Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Datteren min utredes for dette. Hun er ni år. Det kom overraskende på meg da jeg ikke har tenkt i de baner. Jeg har skjønt de er noe med henne, da vi sliter med mye. Hun har i flere år slitt med konsentrasjonen, både hjemme og på skolen. Hun faller ut og er tung å få kontakt med når hun gjør noe. Hun er dårlig på å få flere beskjeder samtidig, vi kan ikke si du må kle på deg, gå på badet og børste håret og så pusse tenner. Beskjeder må gis en og en. Hun faller ofte ut midt i en handling og begynner å fikle med andre ting. Vi kan si gå i gangen og ta på deg skoene og så står hun rett foran de og klarer ikke finne de. Hun er veldig voldsom i lek, hun har bare ett gir og det er «bånn gass» ofte finner hun bedre tonen med gutter da de matcher henne bedre fysisk. Hun får plutselig eksplosjoner av energi (ofte etter lenge stillesitting, som i bil) Da kan hun løpe som en villmann rundt omkring til hun omtrent stuper. På skolen sliter hun også med det med beskjeder, hun må få en og en, i tillegg er hun en drømmer og må dras i gang med skoleoppgaver, ofte kommer hun i gang fem minutter etter de andre og rekker ikke da bli ferdig, læreren sliter da med å få henne til å avslutte fordi hun VIL gjøre ting ferdig. Dette fører igjen til konflikter. Lesing er hun midt på treet, matte likeså. Språk liker hun godt så hun er ganske flink i engelsk. Ellers så må hun umiddelbart oppleve mestringsfølelse, hvis hun ikke føler hun mestrer noe så gir hun opp, dette klarer jeg ikke, rett i kjelleren liksom. Jeg er ofte frustrert på henne selv da hun er treg som sirup og morgenene kan være et helvete. Hun kan stå i gangen med en sko på og så begynne å fikle med noe annet, da må jeg si også andre skoen. Samme med jakka, en arm på og så mister hun konsentrasjonen. Kunne kommet med masse eksempler men holder meg til dette. Noen som vil dele sin erfaring. Både med barnets adferd og hva slags medisiner de fikk og hvordan det går nå? Anonymkode: 958b1...013
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 Kjenner igjen mye av dette.. 11 år. Får antagelig diagnosen nå. Mye tilrettelegging på skolen, men ikke medisiner enda. Anonymkode: 28e84...c94
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 Høres ut som jenta vår på 7. Hvem var det som foreslo å sette i gang med utredning, dere eller skolen? Anonymkode: 2c796...a0d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #4 Skrevet 20. juni 2018 Akkurat som min 8-åring. Hun fikk diagnosen da hun var sju. Medisiner har fungert veldig bra, og hverdagen er en helt annen nå enn før. Før hadde vi bare lyst å "gi opp", alt var bare svart. Konflikter overalt og med alle hun møtte, ingen tålmodighet eller konsentrasjon og armer og bein slang ut og traff de som tilfeldigvis gikk forbi. Nå fungerer hun veldig bra. Mye god tilrettelegging på skolen og medisiner har gjort alt mye bedre! Lykke til! Anonymkode: e81df...cf5
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #5 Skrevet 20. juni 2018 Ja, men her så nekter BUP å gi henne diagnosen. Selv om hun er utredet, og de har kommet fram til at hun har ADHD. Dette da hun er svært smart, holder på med veldig mye idrett, og da er for velfungerende til å få diagnosen. Hun har alltid hatt alt for mye energi, og aldri tenkt konsekvenser, utrolig distre og ukonsentrert og glemsk. Men hun har en idrett hun elsker og trener 4 dager i uken. Hun er 11 år. Treningen hjelper nok mye, samme hjelper det nok en del at hun er smart, da hun egentlig ikke trenger å jobbe noe, for å få det til. Skolen er veldig hjelpsomme med å sørge for, at hun får med alt hjem som hun trenger, og jeg på passe på hjemme, at hun får med seg alt hun trenger. Hun er og svært sosial, det skal helst skje noe hele tiden. Har hun en dag uten idrett og venner, så er det fullstendig sammenbrudd, da går hele verden under. Anonymkode: ed42e...925
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #6 Skrevet 20. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min utredes for dette. Hun er ni år. Det kom overraskende på meg da jeg ikke har tenkt i de baner. Jeg har skjønt de er noe med henne, da vi sliter med mye. Hun har i flere år slitt med konsentrasjonen, både hjemme og på skolen. Hun faller ut og er tung å få kontakt med når hun gjør noe. Hun er dårlig på å få flere beskjeder samtidig, vi kan ikke si du må kle på deg, gå på badet og børste håret og så pusse tenner. Beskjeder må gis en og en. Hun faller ofte ut midt i en handling og begynner å fikle med andre ting. Vi kan si gå i gangen og ta på deg skoene og så står hun rett foran de og klarer ikke finne de. Hun er veldig voldsom i lek, hun har bare ett gir og det er «bånn gass» ofte finner hun bedre tonen med gutter da de matcher henne bedre fysisk. Hun får plutselig eksplosjoner av energi (ofte etter lenge stillesitting, som i bil) Da kan hun løpe som en villmann rundt omkring til hun omtrent stuper. På skolen sliter hun også med det med beskjeder, hun må få en og en, i tillegg er hun en drømmer og må dras i gang med skoleoppgaver, ofte kommer hun i gang fem minutter etter de andre og rekker ikke da bli ferdig, læreren sliter da med å få henne til å avslutte fordi hun VIL gjøre ting ferdig. Dette fører igjen til konflikter. Lesing er hun midt på treet, matte likeså. Språk liker hun godt så hun er ganske flink i engelsk. Ellers så må hun umiddelbart oppleve mestringsfølelse, hvis hun ikke føler hun mestrer noe så gir hun opp, dette klarer jeg ikke, rett i kjelleren liksom. Jeg er ofte frustrert på henne selv da hun er treg som sirup og morgenene kan være et helvete. Hun kan stå i gangen med en sko på og så begynne å fikle med noe annet, da må jeg si også andre skoen. Samme med jakka, en arm på og så mister hun konsentrasjonen. Kunne kommet med masse eksempler men holder meg til dette. Noen som vil dele sin erfaring. Både med barnets adferd og hva slags medisiner de fikk og hvordan det går nå? Anonymkode: 958b1...013 Har to jenter med ADHD.De var 7 og 8 år da de fikk diagnosen.Jeg kjenner de igjen i mye av det du skriver.Vi prøvet ut medisin,det var skremmende.Hun ble apatisk ,likegyldig ,smilte ikke og veldig undervektig.Vi følte vi mistet barnet vårt,hun levde ikke bare var tilstede.Vi beg med melkefritt kosthold etter å ha tatt tester og sett at de ikke tålte melk.Etter at de endret kosthold ble de roligere og fungerer bedre.De trenger litt tilrettelegging i skolen og innsats av oss foreldre for å gjøre lekser. Anonymkode: d61a2...743
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 Adhd tenåringsjente. Mest problemer sosialt. Blir veldig sint.. veldig lei seg osv.. Anonymkode: b23ae...7f4
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #8 Skrevet 21. juni 2018 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, konsentrasjon, beskjeder, fikling, treig som sirup, stopper opp og går i stå. I tillegg søvnvansker, vanskelig for å følge regler i spill og lek, vanskelig å leke med mer enn en av gangen. Anonymkode: c820b...664
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå