Gå til innhold

Barn med hijab provoserer meg!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med selv for relativt fordomsfri, men nå jeg er på stranda og ser innpakkede mødre og jentebarn, mens fedrene og brødrene bade og koser seg- da koker det inni meg. Små jenter trenger ikke være "ærbare". De er ikke seksuelle vesen!

Anonymkode: 2918a...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har faktisk aldri sett små barn med dette.

Nabodatteren har det på seg innimellom, fordi hun vil være like fin som mamma. Forøvrig er det dama som bestemmer i den familien, mannen gjør som kona sier.  

Hvor bor du?

Anonymkode: 150a2...306

Skrevet

Det provoserer meg også. Er en liten jente i første klasse, på sønnen sin skole, som bruker hijab, og har alltid lange bukser og langermet trøye. Kjenner flere muslimske kvinner fra forskjellige land, og de sier alle at hijab er noe kvinner kler seg i, i kjønnsmoden alder. De skal dekke «sin pryd» som det står skrevet, for å unngå å virke fristende på menn. 

Hvordan får man det til å passe på en 6-åring?

Anonymkode: d1ab5...5a9

Skrevet

Jeg ville nok også bli provosert om jeg hadde sett slå jenter sitte tildekket på stranda mens broren bader og koser seg. Heldigvis har jeg aldri sett dette! 

Anonymkode: 20c65...c6b

Skrevet

Det som provoserer meg er barn som ikke har det bra og som vokser opp med foreldre som mishandler dem fysisk/psykisk/verbalt. Som gjør barna utrygge og gir dem en utrygg tilknytning. Slike foreldre kommer i alle slags utforminger, hudfarger, hårfarger og religioner.

Moren min er en narsissist som også er «feminist» og utad opptatt av kvinners rettigheter. Og helt norsk. Selvfølgelig fikk jeg bade i bikini (og toppløs som liten) på stranda. Men jeg hadde det forferdelig likevel. Psykisk og verbal mishandling. Utrygg tilknytning.

Min beste venninne på skolen var fra Pakistan, og jeg var mye hjemme hos dem for å slippe å være hjemme. Hun måtte ikke bruke hijab, men måtte bade med T-skjorte og shorts...

Men foreldrene hennes var (og er) omsorgsfulle, koselige og de har det hyggelig sammen hele familien. Der følte man seg trygg og velkommen.

På grunn av mine erfaringer blir jeg ikke veldig sint når jeg ser små somaliske jenter med hijab, selv om jeg ikke ser vitsen med at de skal gå i hijab. Om jeg ser at de er blide og glade, at mammaen og pappaen deres er rolige koselige omsorgsfulle mennesker synes jeg det er det viktigste.

For jeg tror det er mye mer skadelig å vokse opp med utrygg tilknytning enn å måtte bruke visse plagg. Forøvrig kan det godt tenkes de har valgt det selv, selv om jeg er sikker på at mange bes om å ha på hijab av foreldrene sine også.

Anonymkode: 9aea1...58c

Skrevet

Har også sett små jenter i dette, og det er jo helt forferdelig! De var max 7 år, jeg trodde dette var noe de ev skulle begynne med når de nærmet seg "voksen", type når de får mensen?

Stakkars småbarn som ikke får være barn fullt ut, være fri og bevege seg som de vil, og skal!

Anonymkode: 8ef65...2e2

Skrevet

Jeg var på ikea en av de varmeste dagene her (30-31 grader), der var også en far og en datter på 8-9 år. Far gikk i shorts og en tynn t-skjorte og sandaler. Datteren gikk påpakket med klær. Lue under hijaben, hijaben var like lang som en poncho. Hun hadde lange bukser, langermet skjorte og en sid kjortel utenpå og tette sko. Handlevognen deres var ganske full og dermed tung å håndtere, det var datteren som måtte håndtere den - han gikk foran og var tydelig utålmodig fordi hun ikke var raskere. Hun slet tydelig for å styre vognen. Det var tydelig ut fra situasjonen at hun ikke slet med den vognen fordi hun ville.

Det å la barn være så innpakket i klær nå på sommeren er toppen av kunnskapsløshet, spesielt for de som er mørkere i huden. De trenger D-vitaminer! Og de trenger lengre tid uten klær i solen for å få nok D-vitaminer. Det burde vært ulovlig å kle inn barn på den måten!

At jentene kanskje kan gå med hijab hvis de skal i et selskap og vil pynte seg slik, det er noe annet. Men i det daglige burde det ikke vært lovlig.

