Gå til innhold

Nabo - hyggelig, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet i vinter. Særlig en nabo var kjapt på døra og tok veldig godt i mot meg. Hun er utrolig skravlete, men godhjertet og vennlig. Utfordringen min er at hun stadig tilbyr hjelp på alle mulige måter, men ofte uteblir. I går kom hun innom akkurat da jeg skulle i gang å male et rom. Hun tilbød seg å hjelpe til og ble en times tid. Før hun gikk spurte hun flere ganger om jeg skulle male på lørdag også. Jeg sa ja og hun tilbød seg å komme og hjelpe meg. Første gang dro jeg lurt på det, men andre gang takket jeg ja. Vi avtalte å starte kl 11 i dag. 10.30 ringte hun og var forsinket. Jeg svarte at det ikke var noe problem og at hun kunne komme senere om hun ville. Siden har jeg ikke hørt noe og hun har ikke dukket opp. 

Jeg klarer jo helt fint å fikse sakene mine selv, men dette føyer seg inn i rekken. Hun har lovet meg et møbel (da jeg fortalte at jeg skulle ut og handle det insisterte hun på at jeg heller kunne få et av henne), men så hører jeg ikke noe mer. Hun har tilbudt min datter å være med på både det ene og det andre, men så blir det ikke noe av. Jeg setter stor pris på godt naboskap, men blir smågæren av ustanselige tilbud og sjelden oppfølging. Hva ville du gjort? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er gode til å tilby hjelp, men er dårlige til å stille opp. De har ofte gode intensjoner, men de klarer likevel å rote det til. 

Angående det med et møbel, så kan du jo skrive til henne: «Heisann! Ville bare høre angående det «bordet». Kan jeg komme å hente det iløpet av de neste dagene?» 

Og hvis hun spør om å hjelpe, så kan du jo si at selv om du setter pris på tilbudet, så har du stort sett bare erfaring med at hun ikke stiller opp, så hvis hun faktisk ønsker å hjelpe så må hun faktisk stille opp. Eller, at du klarer det selv, og at du ikke vil sette din lit til at hun dukker opp, siden det ofte kommer noe i veien.

Anonymkode: 21e65...77e

Skrevet

Det med at hun tilbyr barnet ditt å bli med på ting og skaper stadig forventning uten at det blir noe av, det hadde jeg nok tatt opp med henne - ikke involver barnet, ikke si noe til barnet før noe er helt sikkert.

Når det gjelder deg selv, sett grenser. Hjelpe til med maling - "nei, takk, det går så fint, jeg liker å sette på litt musikk og bare holde på, ikke tenk på det". Møbel - "veldig snilt av deg, men jeg har bestemt meg for å kjøpe det mandag når jeg likevel skal dit".

Anonymkode: 29084...dbf

Skrevet

Sier som hun over - takk høflig nei til alt.

Anonymkode: b1c34...1af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...