Gå til innhold

P-pille og amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg amme morgen før pilla? Og på kvelden? Gyn mente at det gjikk fint om jeg ammet så lite men?? 

Anonymkode: afc7d...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig rart ut at gynekologen mente det. 

Anonymkode: b9704...cf6

Skrevet

Høres rart ut, det er jo ikke anbefalt å begynne på p-pille før ammeperioden er over.

Anonymkode: 272f7...656

Skrevet

Hvorfor anbefaler gynekologen noe som ikke er anbefalt? 

Bruk annen prevensjon den lille perioden av livet som du ammer...

Anonymkode: 5d0b4...0de

Skrevet

Hvilken type p-pille går du på?

Ofte blir det ikke anbefalt, av den rene grunn at østrogener kan hemme melkeproduksjonen. Studier viser at kvinner som går på p-piller ofte bruker mer morsmelkerstatning og avslutter ammingen tidligere enn kvinner som bruker annen prevensjon. 
Her jeg jobber anbefaler vi ofte spiral til kvinner som nylig har født, hvis de ikke ønsker flere barn eller vil vente noen år før de prøver igjen. P-piller blir ofte glemt i barselperioden og ammetåka, og amming er IKKE hundre prosent sikker prevensjon. Det har jeg erfart gang på gang som jordmor ;) 

Hvis du ikke ammer så hyppig- vil melken gradvis forsvinne. Hvis du ønsker holde produksjonen oppe, bør du legge barnet oftere til brystet enn færre ganger. 

Anonymkode: e77f5...08a

Skrevet

Jeg ammer morgen og kveld😊 ikke mer. Så det er kun pga melkeprodukjson att man ikke skal bruke ppiller? Er de skadelig for barnet om jeg bruker Diane? Er mot hidrosadenitt jeg må bruke det😐 

Hi

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ammer morgen og kveld😊 ikke mer. Så det er kun pga melkeprodukjson att man ikke skal bruke ppiller? Er de skadelig for barnet om jeg bruker Diane? Er mot hidrosadenitt jeg må bruke det😐 

Hi

Det er anbefalt at kvinner som ammer bruker p-piller som inneholder under 20 mikrogram ethinylestradiol, og Diane inneholder 35 mikrogram. Det er forsket på, og om jeg ikke husker feil er det ca. 0,2-0,3% av dosen du tar, som går over i morsmelken. Det er altså minimale mengder, og jeg tenker at det ikke vil utgjøre store forskjellen for barnet mtp at du kun ammer morgen og kveld. Det er derimot viktig at du har fått etablert ammingen godt, før du starter opp med disse. Dette for at hormonene KAN påvirke melkeproduksjonen. 

Utenom det er det ingen holdepunkter for at bruk av p-piller vil medføre noen skader på barnet :) 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er anbefalt at kvinner som ammer bruker p-piller som inneholder under 20 mikrogram ethinylestradiol, og Diane inneholder 35 mikrogram. Det er forsket på, og om jeg ikke husker feil er det ca. 0,2-0,3% av dosen du tar, som går over i morsmelken. Det er altså minimale mengder, og jeg tenker at det ikke vil utgjøre store forskjellen for barnet mtp at du kun ammer morgen og kveld. Det er derimot viktig at du har fått etablert ammingen godt, før du starter opp med disse. Dette for at hormonene KAN påvirke melkeproduksjonen. 

Utenom det er det ingen holdepunkter for at bruk av p-piller vil medføre noen skader på barnet :)

Takk for svar😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...