Gå til innhold

Påkjørt bakfra av en lastebil, hvem har skylda her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var i motorvei, stor trafikk, bilene stå nesten stille. Jeg kom fra høyre og skulle bytte felt til venstre. Det var mellomrom mellom en personbil og en lastebil. Jeg ga blinklys og kjørte inn. Jeg tok hensyn til lastebilensblindone og hadde derfor ca 10 meter mellom meg og lastebilen. Med en gang jeg holde på å rette bilen i felta kjente jeg at det smalt. Det var da lastebilsjåføren som hadde truffet meg bak på siden rett ved baklys. Da vi kjørte til side og snakket sammen sa han at han ikke har sett meg. Kan jeg få skylden for det? Eller kan det bli delt skyld? 

Anonymkode: 3920c...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er du som bytter fil som har vikeplikt? Hvis det er riktig vil du vel få skylden. 

Anonymkode: 9249e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt ved feltbytte, din feil. Her har du ikke beregnet god nok plass. 

Anonymkode: d1c52...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du hadde stor nok luke , så var det første som slo meg,, var at han gjorde det med vilje. Som kvinnelig yrkessjåfør i mange år, så vet jeg at det finnes menn som hater å bli forbikjørt av kvinner, enten det er feltskifte, eller ren forbikjøring

Anonymkode: 5be56...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dessverre skylden her. Når du byttet fil har du all vikeplikt. At han ikke så deg spiller ingen rolle da han kun har det som allerede er i filen foran seg å ta hensyn til. At han burde ha sett deg og tilpasset farten er en annen sak, men det går nu  på hensyn og samarbeid for å få et smidigere trafikkbildet og ikke noe han må.

Anonymkode: 5691a...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær så skråsikre. Ja, man har vikeplikt ved feltskifte, men hun hadde allerede skiftet felt. Det er også sånn at ved påkjørsel bakfra er det «alltid» bilen bak som har skyld. Her vil det komme an på hva de skriver i skademelding. 

Mannen min opplevde at en bil skiftet felt, inn rett foran ham for så å bråbremse fordi han fiklet med radioen. Mannen min kjørte inn i ham og fikk skylden fordi han «skulle holdt tilstrekkelig avstand til bilen foran». Det hjalp ikke at idioten kjørte inn rett foran ham for så å bråbremse uten grunn. 

Anonymkode: 4bdb1...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vær så skråsikre. Ja, man har vikeplikt ved feltskifte, men hun hadde allerede skiftet felt. Det er også sånn at ved påkjørsel bakfra er det «alltid» bilen bak som har skyld. Her vil det komme an på hva de skriver i skademelding. 

Mannen min opplevde at en bil skiftet felt, inn rett foran ham for så å bråbremse fordi han fiklet med radioen. Mannen min kjørte inn i ham og fikk skylden fordi han «skulle holdt tilstrekkelig avstand til bilen foran». Det hjalp ikke at idioten kjørte inn rett foran ham for så å bråbremse uten grunn. 

Anonymkode: 4bdb1...4d6

Jeg holder og en knapp på at lastebilen har skylden, man skal alltid holde så god avstand ar man kan stoppe i tide. Jeg ble påkjørt bakfra fordi jeg  måtte bråbremset for å unngå å kjøre på noen andre som kom ut rett foran meg. Han som kjørte på meg fikk all skyld, fordi som du sier, han skulle holdt tilstrekkelig avstand til bilen foran

Anonymkode: 1ea55...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du allerede var kommet helt inn i filen og han kjører i deg bakfra har vel han skylden, men dersom han kjørte i deg på venstre baklykt tyder det jo på at du beregnet for liten luke når du skiftet fil og da har du ansvaret. 

Anonymkode: 9249e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hadde allerede byttet felt da han traff meg. Det var god avstand mellom min og hans bil ca 10 meter. 

Anonymkode: 3920c...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vær så skråsikre. Ja, man har vikeplikt ved feltskifte, men hun hadde allerede skiftet felt. Det er også sånn at ved påkjørsel bakfra er det «alltid» bilen bak som har skyld. Her vil det komme an på hva de skriver i skademelding. 

Mannen min opplevde at en bil skiftet felt, inn rett foran ham for så å bråbremse fordi han fiklet med radioen. Mannen min kjørte inn i ham og fikk skylden fordi han «skulle holdt tilstrekkelig avstand til bilen foran». Det hjalp ikke at idioten kjørte inn rett foran ham for så å bråbremse uten grunn. 

Anonymkode: 4bdb1...4d6

Hadde hun kommet inn i feltet hadde HI blitt truffet bak, hun ble derimot truffet på siden bak. Dvs at hun fremdeles var i feltskiftet.

Min mann har opplevd akkurat det. En mann overså han og skiftet felt. Min man som hadde lastebilen plass ble truffet foran ved høyre hjul, den andre som skiftet felt ble truffet bak på høyre side/hjul/skjerm. Var aldri noen diskusjon om skyld her hos forsikringen.

Anonymkode: 5691a...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vær så skråsikre. Ja, man har vikeplikt ved feltskifte, men hun hadde allerede skiftet felt. Det er også sånn at ved påkjørsel bakfra er det «alltid» bilen bak som har skyld. Her vil det komme an på hva de skriver i skademelding. 

Mannen min opplevde at en bil skiftet felt, inn rett foran ham for så å bråbremse fordi han fiklet med radioen. Mannen min kjørte inn i ham og fikk skylden fordi han «skulle holdt tilstrekkelig avstand til bilen foran». Det hjalp ikke at idioten kjørte inn rett foran ham for så å bråbremse uten grunn. 

Anonymkode: 4bdb1...4d6

Her skulle bilen foran hatt skylda. Det er pga idioter som dette at jeg har dashbordkamera. Hadde mannen din hatt det, hadde han ikke hatt noen problemer med å bevise at bilen foran hadde skylda. Det finnes eksempler på sjåfører som spekulerer i dette og bråbremser uten grunn. Flere som har blitt reddet av dashbordkamera. Her er et eksempel: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/wL3g1/Brabremset-foran-lastebil-Fikk-vondt-i-nakken-og-mistet-forerkortet

 

Når det gjelder HI, fremstår det som hennes skyld. Hadde HI hatt kamera, kunne man muligens sett hvor stor luken var og hvor i feltskiftet det smalt. Jeg stoler ikke på lastebiler og legger meg aldri inn foran dem. Prøver å unngå å ha dem bak meg også da få er flinke til å holde god nok avstand. 

Anonymkode: 31424...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er usikkert! Ikke ta på deg skylda!! Skriv din egen melding, og snakk med forsikringsselskapet ditt.

Anonymkode: ebb9e...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde hun kommet inn i feltet hadde HI blitt truffet bak, hun ble derimot truffet på siden bak. Dvs at hun fremdeles var i feltskiftet.

Min mann har opplevd akkurat det. En mann overså han og skiftet felt. Min man som hadde lastebilen plass ble truffet foran ved høyre hjul, den andre som skiftet felt ble truffet bak på høyre side/hjul/skjerm. Var aldri noen diskusjon om skyld her hos forsikringen.

Anonymkode: 5691a...d97

Enig i dette.

Dessuten er ikke 10m «god plass».

Anonymkode: 254cd...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...