Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Når jenta på 7 år har besøk, hender det at de ikke blir enige om hva de skal gjøre. De vil forskjellige ting og klarer ikke bli enige. Hvordan løser dere det? Anonymkode: 9f36a...87c
Superdolly Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 Jeg løser ikke noe som helst, det får barna ordne opp i selv. Jeg lar dem diskutere, krangle, gråte eller hva de nå gjør i fred, så lenge det ikke er fare for at de skader hverandre fysisk.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 Jeg blander meg heller ikke inn i sånt, eneste er at jeg kanskje oppfordrer til å ta med folk hjem som de klarer å finne på ting sammen med uten å krangle.... Anonymkode: 67b8c...cab
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #4 Skrevet 20. juni 2018 gjør ingenting så lenge de ikke slåss, og det kan jeg aldri huske har skjedd Anonymkode: 6a1fe...83c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #5 Skrevet 20. juni 2018 Hvis de vil så forskjellige ting hver gang så er det jo ikke sikkert de passer så godt til å leke sammen 🙂😉 Anonymkode: 52fb9...23e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #6 Skrevet 20. juni 2018 Blander meg ikke. Hvis de kommer til meg med «problemet» kommer jeg med forslag til løsning, trekk lodd, den som fikk bestemme sist får ikke bestemme nå eller lek først det ene så det andre. Ofte trenger de en tredjepart å sparre med. Jeg bryter aldri inn, med mindre det drar seg skikkelig til da. 😂😂😂 Anonymkode: 0aa98...4d1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #7 Skrevet 20. juni 2018 Det var merkelige svar av voksne/foreldre. Synes dere ikke at barn på 7 år trenger litt hjelp og veiledning ift konfliktløsning? Anonymkode: 0b91f...a16
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #8 Skrevet 20. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var merkelige svar av voksne/foreldre. Synes dere ikke at barn på 7 år trenger litt hjelp og veiledning ift konfliktløsning? Anonymkode: 0b91f...a16 Nei. Barn er kompetente og klarer fint å finne ut av dette selv. De fleste syvåringer har gått i barnehage og går i 1. eller 2. klasse. Dette har de erfaring med og det er essensiell sosial kompetanse. Anonymkode: 48866...9bc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #9 Skrevet 20. juni 2018 Jeg sier til sønnen min at nå kan de først leke det "Ole" vil leke,også kan de leke det han vil etterpå. Det har faktisk fungert her. Her prøvde jeg først å ikke blande meg men da ble det ingen enighet å de lekte ikke sammen. Sønnen min på 6 år er litt umoden så han må en av og til hjelpe litt i gang når det først oppstår uenigheter eller konflikter. Anonymkode: 56a40...a45
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #10 Skrevet 20. juni 2018 Stein-saks-papir har blitt den nye løsningen her i huset 😅 Både blandt søsknene og vennene. Anonymkode: c75c5...681
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2018 #11 Skrevet 20. juni 2018 Stort sett ordnet de opp selv. De få gangene de ikke klarer det, foreslår jeg at de enten leker først det ene, så det andre eller så sier jeg at de får finne på en tredje ting som begge vil. Anonymkode: 8e4a1...364
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #12 Skrevet 21. juni 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var merkelige svar av voksne/foreldre. Synes dere ikke at barn på 7 år trenger litt hjelp og veiledning ift konfliktløsning? Anonymkode: 0b91f...a16 Nei. Min erfaring er at med en gang en voksen blander seg inn låser alt seg helt og de ender opp med å legge alt ansvar for å løse konflikten på den voksne i stedet for å prøve å finne en løsning selv. Som de andre sier, dersom det blir slåssing eller annen, sterk eskalering kan jeg si noe, men ellers klarer de veldig fint å finne ut av det selv. Uten innblanding fra voksne. Har aldri opplevd at barna ikke har blitt enige om noe etter veldig kort tid. Anonymkode: 1f556...d86
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #13 Skrevet 21. juni 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Min erfaring er at med en gang en voksen blander seg inn låser alt seg helt og de ender opp med å legge alt ansvar for å løse konflikten på den voksne i stedet for å prøve å finne en løsning selv. Som de andre sier, dersom det blir slåssing eller annen, sterk eskalering kan jeg si noe, men ellers klarer de veldig fint å finne ut av det selv. Uten innblanding fra voksne. Har aldri opplevd at barna ikke har blitt enige om noe etter veldig kort tid. Anonymkode: 1f556...d86 Å jeg opplever det motsatte,hvis vi voksne er passive når det oppstår uenigheter så blir det til at de leker på hver sin kant istedenfor sammen. Mens går jeg inn å hjelper litt så kan etterpå leke så fint i mange timer uten problemer. Anonymkode: 56a40...a45
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #14 Skrevet 21. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Å jeg opplever det motsatte,hvis vi voksne er passive når det oppstår uenigheter så blir det til at de leker på hver sin kant istedenfor sammen. Mens går jeg inn å hjelper litt så kan etterpå leke så fint i mange timer uten problemer. Anonymkode: 56a40...a45 Hvem sa noe om å være passiv? Det er forskjell på å være passiv og på å blande seg inn i ubetydelige konflikter, vet du. Hvis de slutter å krangle, og deretter ender med å leke på hver sin kant en stun... hva så? For det første er ikke det noe problem slik jeg ser det. Man er ikke nødvendigvis uvenner selv om man ikke leker sammen _hele_ tiden. Og for det andre: hvis det pågår over lang tid, så foreslår jeg å spille et spill eller spør om de vil ha en brødskive eller noe annet som passer. Som regel bryter det mønsteret, og de fortsetter å leke etterpå. Det er mulig å hjelpe til i lek uten å blande seg unn når de er uenige. Anonymkode: 1f556...d86
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #15 Skrevet 21. juni 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem sa noe om å være passiv? Det er forskjell på å være passiv og på å blande seg inn i ubetydelige konflikter, vet du. Hvis de slutter å krangle, og deretter ender med å leke på hver sin kant en stun... hva så? For det første er ikke det noe problem slik jeg ser det. Man er ikke nødvendigvis uvenner selv om man ikke leker sammen _hele_ tiden. Og for det andre: hvis det pågår over lang tid, så foreslår jeg å spille et spill eller spør om de vil ha en brødskive eller noe annet som passer. Som regel bryter det mønsteret, og de fortsetter å leke etterpå. Det er mulig å hjelpe til i lek uten å blande seg unn når de er uenige. Anonymkode: 1f556...d86 Vi har ikke besøk for at de skal leke hver for seg,når de først er ilag så vil jeg selvsagt at de skal leke sammen. Å det gjør de hvis jeg hjelper til når det oppstår uenigheter. Anonymkode: 56a40...a45
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #16 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke besøk for at de skal leke hver for seg,når de først er ilag så vil jeg selvsagt at de skal leke sammen. Å det gjør de hvis jeg hjelper til når det oppstår uenigheter. Anonymkode: 56a40...a45 Ok. Anonymkode: 1f556...d86
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2018 #17 Skrevet 21. juni 2018 går heller ikke mellom min 5 åring og hans venner, hvis det ikke blir fysisk da Anonymkode: 64e91...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå