Gå til innhold

Jeg fikk kjeft av jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg ringte mamma et par timer etter fødselen for å fortelle om at barnet var født. Hvorfor det? Var en kort samtale og de var spente og JEG var stolt og ville dele nyheten. 

Anonymkode: 3ba1e...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Jeg håper mine døtre ringer raskt etter fødsel. Jeg kommer til å være ute av stand til å foreta meg noe fornuftig inntil jeg vet at alt har gått bra (har noen uhyggelige opplevelser selv). 

Overse denne jordmoren og grattis med baby!

Anonymkode: 9be20...c9b

Skrevet

Hva innebar denne kjeften da? Hadde hun noen grunn til hvorfor du ikke burde gjort det?

Anonymkode: d4d53...e82

Skrevet

Nei, det tror jeg faktisk ikke noe på...

Anonymkode: 362dd...5d4

Skrevet

Her ligger det nok noe mer bak. Man får ikke kjeft bare fordi en ringer noen og forteller om babynyheten.

F.eks. hvis du oppholdt du deg i en 100% stille sone (hvis det i det hele tatt eksisterer) eller hvis det står om livet og en ikke får gjøre noe som helst. Eller var det kanskje inne på rommet hvor flere babyer sov og du var høyrøstet. Noe må det ha vært.

Anonymkode: f8146...637

Skrevet

Må være noe mer enn at du bare ringte den nybakte mormoren altså. Forstyrret du andre? 

Anonymkode: 49955...66a

Skrevet

Her hvor jeg bor henger det skilt på fødeavdelingene om å begrense bruk av mobiltelefon, kan det ha vært noe sånt? Jordmødrene er helt fortvila over alle mødrene som bare ser på telefonen når de nettopp har født, tar bilder og legger på Facebook osv., i stedet for å se på og kommunisere med babyen. De første, viktigste timene i barnets liv, og så sitter moren med nesa i telefonen. Sier ikke at du gjorde det, men det kan jo være den problemstillingen som gjorde at jordmoren fikk nok av telefoner den dagen. 

Anonymkode: 21168...437

Skrevet

Om det ble en lang samtale så kan det nok være de på føden reagerer, men en kort samtale tror jeg ikke er noe noen jordmødre reagerer på. Jeg har brukt å snakke 1-2 min med min pappa, resten av den samtalen og til resterende besteforeldre, tanter og onkler har pappaen tatt mens jeg har brukt tiden på baby.

Anonymkode: 3355e...666

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her hvor jeg bor henger det skilt på fødeavdelingene om å begrense bruk av mobiltelefon, kan det ha vært noe sånt? Jordmødrene er helt fortvila over alle mødrene som bare ser på telefonen når de nettopp har født, tar bilder og legger på Facebook osv., i stedet for å se på og kommunisere med babyen. De første, viktigste timene i barnets liv, og så sitter moren med nesa i telefonen. Sier ikke at du gjorde det, men det kan jo være den problemstillingen som gjorde at jordmoren fikk nok av telefoner den dagen. 

Unnskyld meg, men det der er å legge sten til byrden til alle som av ulike årsaker ikke kan møte sin lille umiddelbart etter fødsel. 

Timene etter fødsel er IKKE de viktigste timene i barnets liv. De har nettopp foregått, det er å passere fødselskanalen som er de viktigste timene, fordi det står om liv og død. Alt det andre etterpå handler om omsorg over tid. Ingen barn får forstyrret utvikling av at mor eller far ikke er helt responsiv innimellom. Det er ved vedvarende insensitivitet det er økt risiko for forstyrrelser/vansker. 

Anonymkode: 0bb43...b65

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men det der er å legge sten til byrden til alle som av ulike årsaker ikke kan møte sin lille umiddelbart etter fødsel. 

Timene etter fødsel er IKKE de viktigste timene i barnets liv. De har nettopp foregått, det er å passere fødselskanalen som er de viktigste timene, fordi det står om liv og død. Alt det andre etterpå handler om omsorg over tid. Ingen barn får forstyrret utvikling av at mor eller far ikke er helt responsiv innimellom. Det er ved vedvarende insensitivitet det er økt risiko for forstyrrelser/vansker. 

Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg tenkte meg ikke nok om. Det var absolutt ikke meningen å gjøre noe vanskeligere for de som allerede har hatt en tøff start med babyen. Mitt innlegg var ment å handle om vanlige fødsler hvor mødre har mer fokus på å spre nyheten om babyen på sosiale medier enn faktisk å se på barnet. 

Skrevet

Dette tror jeg ikke på. Det må i så fall være mer til historien enn at du ringte din mor.

Anonymkode: d2186...2ac

Skrevet

Det tror jeg ikke noe på. .Her er det mer til historien som du ikke evner å se eller har fortrengt, lar være å fortelle.

Bare tull!!!

Anonymkode: 5a0c7...547

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alltid noen som skal ta alt personlig. Her var det jo tydelig snakk om foreldre som er mer opptatt av Facebook, insta og Snapchat fremfor å bare nyte babyen etter fødselen. Ikke om foreldre som av ulike grunner ikke KAN være med babyen. 

Anonymkode: 237e7...063

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alltid noen som skal ta alt personlig. Her var det jo tydelig snakk om foreldre som er mer opptatt av Facebook, insta og Snapchat fremfor å bare nyte babyen etter fødselen. Ikke om foreldre som av ulike grunner ikke KAN være med babyen. 

Anonymkode: 237e7...063

Jeg tok det ikke personlig. Jeg er faglig opptatt av tema. Og jeg syns at de aller aller fleste foreldre, i mye større grad enn tidligere, er svært opptatt av barna sine og er veldig oppmerksom på barnas behov. Jeg syns det er likevel en tendens til «mother blaming» i enkelte fagmiljøer som også får gjenhør i pressen. Dette går alltid på at foreldre (les mødre) aldri er bra nok. Som at det å se på ungen sin 24/7 er det eneste riktige. Klart man skal ha noen retningslinjer over når det er viktig å være i kontakt, men min oppfatning (og jeg treffer maaaaange helsesøstre og jordmødre i året) er at mødre strever mer med følelsen av å ikke strekke til og sliter seg ut på å gjøre alt bra nok, enn at de sitter og ignorerer ungen. 

Skrevet

Jordmødre er virkelig en helt egen rase, så det kan jeg levende forestille meg at du fikk. Hev deg over det. 

Anonymkode: a3c41...d0d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jordmødre er virkelig en helt egen rase, så det kan jeg levende forestille meg at du fikk. Hev deg over det. 

🙄

Anonymkode: dd140...be5

Skrevet

Her luller du deg inn i en boble hvor du tydeligvis ikke har oppfattet poenget til jordmor. Kanskje du skulle øve deg på å lytte???

Anonymkode: 7a06b...65f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nettopp vært innlagt på gynekologisk avdeling, jeg var der ca 1,5 uker. Avdelingen er knyttet til fødeavdelingen så det var mange jordmødre innom meg. Makan til snille, gode og dyktige jordmødre! De visste ikke hva godt de kunne gjøre for meg. Greit at jeg ikke hadde en baby å passe på, men jeg tror ikke de skiftet personlighet fra det ene minuttet til det andre. 

Anonymkode: 4f072...823

Skrevet

Jeg fikk kjeft for at sengs ble våt da vannet gikk, så jeg tror deg. Hev deg over det, hun var kanskje trøtt, sliten el.l.

Anonymkode: d5f66...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...