Anonymkode: 08ebd...4b9

Skrevet

Jeg ser aldri disse små jentene med hijab, men de finnes sikkert. For meg virker det som en uting, men før vi fordømmer dem fullstendig så la oss tenke litt på holdningen til jenter som går med magen bar eller dropper bh. Det er akkurat det samme, bare andre kroppsdeler.

Anonymkode: bb60c...24b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser aldri disse små jentene med hijab, men de finnes sikkert. For meg virker det som en uting, men før vi fordømmer dem fullstendig så la oss tenke litt på holdningen til jenter som går med magen bar eller dropper bh. Det er akkurat det samme, bare andre kroppsdeler.

Anonymkode: bb60c...24b

Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg er nysgjerrig på hvilke måte du mener dette er det samme? 

Anonymkode: 20c65...c6b

Skrevet

Her går alle de somaliske førsteklassejentene med skaut, lange armer og skjørt. Gutta går selvfølgelig som de vil. Tragisk!

Anonymkode: aba65...435

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser aldri disse små jentene med hijab, men de finnes sikkert. For meg virker det som en uting, men før vi fordømmer dem fullstendig så la oss tenke litt på holdningen til jenter som går med magen bar eller dropper bh. Det er akkurat det samme, bare andre kroppsdeler.

Anonymkode: bb60c...24b

Ufattelig at du ikke har sett småjenter med hijab. Det finnes jo minst en i hver klasse!

Anonymkode: aba65...435

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ufattelig at du ikke har sett småjenter med hijab. Det finnes jo minst en i hver klasse!

Anonymkode: aba65...435

Det går en del muslimske barn på skolen til ungene, men ingen bruker hijab. De bader i badedrakt eller bikini, går på ski om vinteren, synger sammen med de andre i kirken til jul og er ellers veldig like alle andre. Det eneste vi merker er at de ikke spiser svin.

Anonymkode: bb60c...24b

Skrevet

Alle med hijab provoserer meg!

Anonymkode: 6ab20...0e1

Skrevet

Det provoserer meg også, men det gjør alle religiøse symboler og bekledning på barn. Dåp er også en form for overstyring, i prinsippet.

Må jo bare understreke at et barn i hijab ikke automatisk får meg til å tenke at foreldrene er fæle. Selvsagt ikke, de kan være så hyggelige som bare det. Seks år gamle jenter i hijab er likevel feil, selv om jeg vet at mange av disse jentene bare bruker det fordi det vil fine ut som mor og andre kvinner i familien.

Ellers er holdningen min til hijab at jeg respekterer religionsfrihet og personlige valg. Hvis kvinnen velger å underkaste seg Gud, kan jeg ikke si noe på det, men hvis hun må underkaste seg mannen eller samfunnet, har vi et problem. Ingen mennesker står over andre. Problemet er at kultur og religion er så sammenvevd.

Anonymkode: 41143...c94

Skrevet

Jeg er muslim, små jenter i hijab gjør meg trist, aldri få oppleve å løpe fritt og kjenne vinden i håret. Barn er ikke pålagt hijab, religionen er tydelig på at man ikke skal tolke reglene strengere enn de faktisk er. Dette er en kulturell ugreie og handler ikke om religion, men sosial kontroll. De bør putte hijab på mannfolka, det er de som trenger det.

Anonymkode: 1ad39...c57

Skrevet

Jeg syns ikke så mye om dette frem til min datter ble veninne med en som brukte det. Hun begynte i klassen hennes i 6kl og har alltid brukt det. Min datter er veldig nyskjerrig oger veldig på vakt når det er ting som ikke er normalt for henne så hun har spurt og gravd etterhvert som de har blitt bedre kjent. Hun føler seg vel med det og vil gå med det, hun føler seg naken uten sier hun. Jeg har tenkt mine tanker, men når min datter sier hun gikk i bikini og hadde ett skaut i håret når de badet så begynte jeg å endre litt mening. På skoleavsluttningen nå kom moren uten noe på hodet, jenta hadde på seg en nydelig hijab, ermeløs og knekort kjole. Så her tyder det på at hun får liv å gjøre som hun vil og føler seg vel med.

Jeg må si de er utrolig tøffe som tørr å bruke og gå med dette når de ikke blir presset til dette. De blir nok møtt med mange rare blikk og mange kommentarer. Jeg var veldig redd for at min datter skulle trå over noen grenser siden hun snakker og spør så mye, men det syns hun faktisk bare var hyggelig. For det var ikke noen nedlatende spørsmål, men nyskjerrighet på hvorfor hun valgte å gjøre som hun gjorde. 

Det er mange muslimer på skolen her, men det er faktisk veldig få som bruker hijab eller noe annet. Tror jeg har sett en annen bare. På foreldremøter, avsluttninger osv går mødrene med og uten hijab akkurat som det passer de nesten. For mrg er det litt forsvirrende siden jeg er så dårlig på å huske igjen folk. Sist jeg så damen hadde hun hijab, nå hadde hun det fine og styla håret, ikke rart jeg blir forsvirret, men det er igrunn bare gøy. 

Anonymkode: ec66d...fc3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ufattelig at du ikke har sett småjenter med hijab. Det finnes jo minst en i hver klasse!

Anonymkode: aba65...435

Nei, det gjør det faktisk ikke. I klassen til min datter går ingen av de muslimske jentene med hijab, til tross for at mødrene gjør det. Dette er småskolen, på østkanten i Oslo

Anonymkode: 4f20c...9f8

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør det faktisk ikke. I klassen til min datter går ingen av de muslimske jentene med hijab, til tross for at mødrene gjør det. Dette er småskolen, på østkanten i Oslo

Anonymkode: 4f20c...9f8

Samme her. 

Anonymkode: 41143...c94

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som provoserer meg er barn som ikke har det bra og som vokser opp med foreldre som mishandler dem fysisk/psykisk/verbalt. Som gjør barna utrygge og gir dem en utrygg tilknytning. Slike foreldre kommer i alle slags utforminger, hudfarger, hårfarger og religioner.

Moren min er en narsissist som også er «feminist» og utad opptatt av kvinners rettigheter. Og helt norsk. Selvfølgelig fikk jeg bade i bikini (og toppløs som liten) på stranda. Men jeg hadde det forferdelig likevel. Psykisk og verbal mishandling. Utrygg tilknytning.

Min beste venninne på skolen var fra Pakistan, og jeg var mye hjemme hos dem for å slippe å være hjemme. Hun måtte ikke bruke hijab, men måtte bade med T-skjorte og shorts...

Men foreldrene hennes var (og er) omsorgsfulle, koselige og de har det hyggelig sammen hele familien. Der følte man seg trygg og velkommen.

På grunn av mine erfaringer blir jeg ikke veldig sint når jeg ser små somaliske jenter med hijab, selv om jeg ikke ser vitsen med at de skal gå i hijab. Om jeg ser at de er blide og glade, at mammaen og pappaen deres er rolige koselige omsorgsfulle mennesker synes jeg det er det viktigste.

For jeg tror det er mye mer skadelig å vokse opp med utrygg tilknytning enn å måtte bruke visse plagg. Forøvrig kan det godt tenkes de har valgt det selv, selv om jeg er sikker på at mange bes om å ha på hijab av foreldrene sine også.

Anonymkode: 9aea1...58c

Dette.

 

Anonymkode: f83f6...4aa

Skrevet

De provoserer ikke deg, det er du som blir provosert av dem! Stor forskjell! 

Anonymkode: 3f3a8...1b5

Skrevet

er så enig, helt forferdelig og se :,(

Anonymkode: 03b5e...57b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ufattelig at du ikke har sett småjenter med hijab. Det finnes jo minst en i hver klasse!

Anonymkode: aba65...435

Minst en i hver klasse? Her tror jeg knapt det finnes jenter som er muslimer, på skolen i det hele tatt.

Anonymkode: 58290...56e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg er nysgjerrig på hvilke måte du mener dette er det samme? 

Anonymkode: 20c65...c6b

Begge deler dreier seg om å se "tekkelige"  og ikke "horete" ut.

Anonymkode: bb60c...24b

Skrevet

Jeg hadde en nabo som hadde på hijab. Vi snakket en gang og hennes datter kom bort. Datteren,som var liten da, omtalte moren hennes som kvinne men ikke meg. Det er kulturelt betinget. Dattera omgås kvinner som bruker hijab og i hennes øyne er kvinner de som bærer hijab. Hun trolig hermer også etter mora i væremåte og klesstil og da er hijaben en del av det. De tenker sikkert ikke slik du tenker at det er kvinneundertrykkende. Mora er helt ok og mannen hennes også. Mora har valgt hijaben av egen fri vilje og om du ønsker å ta det av henne da er du kvinneundertrykkende.

Anonymkode: 94a91...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...