Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #1 Skrevet 18. juni 2018 Vi har et barn som fikk diagnosen cøliaki for et år siden. Når man har cøliaki, får man en grunnstønad på ca. 2000 kr for å dekke inn fordyret kosthold. Pengene må inn på en konto i barnets navn, men vi har satt opp fast trekk til vår matkonto slik at de blir brukt til det de skal. Trekket er imidlertid på 1800 kr, så det blir stående igjen litt i underkant av 200 kr hver måned. Jeg tenkte at barnet kunne få denne summen når han flytter ut for å kunne kjøpe seg litt dyre kjøkkenprodukter som for eksempel en god kjøkkenmaskin, brødrister, mikrobølgeovn osv. Med cøliaki har vi jo sett at mye må lages fra bunnen hjemme, og dermed kreves det mer kjøkkenutstyr enn for dem som i utgangspunktet kan kjøpe alt de trenger. I tillegg "må" man ha brødrister og mikro fordi all gjærbakst for blir tørt og må fryses (og kunne tines igjen). De andre barna, som ikke har cøliaki (enda i hvert fall), får jo ikke tilsvarende sum for å kjøpe inn til kjøkkenutstyr. Hva tenker dere? Anonymkode: 80035...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #2 Skrevet 18. juni 2018 Helt Ok. Her har også det ene barnet en kronisk sykdom, som ga en forsikringsutbetaling på ca 400 000,-. Disse tilhører det syke barnet. De friske får ingenting, men de er friske. Anonymkode: 75a98...8df
Mostly Harmless Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Dette synes jeg er ok. Om du tenker det kan føles urettferdig for de andre at cøliakieren får konkrete ting som brødrister og mikrobølgeovn som de andre sikkert også kommer til å ønske seg, kan dere definere det som hjelp til fordyret kosthold, som de andre slipper fordi de er friske. Så står jo barnet ellers fritt til å bruke pengene der de trengs mest.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 Jeg synes man burde enten lage en oppsparing til alle barna, eller ingen. Diagnose eller ikke diagnose. 200kr er jo ikke mye. Så du kan vel gjøre det samme for de andre. Et lite startkapital er vel noe alle har bruk for? Anonymkode: 9d74a...bdf
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes man burde enten lage en oppsparing til alle barna, eller ingen. Diagnose eller ikke diagnose. 200kr er jo ikke mye. Så du kan vel gjøre det samme for de andre. Et lite startkapital er vel noe alle har bruk for? Anonymkode: 9d74a...bdf Besteforeldrene sparer 200 kr til hvert av barna og har gjort det siden de ble født, så alle får en startkapital. Ellers vil vi selvsagt hjelpe dem økonomisk dersom det kniper til, men samtidig tenker jeg at de har godt av å prøve seg selv litt. Forskjellen er at han med cøliaki "må" ha en del kjøkkenutstyr som de andre barna ikke trenger. For eksempel holder et vanlig brød seg i 4-5 dager (alt ettersom type brød), mens et glutenfritt brød stort sett er uspiselig etter en dag eller to med mindre man rister det, lager toast eller har frosset det ned o tiner det i mikroen. Men vi får tenke litt på det. Kanskje det er dumt. HI Anonymkode: 80035...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 Har også en med cøliaki og ser det med kjøkkenutstyr. Men micro er noe alle har og glutenfri bakst blir dessuten bedre av å tines i ovnen rett før det brukes. Har kjøpt en svindyr brødrister, den får han med seg, det samme med toast-jernet. Har også to Kitchen Aid og en Kenwood Major, så avser det lett en av disse. En annen ting er jo at idet han flytter får han med seg grunnstønaden også. Så grunnstønaden blir brukt i sin helhet. Skulle ha trenge ekstra hjelp når han flytter vil han selvfølgelig få det.....på samme måte som søsknene vil. Anonymkode: 88f34...c61
Nyttårs barn Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 Helt innenfor. Dette er jo penger øremerket barnet.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 Greit nok, men det blir penger til mye kjøkkenutstyr. 24.000 pluss renter etter 10 år. Anonymkode: 47952...128
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 Jeg ville spaet likt til alle. Anonymkode: e38f4...a50
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #10 Skrevet 18. juni 2018 Jeg ville spart likt til alle, og heller kjøpt det nødvendige kjøkkenutstyret til dette barnet den dagen det trengtes. Anonymkode: 9fcd3...2fe
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #11 Skrevet 18. juni 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Greit nok, men det blir penger til mye kjøkkenutstyr. 24.000 pluss renter etter 10 år. Anonymkode: 47952...128 Jeg burde muligens brukt termen ungdom og ikke barn. Han er 15 år, så det rekker ikke å bli så stor sum HI Anonymkode: 80035...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #12 Skrevet 18. juni 2018 Selvsagt greit spør du meg. Jeg har et barn som får forhøyet hjelpestønad. Pr nå går pengene til at han kan gå på privatskole. Når han slutter der, så tenker jeg at jeg sparer endel av pengene til ham. Søsteren og stesøsken får ikke dette. Men de har til gjengjeld ganske høyere sjanse for å få seg normale liv med utdanning og jobb. Det er ulikheter og rettferdighet er ikke bare at alle får helt likt hele tiden. Rettferdighet kan også være at den som har andre behov får noe ekstra. Anonymkode: 60bbe...a33
