Gå til innhold

Gravid og blodprøve for toxoplasmose.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 uker gravid og var hos legen i uke 10. Tok rutineblodprøver, men toxo var ikke en av dem. Spurte legen og han sa at det ikke var nødvendig å ta den ettersom så få kvinner i Norge har hatt det og at det da kun betyr at de få kan spise det de vil. Dere som er gravide eller nylig har vært, tok dere denne prøven? Jeg tok den med de forrige barna, men det er noen år siden. Den var da negativ. 

Anonymkode: c7164...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri tatt. Har katt og er bekymret hvert svangerskap...

Er ikke vitts å ta nå, er i uke 26, vet ikke når jeg uansett har blitt smittet 

Anonymkode: 74513...cbd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri tatt. Har katt og er bekymret hvert svangerskap...

Er ikke vitts å ta nå, er i uke 26, vet ikke når jeg uansett har blitt smittet 

Nei, det er jo nettopp det. Man vet uansett ikke når man har blitt smittet. Legen sa han bare hadde opplevd to tilfeller på mange hundre prøver, og de var ikke norske. Vet at blant annet Frankrike har høy andel smittede. Men da skal jeg prøve å slappe av. Har også katt, men tar forholdsregler.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jo nettopp det. Man vet uansett ikke når man har blitt smittet. Legen sa han bare hadde opplevd to tilfeller på mange hundre prøver, og de var ikke norske. Vet at blant annet Frankrike har høy andel smittede. Men da skal jeg prøve å slappe av. Har også katt, men tar forholdsregler.

Godt å høre 😍😍

Skrevet

Vi har to innekatter, men jeg tok heller ikke prøven. Var bare ekstra forsiktig med å tømme kattesanden. Det er egentlig grønnsaker og hagearbeid som utgjør en fare for toxoplasmose, ikke katter.

Anonymkode: 3c67a...c3c

Skrevet

Ja, fikk ta den etter å ha vært gravid og på ferie i Frankrike en hel sommer (fant ut da vi var kommet dit). Var passe hysterisk der nede, og kunne jo knapt spise noenting. Testen var heldigvis negativ.

Anonymkode: 8e1ba...9d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...