MarshOfDecay Skrevet 19. juni 2018 #1 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Jeg har en uhelbredelig sykdom, og selv om jeg ikke akkurat går og venter på å dø, er det visse ting som dukker opp i hodet. Min ektemann og jeg kjøpte en hytte for noen år siden. Det er han som har brukt av sparepengene sine for å pusse opp hytta og det er han som trår til med ekstra penger i drift av Familien A/S. Jeg er uføretrygdet og har ikke mye å rutte med. Så, jeg vil gjerne overdra min halvdel av hytta til min mann, slik at hytta ikke blir del av min datters arv. Hun er vårt felles barn, og vi har ingen andre hver for oss, men det blir en stor belastning for min mann dersom han må kjøpe seg ut av både hytte og hus (på sikt). Han fortjener hytta og vår datter vil jo uansett arve den etter min mann. Hvordan går jeg fram her? Hvordan får jeg overdratt den til min mann? Har lest om ektepakter, men følte at mitt problem ikke var nevnt.. Blir takknemlig for all hjelp jeg kan få Endret 19. juni 2018 av MarshOfDecay Ønsker å vise at vi er gift. Viktig for tråden.
HvittHus Skrevet 19. juni 2018 #2 Skrevet 19. juni 2018 Er dere gift? Isåfall har han rett til å sitte i uskifte, og da trenger dere ikke gjøre noe med saken.
MarshOfDecay Skrevet 19. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2018 Ja, det glemte jeg å skrive. Vi er gift. Og jeg vet om retten til å sitte i uskiftet bo, men om han velger å gifte seg med en annen (noe jeg virkelig ønsker for ham), må han skifte boet. Da blir hytten del av boet. Det er det jeg ikke vil at skal skje, da jeg er redd det blir for dyrt for ham.
MarshOfDecay Skrevet 19. juni 2018 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2018 La til ordet ektemann i hovedinnlegget så det ikke skulle være tvil om at vi er gift.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #5 Skrevet 19. juni 2018 Du kan sikkert få hjelp av en advokat til dette, eventuelt en rådgiver i banken. Jeg forstår at du gjerne vil at det skal være best og enklest mulig for din mann når du dør. Min mann visste også at han skulle dø, og ordnet det han kunne for å gjøre det enklest mulig for meg. Jeg sitter nå i uskifte, selv om han også ville at jeg skulle kunne finne meg en ny (det har jeg foreløpig ikke gjort). Det er helt greit å sitte i uskifte, det er som om alt var mitt, bare at jeg ikke kan sløse bort alt spnn at barna ikke arver noen ting. Hvis jeg treffer en ny, kan vi bare være samboere eller kjærester, jeg har ikke behov for å gifte meg på nytt. Hvis dette er noe du virkelig vil, syns jeg du skal gjøre det, men hvis det krever mye stress, så er det faktisk helt uproblematisk å sitte i uskifte også. Sender deg og familien en stor og varm klem. Anonymkode: d9907...5e2
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #6 Skrevet 19. juni 2018 Så vidt jeg vet må mannen da eie hytta alene og ha særeie på denne, ellers vil den inngå i arveoppgjøret. Egentlig vil alle verdier dere har skaffet dere i løpet av ekteskapet automatisk være felleseie, så dere må omgå reglene på en måte. Ville absolutt fått en advokat til å se på dette... Anonymkode: 43387...406
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #7 Skrevet 19. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan sikkert få hjelp av en advokat til dette, eventuelt en rådgiver i banken. Jeg forstår at du gjerne vil at det skal være best og enklest mulig for din mann når du dør. Min mann visste også at han skulle dø, og ordnet det han kunne for å gjøre det enklest mulig for meg. Jeg sitter nå i uskifte, selv om han også ville at jeg skulle kunne finne meg en ny (det har jeg foreløpig ikke gjort). Det er helt greit å sitte i uskifte, det er som om alt var mitt, bare at jeg ikke kan sløse bort alt spnn at barna ikke arver noen ting. Hvis jeg treffer en ny, kan vi bare være samboere eller kjærester, jeg har ikke behov for å gifte meg på nytt. Hvis dette er noe du virkelig vil, syns jeg du skal gjøre det, men hvis det krever mye stress, så er det faktisk helt uproblematisk å sitte i uskifte også. Sender deg og familien en stor og varm klem. Anonymkode: d9907...5e2 Hei! Hva var det som gjorde at du bestemte deg for å sitte i uskifte om jeg kan få spørre om det. Jeg har en mann med en uhelbredelig sykdom og selv om han er frisk nå så kan det forandre seg. Har derfor tenkt mye på dette og tenker som deg, at jeg nok vil velge å ikke skifte om den dagen kommer at det blir aktuelt. Anonymkode: 6c8ab...93e
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #8 Skrevet 19. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du kan sikkert få hjelp av en advokat til dette, eventuelt en rådgiver i banken. Jeg forstår at du gjerne vil at det skal være best og enklest mulig for din mann når du dør. Min mann visste også at han skulle dø, og ordnet det han kunne for å gjøre det enklest mulig for meg. Jeg sitter nå i uskifte, selv om han også ville at jeg skulle kunne finne meg en ny (det har jeg foreløpig ikke gjort). Det er helt greit å sitte i uskifte, det er som om alt var mitt, bare at jeg ikke kan sløse bort alt spnn at barna ikke arver noen ting. Hvis jeg treffer en ny, kan vi bare være samboere eller kjærester, jeg har ikke behov for å gifte meg på nytt. Hvis dette er noe du virkelig vil, syns jeg du skal gjøre det, men hvis det krever mye stress, så er det faktisk helt uproblematisk å sitte i uskifte også. Sender deg og familien en stor og varm klem. Anonymkode: d9907...5e2 Er dere «bare» samboere, kan boet kreves skiftet etter to år. Anonymkode: 396e9...8b3
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #9 Skrevet 19. juni 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er dere «bare» samboere, kan boet kreves skiftet etter to år. Anonymkode: 396e9...8b3 Men hun skriver jo at de er gift. Anonymkode: d9907...5e2
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #10 Skrevet 19. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei! Hva var det som gjorde at du bestemte deg for å sitte i uskifte om jeg kan få spørre om det. Jeg har en mann med en uhelbredelig sykdom og selv om han er frisk nå så kan det forandre seg. Har derfor tenkt mye på dette og tenker som deg, at jeg nok vil velge å ikke skifte om den dagen kommer at det blir aktuelt. Anonymkode: 6c8ab...93e Jeg er ikke den du spør, men jeg er også ung enke. Sitter i uskifte da jeg ikke hadde råd til å foreta et skifte der og da. Lav inntekt og sånn passe med formue. Må ta opp lån for å skifte og det går ut over hverdagsøkonomien. Da er det bedre at jeg og barnet har det romslig nå og en periode fram i tid. Anonymkode: 39560...35d
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2018 #11 Skrevet 19. juni 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hun skriver jo at de er gift. Anonymkode: d9907...5e2 Vedkommende jeg siterer sier hun bare kan være samboer om hun treffer en ny og dermed sitte videre i uskiftet bo. Det er en sannhet med modifikasjoner Anonymkode: 396e9...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå