Gå til innhold

Eid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg lurt på, men ikke turt å spørre om. Skrives det Eid og uttales id? Eller sies eid og id om hverandre? Kan noen opplyse en stakkars ateist?

Anonymkode: c876c...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener ganske påståelig at det skrives "eid" og uttales "id". Det gjør i alle fall de muslimene jeg kjenner.

Anonymkode: 78de5...59d

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener ganske påståelig at det skrives "eid" og uttales "id". Det gjør i alle fall de muslimene jeg kjenner.

Anonymkode: 78de5...59d

Takk! 

Anonymkode: c876c...efa

Skrevet

På arabisk uttales det med den bokstaven som heter ‘ayin. Den lyden finnes ikke på norsk, men den begynner nedi halsen. Så det er på en måte en slags æ som begynner langt nedi halsen. Også kommer id etterpå: ‘æ’id.

Mange muslimer kommer fra Pakistan og andre ikke-arabiske land der de ikke har ayin i språkene sine. De forenkler derfor uttalen og kutter ut denne, og det høres mer ut som id.

akkurat som insha’ Allah. Det blir insj’Allah på urdu (språket i Pakistan) fordi de kutter bare ut ayin.

Det er helt greit å si id på norsk.

Hilsen nordafrikaner

Anonymkode: d3464...a49

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På arabisk uttales det med den bokstaven som heter ‘ayin. Den lyden finnes ikke på norsk, men den begynner nedi halsen. Så det er på en måte en slags æ som begynner langt nedi halsen. Også kommer id etterpå: ‘æ’id.

Mange muslimer kommer fra Pakistan og andre ikke-arabiske land der de ikke har ayin i språkene sine. De forenkler derfor uttalen og kutter ut denne, og det høres mer ut som id.

akkurat som insha’ Allah. Det blir insj’Allah på urdu (språket i Pakistan) fordi de kutter bare ut ayin.

Det er helt greit å si id på norsk.

Hilsen nordafrikaner

Godt forklart!

Skrevet

På denne YouTube-filmen hører dere den riktige arabiske uttalen av eid: 

hun sier her eid’un seiid. Så hør på den første lyden, så skjønner dere hva jeg mener med æ nedi halsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...