Gå til innhold

Noen med PTSD?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått vite at dette sannsynligvis er det jeg har, muligens i samråd med utmattelse eller depresjon. 

Noen her med PTSD som kan fortelle litt kort? Jeg har googlet og prøvd å lese om det, men det er noen ting jeg ikke kjenner igjen.. slik som flashbacks ol. 

Det jeg har mest av symptomer er indre uro, sliter med innsovning, våkner lett, tankekjør, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker, tar lett til tårene, tåler ingenting lenger før jeg er utmattet, må legge meg å hvile og helt bleik i ansiktet. 

Anonymkode: 52aa6...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mamma hadde det. Og hva jeg tenker om det er at hvilke symptomer du får og hvordan du reagerer avhenger litt av hva som er årsaken til at du fått diagnosen. 

Det viktigste må jo være å få verktøy til å håndtere symptomene på en mer og mer optimal måte slik at du ikke går i bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har akkurat fått vite at dette sannsynligvis er det jeg har, muligens i samråd med utmattelse eller depresjon. 

Noen her med PTSD som kan fortelle litt kort? Jeg har googlet og prøvd å lese om det, men det er noen ting jeg ikke kjenner igjen.. slik som flashbacks ol. 

Det jeg har mest av symptomer er indre uro, sliter med innsovning, våkner lett, tankekjør, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker, tar lett til tårene, tåler ingenting lenger før jeg er utmattet, må legge meg å hvile og helt bleik i ansiktet. 

Anonymkode: 52aa6...25e

Jeg har det. Har nøyaktig samme symptomer som deg utenom problemer m innsovning. Har sjelden eller aldri flashbacks. Sliter veldig m utmattelse

Anonymkode: 6678e...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det og har hatt i mange år, men har aldri hatt flashbacks. 

Anonymkode: e9c9b...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har det. Men velger å avstå fra utredning. Ikke et akutt traume, men mange.. jeg er sliten absolutt hele tiden, og ved akutt stress begynner jeg å skjelve som et aspeløv! Det kan være nok at noen hever stemmen.. upraktisk når jeg jobber med akutt syke, det ser veldig uproft ut.. jeg kjenner adrenalinet fosse ut i kroppen, blir helt blek og jeg skjelver så på hendene at jeg nesten ikke klarer å gjøre det jeg skal.. Jeg får aldri nok søvn og jeg sovner hvis jeg sitter for lenge i ro.. jeg skylder på turnusarbeid, men vet at det er summen av alle belastninger som gjør det.. 

Anonymkode: c740d...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologen som utredet meg sa st det er vanlig at folk med ptsd tror at de ikke kommer til å leve like lenge som andre, at de kommer til å dø tidlig. Det stemmer for meg. Flere?

Foruten å bli totalt utmattet til stadighet så er jeg også utrolig skvetten! Hvis noen kommer brått og uventet på meg så hopper jeg høyt! 

Anonymkode: 6678e...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det, det verste er det kroniske indre stresset, får aldri til å slappe av, sliter med å sovne, våkner lett, får ikke sove igjen, sliten, takler stressende situasjoner utrolig dårlig. Jeg får flashbacks, men har gått i traume behandling, og får det nå svært sjelden. Men jeg får masse ufrivillige bilder i huet, av alt fra traumene mine, til masse larver, da jeg overhodet ikke takler bilder av larver. Jeg har hatt dette i mange år. Og går nå i behandling, er blitt litt bedre. Men tror jeg aldri blir bra, er begrenset hva en psykolog klarer og. 

Anonymkode: c7d38...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det. Har nøyaktig samme symptomer som deg utenom problemer m innsovning. Har sjelden eller aldri flashbacks. Sliter veldig m utmattelse

Anonymkode: 6678e...69b

Hei, hi her. 

Har du fått diagnosen, isåfall hvordan fikk du den? Får du behandling? 

Har du flere symptomer enn de jeg har nevnt?

jeg har forøvrig slitt med hodepine, nakke og tildels leddsmerter og nå i senere tid når det har vært som verst. 

