: slik er det, diskusjonen er ferdig (noe av det jeg har sagt når jeg er lei unger som skal diskutere i det uendelige har nådd inn hos de...)

Anonymkode: dcdfe...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser frokost i barnehagen, men pleier alltid å få litt blåbær, grønnsaker eller noe i en skål å setter seg i soffaen å ser på tv mens jeg smører mat til barnehagen, står alltid å tigger 😉snart 2år. 

Anonymkode: 721e9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de får spise frokost foran barnetv i ukedagene mens jeg smører matpakker og gjør klart til skole/bhg :)

Anonymkode: 8aea2...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...