Gå til innhold

Voksne mennesker som spiller WOW 10 timer i døgnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg som synes at det er helt håpløst? 

Jeg vet om et foreldrepar, som tilbringer hvert ledige øyeblikk foran PC-skjermen hvor de spiller wow (World of Warcraft). De har ellers ingen sosial kontakt til omverdenen, men har masse av «venner» online som de aldri har møtt. Barna sliter, men foreldrene løser det ved å invitere dem inn i spillet fremfor å faktisk sosialisere dem. 

Jeg skal ærlig innrømme, at jeg har fordommer mot voksne mennesker som bruker all sin fritid på wow. Men, når det går utover barna, er det da lov å si noe? Har virkelig lyst å spørre disse menneskene hvorfor de heller forholder seg til en digital verden fremfor den virkelige verden, og hvorfor de ikke kan se at barna sliter med den manglende oppmerksomheten, stimulansen og i det hele tatt komme ut av huset.

Anonymkode: 19979...e81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe du melder til barnevernet, for voksne som spiller så mange timer i døgnet har langt større problemer enn det en samtale med deg vil løse. De trenger oppfølging over tid hvis barna skal få den oppveksten de har rett på.

Barnevern!

Anonymkode: 340f9...d2e

Skrevet

Høres ut som sosiale tilfeller dette, altså folk med sosial angst e.l. Det er ikke normalt at voksne mennesker velger den digitale verden fremfor den virkelige verden.

Jeg har tenåringer selv, på 14 og 17 år, og de bruker jo det meste av fritid på spill og skjerm, men det er likvel en vesentlig forskjell. De er sammen med venner og velger trening osv foran skjermtid, også bruker de tiden som blir igjen på skjerm,

Når voksne folk velger omvendt, altså velger bort sosiale ting for å spille, da er noe riv ruskende galt.

Sjelden jeg roper om barnevernet, men disse foreldrene trenger nok veiledning. Det må læres hjemmefra at sosial omgang ansikt til ansikt er det viktigste her i verden, og at sosial omgang på skjerm er noe vi bruker dødtid til.

Anonymkode: cc2df...6f4

Skrevet

alt man skal bry seg om, pass på deg selv

Anonymkode: 1d4ad...8c2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, det er du, ja - den som stadig er ute for å fremstille deg selv som pinlig ressurssvak, lite intelligent og totalt blottet for sosial intelligens...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pass deg selv du, BW 🤣

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Åh, det er du, ja - den som stadig er ute for å fremstille deg selv som pinlig ressurssvak, lite intelligent og totalt blottet for sosial intelligens...

som jeg bry meg hva andre mener :P 

Skrevet

Takk for svar, dere andre. Enig i at dette burde taes hånd om. Synd at foreldrene ikke selv ser det, men det er det tydelig at de ikke gjør. 

Jeg forstår ikke fascinasjonen av dette spillet. Man må jo gjerne spille, men innenfor rimelighetens grenser. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, dere andre. Enig i at dette burde taes hånd om. Synd at foreldrene ikke selv ser det, men det er det tydelig at de ikke gjør. 

Jeg forstår ikke fascinasjonen av dette spillet. Man må jo gjerne spille, men innenfor rimelighetens grenser. 

Det er jo en avhengighet, og bak avhengigheten ligger det et problem de ikke ønsker eller greier å ta tak i. Noen doper seg, noen spiller WOW. Vi hadde en i familien som ble avhengig av dette spillet i en veldig vanskelig livssituasjon fordi personen ikke visste hvordan takle vanskelige følelser. Det ble en flukt. Og spillet er laget for å hekte folk. Siden man spiller mot andre så føler man et samhold med disse, og man føler også en forpliktelse overfor de andre man spiller med/mot (iflg. min slektning), alt med hvordan spillet er bygget opp er laget for å hekte folk.

Men håper du gjør alvor av å melde dette til barnevernet, og at du ikke utsetter det.

Skrevet

Ja, det er bare deg.

Altså, om du lever i et miljø hvor du seriøst lurer på om bare du reagerer på dette, så er det jo grunn til bekymring for din fungering også. Det du beskriver er grunnlag for bekymringsmelding, og disse menneskene har selvfølgelig omfattende problemer med sin omsorgskompetanse. Du blir nødt å foreta deg noe for å hjelpe barna, en telefon til barneverntjenesten er en god start. Du kan ringe 116 111.

Anonymkode: f08ec...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...