Etter jeg har lest om PTSD så ble jeg så forvirret bare når jeg leste om dette med flashbacks og det.. Samt det med mareritt om det. Jeg har ingen av delene. Masse plaget med mareritt, men det er om alt mulig grusomt. Så derfor jeg egentlig bare vil høre litt mer for å klare å ‘godta at det faktisk er dette som er galt med meg...Vil bare at det skal være ‘rett så jeg kan få rett behandling..

mvh hi

 

Anonymkode: 52aa6...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Psykologen som utredet meg sa st det er vanlig at folk med ptsd tror at de ikke kommer til å leve like lenge som andre, at de kommer til å dø tidlig. Det stemmer for meg. Flere?

Foruten å bli totalt utmattet til stadighet så er jeg også utrolig skvetten! Hvis noen kommer brått og uventet på meg så hopper jeg høyt! 

Anonymkode: 6678e...69b

Hei, hi her.

Første stemmer ikke på meg..

men det andre du skrev om å være skvetten, stemmer veldig godt på meg også. 

Mvh

 

Anonymkode: 52aa6...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det, det verste er det kroniske indre stresset, får aldri til å slappe av, sliter med å sovne, våkner lett, får ikke sove igjen, sliten, takler stressende situasjoner utrolig dårlig. Jeg får flashbacks, men har gått i traume behandling, og får det nå svært sjelden. Men jeg får masse ufrivillige bilder i huet, av alt fra traumene mine, til masse larver, da jeg overhodet ikke takler bilder av larver. Jeg har hatt dette i mange år. Og går nå i behandling, er blitt litt bedre. Men tror jeg aldri blir bra, er begrenset hva en psykolog klarer og. 

Anonymkode: c7d38...3ca

Heisann, 

interessant det første du skrev..hva mener du når du skriver det kroniske indre stresset? Vil bare høre for å høre om det er på samme vis som her. 

Jeg er også slik at legger jeg meg og sovner jeg feks kl 22 fordi jeg er så sliten, og så våkner kl 23, får jeg ikke sove igjen. 

Jeg får som sagt ikke noe flashbacks, men ulnskelige bilder i hodet får jeg til stadig. Ser jeg feks noe ille på FB som er delt eller på TV, dokumentar el. hjemsøker dette hodet i lang tid. Mareritt også, men det om alt mulig. Som regel ender det dårlig for min del der(blir forfulgt, jaktet på, innebrent, stukket med kniv, osv osv)

Jeg har gått med plaget og bare blitt verre å verre med årene(pågått i ca 5 år). Eier ikke hukommelse eller konsentrasjon lengere. Føler nesten jeg lever i et vakuum, eller en annen galakse enn andre, nesten som i en egen boble, hvor nå alt det ytre tar knekken på meg, stort eller smått..

hi

Anonymkode: 52aa6...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ptsd. I begynnelsen var det mye jeg ikke syntes jeg kunne kjenne meg igjen i. Selv om jeg ikke akkurat betvilte diagnosen. Men etter hvert så ser jeg meg selv på en ny måte og da oppdager jeg plutselig at det jeg bare har opplevd som en masse av ubehag er delt inn i at jeg holder pusten, at et bilde raskt dukket opp i hodet og ble borte, at jeg kjenner en ekkel følelse i kroppen osv. Tidligere/ oftest klarer jeg ikke å se detaljene i hva som skjer med meg, det er bare en storm av ubehag. Skjønner? Når jeg klarer å dele det opp, så oppdager jeg nye ting, og oppdager at jeg faktisk sliter med ditt eller datt jeg også.

Men det mest fremtredende er konsentrasjonsvansker, hukommelsesvansker, tidvis tristhet, fjernhet (som at jeg er i en boble og ikke har ordentlig kontakt med omverdenen), og ufattelig trøtthet. I tillegg kommer noen ting som jeg er flink til å skyve unna og gjemme for meg selv, men som vel er en stor del av årsaken til de andre symptomene; en sterk skamfølelse, skyldfølelse, generell redsel for "negative" følelser som sinne og tristhet, redsel for at noe fælt skal skje, følelsen av at kroppen min er ekkel, forstyrrende ekle tanker. Og mye, mye mer. Men mye av dette trodde jeg ikke at akkurat jeg slet med. Men jeg så sammenhengen dels gjennom individualterapi, dels gjennom gruppeterapi og dels gjennom andre medier eller jeg plutselig bare så sammenhengen.