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 Jeg syntes for øvrig det er veldig viktig at barn lærer seg hva ekte rettferdighet egentlig er. Da slipper de unna mange vonde og unødvendige misunnelsesfølelser. Anonymkode: 60bbe...a33
Nyttårs barn Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 Det er bare tull at alt skal være "likt". Ungdommen som har cøliaki kommer til å ha ekstra utgifter hele livet sitt. Om han får noen tusen utbetalt som ung voksen så er det en dråpe i havet egentlig.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 Jeg tenker st det er tint at dere sparer litt svbpengene sånn at det er penger til kjøkkenutstyr den dagen gang flytter ut. Det kommer selvsagt an på når han flytter, men det kan fort bli nye penger. Personlig ville jeg KS skje bidratt til deg gan evt trenger framfor å gi penger i handa. Brødrister og mikro koster ikke mange kronene. Og en kjøkkenmaskin trenger heller ikke å koste mange tusen. 200 kr i måneden blir 2400 i året. Bor han hjemme til han er 20 blir det endel penger..... Anonymkode: 7d9d0...cee
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 Så lenge dere passer på at det går til utstyr/«å leve med cøliaki», og ikke studentfesting, så synes jeg det er ok. Ikke helt sammenlignbart med erstatningen til den kronisk syke, men nære nok. Anonymkode: ad033...4ec
HeiteH Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 Jeg tenker at dere kjøper mikro og brødrister til han når han flytter for seg selv, men at penger dere har til overs bør fordeles mellom barna. Alle trenger en hjelpende hånd når de skal flytte for seg selv. Cøliaki eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 3 timer siden, HeiteH skrev: Jeg tenker at dere kjøper mikro og brødrister til han når han flytter for seg selv, men at penger dere har til overs bør fordeles mellom barna. Alle trenger en hjelpende hånd når de skal flytte for seg selv. Cøliaki eller ikke. Å her var dagens dummeste forslag! Disse pengene er øremerket ett av barna,da skal han ikke dele de pengene! Men ville ha kjøpt kjøkkenutstyr for pengene,ellers går nok lett pengene med til festing eller annet tull. Anonymkode: db4a3...bca
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å her var dagens dummeste forslag! Disse pengene er øremerket ett av barna,da skal han ikke dele de pengene! Men ville ha kjøpt kjøkkenutstyr for pengene,ellers går nok lett pengene med til festing eller annet tull. Anonymkode: db4a3...bca Det er vel penger som går inn i husholdningen hos de fleste da Anonymkode: 957e5...d08
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #20 Skrevet 18. juni 2018 Jeg tenker at hvis de faktisk går til helt konkrete ting dette barnet vil ha behov for pga cøliakien så er det ok. Anonymkode: 2b269...9ad
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #21 Skrevet 18. juni 2018 Penger spart i barnets navn blir barnets når det fyller 18 år, da får de tilgang til alle kontoer som spares i deres navn (også de som besteforeldre setter inn på) Greit å være klar over av flere grunner, en ting er at uansett hvor flinke dere har vært med oppdragelsen er det fristende å bruke pengene på russebuss, turer til syden osv, en annen ting er stipend hos lånekassen som jo forkortes om de har mye kapital. Jeg ville spart pengene i eget navn, og kjøpt litt ekstra utstyr til cøliakibarnet når han skal flytte hjemmefra. Anonymkode: 559a2...d51
HeiteH Skrevet 18. juni 2018 #22 Skrevet 18. juni 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å her var dagens dummeste forslag! Disse pengene er øremerket ett av barna,da skal han ikke dele de pengene! Men ville ha kjøpt kjøkkenutstyr for pengene,ellers går nok lett pengene med til festing eller annet tull. Anonymkode: db4a3...bca Poenget mitt var at alle barn trenger litt starthjelp- cøliaki eller ikke. Å spare bare til ett barn er ikke rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #23 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, HeiteH skrev: Poenget mitt var at alle barn trenger litt starthjelp- cøliaki eller ikke. Å spare bare til ett barn er ikke rettferdig. Det er jo BARNET sine penger!! Anonymkode: db4a3...bca
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2018 #24 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo BARNET sine penger!! Anonymkode: db4a3...bca Det er penger du får for å dekke et fordyrende kosthold, ikke akkurat barnet sine, men den som kjøper mat sine.... Når barnet blir 18 år og får disse pengene inn på egen konto må han betale mor for å kjøre de dyrere matvarene. Anonymkode: 559a2...d51
HeiteH Skrevet 18. juni 2018 #25 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo BARNET sine penger!! Anonymkode: db4a3...bca Og dersom de som kjøper mat til barnet får noe til overs er det fint at pengene blir spart til barnet, men å gi bare et av tre barn starthjelp er smakløst. Smell gjerne på med en brødrister ekstra til barnet med cøliaki, men særlig større forskjellsbehandling bør det ikke være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå