Gå til innhold

Hvordan bli helt trygg i trafikken igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 1,5 uke siden var jeg i en ulykke. Ikke store farten eller personskader heldigvis, men bilen ble såpass ødelagt at jeg måtte bruke litt makt for å få opp døren min siden paneler og dører osv. var brettet over hverandre. Jeg har klart meg helt fint etterpå. Var ute å kjørte igjen tre timer etterpå når leiebil var på plass og har kjørt hver dag siden. Men nå, de siste to dagene har jeg begynt å bli usikker. Jeg er sikker på at alle skal bryte vikeplikt, kjøre rett ut i 80 sona osv. Jeg har alltid vært en trygg sjåfør og jeg vil ikke miste den "egenskapen". Hvordan skal jeg bli helt trygg bak rattet igjen? 

Anonymkode: 573a3...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt, men jeg tenker at det aller viktigste, er at du fortsetter å kjøre. Jeg kræsjet fordi en buss kjørte rett ut av busslommen mens han blinket innover, og etter det er jeg på vakt for alle busser som står i busslommer. Følger tråden, så kanskje jeg og kan få noen gode tips.

Anonymkode: c51cb...4cd

Skrevet

Det kan være forskjellig for folk. Men jeg har alltid sett på meg selv som en god sjåfør.

Moren min var i en stygg bilulykke for noen år siden. Vi visste ikke om hun kom til å overleve. Hun vil aldri bli helt frisk, fysisk i hvert fall. Bilen ble totalt smadret. Brannvesenet måtte klippe opp bilen i flere biter for å få henne ut. Noen dager etter ulykken måtte jeg reise å hente ut personlige eiendeler av bilen hennes. Det var et helt forferdelig syn. Ble skjelven og kvalm! I lang tid etterpå følte jeg at jeg hadde hjertet i halsen når jeg kjørte. Redd for å ta med meg barna i bilen. Denne frykten ble sikkert forsterket i kombinasjon med at jeg akkurat hadde født og var hormonell også. 

Jeg fortsatte å kjøre. Hver dag. Reiste til og fra sykehuset hver dag i flere uker. Også måtte jeg jo levere i barnehagen, handle osv. Tror det gikk ett år eller noe før denne frykten bare forsvant av seg selv.

Beklager, det ble langt. Men jeg tror at å fortsette å kjøre, men vær forsiktig på din måte. Så vil det sikkert gå over med tiden.

Anonymkode: 4ef1b...58d

Skrevet

Kjør, kjør, kjør! 

Husk at du KAN å kjøre bil, ingen grunn til å bli usikker, men en oppvekker trenger de fleste av oss. Bruk uhellet nettopp som en slik wake up call. Selv om det ble skade på bilen, så spiller ikke det noen rolle - en bil er en død ting. 

Anonymkode: 39358...718

Skrevet

Som de andre sier - fortsett å kjøre. Husk at du har kjørt i xx antall år før dette, og hver dag har du kjørt uten frykt. Du kommer dit igjen, selv om du kanskje blir litt mer oppmerksom enn om du ikke hadde vært i denne ulykken.

Ellers følger jeg et råd jeg fikk av en kjørelærer for mange, mange år siden - kjør som om absolutt alle (andre bilførere, syklister, mopedister, motorsyklister, gående - alle!) andre i trafikken er idioter, da kjører du så trygt som du kan, for da vil du alltid være på utkikk etter situasjoner som kan utvikle seg til noe potensielt farlig.

Godt du slapp unna uten skader :)

Anonymkode: eba08...5f1

Skrevet

Takk for svar. Jeg kjører flere ganger daglig siden jeg skal til og fra jobb, butikken osv. Så har ikke sluttet å kjøre og kommer ikke til å gjøre det. Jeg er nok ekstra nervøs når det kommer til om folk kjører rett ut for det var det som skjedde. Personen fulgte ikke med (telefontitting eller slik) og kjørte inn i meg. Pga personen ikke fulgte med kjørte hn rett ut og inn i meg. 

Hi

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jeg kjører flere ganger daglig siden jeg skal til og fra jobb, butikken osv. Så har ikke sluttet å kjøre og kommer ikke til å gjøre det. Jeg er nok ekstra nervøs når det kommer til om folk kjører rett ut for det var det som skjedde. Personen fulgte ikke med (telefontitting eller slik) og kjørte inn i meg. Pga personen ikke fulgte med kjørte hn rett ut og inn i meg. 

Hi

Tenk at denne personen trolig lærte og ikke vil være uoppmerksom av sånn grunn igjen. Denne personen vil trolig snakke med mange den kjenner, og disse vil også være mer forsiktig.

Gi deg selv tid, det er kort tid etter ulykken foreløpig, og du gjør alt det riktige :)

Anonymkode: eba08...5f1

Skrevet

Som nevnt over, fortsett å kjør.😊

Hvis det ikke går over, kan det være greit å snakke med noen?

Jeg var i en stygg ulykke, kom en trailer front mot front. Var sikker på at jeg kom til å dø. Hadde mye mareritt, så ulykken om igjen og om igjen. Turte ikke lukke øynene i dusjen engang. Etter ett år hos psykolog, kom jeg til en traumepsykolog. 

På 10 timer, ble jeg helt kurert! Jeg lærte hvordan hjernen  fungerer når man er i en ulykke osv. Har ikke vært rett i trafikken eller hatt mareritt siden. 

Anonymkode: caa63...aa7

Skrevet

Fortsett å kjøre. Liker å tro at vi som har vært i ulykker gjerne er mer obs  på situasjoner enn andre. Ble påkjørt i gangfelt som fotgjenger av en narkoman i 08 og har hatt en fobi mot biler siden. Jeg ble ganske skadet i ulykken med bekkenbrudd osv. Gått til psykolog i 2år nå men prøver ennå å kjøre bil. Ble nesten påkjørt igjen for dager siden av en uoppmerksom sjåfør og kjente litt på angsten igjen. Det som hjelper på, er at pappa sa "aldri stol på andre sjåfører" . Så lenge du stoler på at du kjører etter reglene så fortsett. Hver gang jeg kjører bil prøver jeg å  "venne meg til bilen" i smågater før jeg kjører ut på hovedvei. Ikke la personen som forårsaket ulykken vinne er det jeg tenker!

Anonymkode: 2d55a...def

Skrevet

Som de andre sier, fortsett å kjør. Ikke begynn med dårlige unnskyldninger for å slippe unna. Og husk at det er helt ok at du er redd og bekymret en periode! Ikke skyv bort redselen, du kan godt si høyt når du kjører at "nå kjenner jeg at jeg er litt redd. Men det er greit, det er bare en følelse. Dette er ikke farlig." Det sies at når man endrer adferd pga frykt, da er det et problem. Følelsen i seg selv er ikke farlig. 🙂

Anonymkode: 539e8...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...