Anonymkode: 49630...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke siste innlegget ditt hi, og ser at du også beskrev "boblefølelsen". Jeg sliter for øvrig med dissosiasjon. Ikke veldig sterkt, men plagsomt. Jeg kan legge ting bort og ikke ane hvor jeg la det. Jeg kan glemme om en bukse er min eller datter sin (enda jeg eier maks fire olabukser som alle er lette å kjenne igjen), jeg kan handle noe (et plagg feks) og neste dag må jeg jobbe ordentlig hardt for å huske hva jeg kjøpte. Noen ganger når jeg har nettshoppet, så har jeg tenkt at hvis noe hadde skjedd slik at jeg ikke fikk tingene tilsendt, så hadde jeg antakelig ikke savnet dem. Jeg hadde ikke husket så nøyaktig hva jeg hadde bestilt eller at jeg hadde bestilt noe. 

Jeg slet i starten av voksenlivet, så klarte jeg "plutselig" å ha et relativt normalt liv i fem år og nå er jeg langt nede og kan ikke se for meg hvordan jeg skal kunne jobbe igjen. Der er nå fire år siden jeg ble sykemeldt. Og jeg har gått på DPS i 3,5 år. Jeg fungerer såpass godt i hverdagen at det er vanskelig å merke noe på meg (for barna feks og øvrige). Men hvis jeg må omgåes folk over litt lengre tid, så fremstår jeg nok som veldig vimsete og blond. Barna merker iblant at jeg er glemsk. 

Anonymkode: 49630...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, hi her. 

Har du fått diagnosen, isåfall hvordan fikk du den? Får du behandling? 

Har du flere symptomer enn de jeg har nevnt?

jeg har forøvrig slitt med hodepine, nakke og tildels leddsmerter og nå i senere tid når det har vært som verst. 

Etter jeg har lest om PTSD så ble jeg så forvirret bare når jeg leste om dette med flashbacks og det.. Samt det med mareritt om det. Jeg har ingen av delene. Masse plaget med mareritt, men det er om alt mulig grusomt. Så derfor jeg egentlig bare vil høre litt mer for å klare å ‘godta at det faktisk er dette som er galt med meg...Vil bare at det skal være ‘rett så jeg kan få rett behandling..

mvh hi

 

Anonymkode: 52aa6...25e

Jeg fikk diagnosen etter utredning hos psykolog. Ble spurt en rekke spørsmål fra et skjema, og ut fra svarene jeg ga så oppfylte jeg omtrent alle kriterer unntatt flashbacks. Jeg har flashbacks en sjelden gang når jeg ser eller hører om noe feks i media som ligner på det jeg har vært utsatt for.

jeg har også en del hodepine, smerter i nakke og skuldre og ledd generelt. Jeg har også angst for en rekke ting og generelt mye bekymret. Har vært mye plaget med mage/fordøyelse, men dette har blitt litt bedre. Det som preger meg mest nå er utmattelse og trøtthet. Har vært plaget med konsentrasjonsvansker under studie, og ofte kan jeg rett og slett sovne under forelesninger/møter. 

Stoler ikke på andre mennesker og er til en viss grad paranoid, dvs at jeg kan tro at folk mener negative ting om meg eller tenker negativt om meg.

det ble mye, men jeg må samtidig si at jeg er et menneske som utad fungerer bra i hverdagen og full jobb. Håper nå at symptomene mine bedres med hjelp av psykologen :)

Anonymkode: 6678e...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har PTSD og har vært frisk i ca 1 års tid, frem til nå nylig. Det hjalp med EMDR og mindfulness som terapi. Tar nå noen timer med EMDR. Igjen.Ble nå så ekstremt utmattet etter fysisk aktivitet, og ble liggende pal i sengen. Jeg skjønte ikke først hva det var, da jeg har vært symptomfri så lenge. 

Tidligere var jeg så plaget med symptomer som flashback, hjertebank, hukommelse, panikkangst osv at jeg kunne ikke jobbe på min arbeidsplass. Alt trigget meg. Men det går ant å få hjelp med symptomene om du er villig til å jobbe hardt med deg selv.

Noen av dere som vet om det finnes noen grupper/forum for de med PTSD? Skulle gjerne ha snakket med andre om dagligdagse ting og hverdagen generelt.

 

Anonymkode: e457d...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er vel diagnosen? Skjønner ikke folk som higer sånn etter en diagnose. 

Anonymkode: 4a4d1...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juni 2018 den 15.30, Anonym bruker skrev:

Har akkurat fått vite at dette sannsynligvis er det jeg har, muligens i samråd med utmattelse eller depresjon. 

Noen her med PTSD som kan fortelle litt kort? Jeg har googlet og prøvd å lese om det, men det er noen ting jeg ikke kjenner igjen.. slik som flashbacks ol. 

Det jeg har mest av symptomer er indre uro, sliter med innsovning, våkner lett, tankekjør, hukommelsessvikt, konsentrasjonsvansker, tar lett til tårene, tåler ingenting lenger før jeg er utmattet, må legge meg å hvile og helt bleik i ansiktet. 

Anonymkode: 52aa6...25e

Jeg har lite av det du beskriver, unntatt konsentrasjonssvikt og vondt for å sovne. I tillegg har jeg mye flashbacks, og flashbackene kan noen ganger gi panikkangst. 

Anonymkode: a9a9c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det viktige er vel diagnosen? Skjønner ikke folk som higer sånn etter en diagnose. 

Anonymkode: 4a4d1...bdd

Med rett diagnose får man rett behandling. Ingen vits i å ta migrenetabletter hvis hodepinen din skyldes hjernesvulst, vet du...

Anonymkode: a9a9c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juni 2018 den 18.45, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg har det. Men velger å avstå fra utredning. Ikke et akutt traume, men mange.. jeg er sliten absolutt hele tiden, og ved akutt stress begynner jeg å skjelve som et aspeløv! Det kan være nok at noen hever stemmen.. upraktisk når jeg jobber med akutt syke, det ser veldig uproft ut.. jeg kjenner adrenalinet fosse ut i kroppen, blir helt blek og jeg skjelver så på hendene at jeg nesten ikke klarer å gjøre det jeg skal.. Jeg får aldri nok søvn og jeg sovner hvis jeg sitter for lenge i ro.. jeg skylder på turnusarbeid, men vet at det er summen av alle belastninger som gjør det.. 

Anonymkode: c740d...37b

Er du i rett jobb...?

Anonymkode: a9a9c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med rett diagnose får man rett behandling. Ingen vits i å ta migrenetabletter hvis hodepinen din skyldes hjernesvulst, vet du...

Anonymkode: a9a9c...b5b

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 1980d...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 1980d...4a6

 

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med rett diagnose får man rett behandling. Ingen vits i å ta migrenetabletter hvis hodepinen din skyldes hjernesvulst, vet du...

Anonymkode: a9a9c...b5b

Psykolog er vel det man trenger her uansett - hypokonder kan kureres. 

Anonymkode: 4a4d1...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Psykolog er vel det man trenger her uansett - hypokonder kan kureres. 

Anonymkode: 4a4d1...bdd

Psykolog kan hjelpe, ja. Men det er ikke hypokonderi han i så fall skal kurere. Selv går jeg til en såkalt psykologspesialist som har ekstra kunnskap om traumebehandling. Det han skal hjelpe meg med er ettervirkningene etter en traumatisk opplevelse - en ulykke der med meg og min mann involvert, som endte med at mannen min ble så skadet at han døde. Selv om jeg (og senere helsepersonell) gjorde alt vi kunne av livredning. 

Kan ikke si annet enn at jeg ønsker deg et fett traume å hygge deg med resten av livet - samt noen åndsforlatte venner og slektninger som kaller deg hypokonder når du har det dårlig i etterkant. 

Anonymkode: a9a9c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått diagnosen PTSD i hjemlandet, men ønsker ikke utredning/behandling i Norge. Klarer fint meg selv med hjelp fra psykolog som jeg møter via Skype (fra hjemlandet). I Norge blir ofte barnevernet koblet til bare man er deprimert eller har slike diagnoser, og denne runddansen gidder jeg ikke.

Anonymkode: f20de...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...