Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #1 Skrevet 14. juni 2018 Jeg gjorde det slutt med min eksmann (vi har to barn sammen) for snart tre år siden. For ca ett år siden fikk jeg ny kjæreste. Plutselig begynte eksen min å følge med på alt jeg foretar meg! Han kjører stadig forbi huset mitt, antagelig for å se om bilen min står hjemme, og dersom bilen er vekk på kveldstid eller helger, spør han ungene hvor vi har vært og hva vi har gjort. Dette har min eldste datter selv fortalt meg. Han oppsøker også eiendommen til min nye kjæreste stadig vekk. Da sitter han bare i bilen og glor en stund før han kjører vekk igjen. I ettermiddag var jeg hos en venninne og vi satt ute på verandaen. Jammen kom han ikke kjørende forbi der også, seint og forsiktig som for å se etter meg. I tillegg vet han tydeligvis ufattelig mye om hva jeg til en hver tid driver med, uten at jeg selv har sagt noe. Jeg synes hele greia er litt creapy. Aner ikke hva han vil. Har prøvd å snakke med han om det, men da blir han bare sint og nekter for å følge med på meg. Han har også ved en anledning sperret inne min nye kjæreste med bilen på en parkeringsplass og nektet å flytte seg. Hva tenker dere om dette? Har dere noen tips for hva jeg kan gjøre for å få han til å kutte ut denne oppførselen? Jeg er så lei, og synes det er fryktelig ubehagelig at både jeg og kjæresten tydeligvis er under stadig overvåking... Anonymkode: 092ff...9ee
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #2 Skrevet 14. juni 2018 Hvis han ikke skjerper seg kan du si at du kommer til å melde han til politiet for trakassering. Anonymkode: eed96...872
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #3 Skrevet 14. juni 2018 Jeg ville fått sjekket både mobil, hjem og bil for å sjekke om han overvåker deg med spionutstyr - for noe er det når han vet så mye om hva du gjør og også visste du var hos din venninne i dag. Finner du spionutstyr, ring politiet. Jeg ville uansett ha kontaktet politiet og bedt om hjelp der. Det han gjør er ulovlig trakassering, og siden han har begynt med dette såpass lenge etter bruddet mellom dere kan han umulig være stabil, og en ustabil mann kan også bli en farlig mann. Anonymkode: 89bd1...007
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #4 Skrevet 14. juni 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville fått sjekket både mobil, hjem og bil for å sjekke om han overvåker deg med spionutstyr - for noe er det når han vet så mye om hva du gjør og også visste du var hos din venninne i dag. Finner du spionutstyr, ring politiet. Jeg ville uansett ha kontaktet politiet og bedt om hjelp der. Det han gjør er ulovlig trakassering, og siden han har begynt med dette såpass lenge etter bruddet mellom dere kan han umulig være stabil, og en ustabil mann kan også bli en farlig mann. Anonymkode: 89bd1...007 Takk for svar. Jeg har tenkt mye på å gå til politiet, men er usikker på om de kan hjelpe siden han faktisk ikke har gjort meg noe, annet enn å holde meg under oppsikt. Skulle ønske jeg visste hva han tenker og vil oppnå med det han gjør🙁Er også litt redd for hva han vil foreta seg dersom han finner ut at jeg har gått til politiet. Som du skriver så er det vel sannsynlig at han er litt ustabil. Synes dette er en fryktelig vanskelig situasjon! HI Anonymkode: 092ff...9ee
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #5 Skrevet 14. juni 2018 Du tar bilde av ham, noterer ned når han er hvor, anmelder og ber om besøksforbud. Anonymkode: 44b0f...1d9
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #6 Skrevet 14. juni 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Jeg har tenkt mye på å gå til politiet, men er usikker på om de kan hjelpe siden han faktisk ikke har gjort meg noe, annet enn å holde meg under oppsikt. Skulle ønske jeg visste hva han tenker og vil oppnå med det han gjør🙁Er også litt redd for hva han vil foreta seg dersom han finner ut at jeg har gått til politiet. Som du skriver så er det vel sannsynlig at han er litt ustabil. Synes dette er en fryktelig vanskelig situasjon! HI Anonymkode: 092ff...9ee Derfor jeg ville undersøkt om han kan ha montert spionprogram på mobil/pc, eller utstyr i bilen eller huset ditt. Har han det har du bevis. Ellers synes jeg du også skal gjøre som anonym 1d9 sier, før en dagbok over alle ganger han dukker opp der du er, overvåker deg, og ev. gjør noe mot kjæresten din. Ta bilder og noter alt. I første omgang ber du politiet om råd, det får han ikke vite. Så får du heller vurdere om han bør anmeldes og om du bør få et besøksforbud etterhvert. Men ta tak i dette nå med det samme! Jeg levde med en stalker i mange år, fikk ingen hjelp av politiet den gang, men nå er de langt mer oppmerksom på det enn de var. Det at dette er en eks av deg gjør også at de vil ta det mer på alvor, for de vet at ekser som stalker kan være farligere siden det da er mer følelser involvert. Så vær så snill, søk hjelp og gode råd om hvordan du skal forholde deg videre. Ikke utsett det! Gå innom politiet i morgen! Anonymkode: 89bd1...007
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #7 Skrevet 14. juni 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Jeg har tenkt mye på å gå til politiet, men er usikker på om de kan hjelpe siden han faktisk ikke har gjort meg noe, annet enn å holde meg under oppsikt. Skulle ønske jeg visste hva han tenker og vil oppnå med det han gjør🙁Er også litt redd for hva han vil foreta seg dersom han finner ut at jeg har gått til politiet. Som du skriver så er det vel sannsynlig at han er litt ustabil. Synes dette er en fryktelig vanskelig situasjon! HI Anonymkode: 092ff...9ee Politi likevel. Det han gjør er å bryte privatlivets fred. Anonymkode: be1bc...6dc
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2018 #8 Skrevet 14. juni 2018 Pappa holdt litt på slik du beskriver. Tipper det roer seg etterhvert. Anonymkode: 70c57...175
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #9 Skrevet 15. juni 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Pappa holdt litt på slik du beskriver. Tipper det roer seg etterhvert. Anonymkode: 70c57...175 Det har gått 3 år, det er mer enn lenge nok! Anonymkode: d5059...4ed
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #10 Skrevet 15. juni 2018 Er du synlig på kartet på Snapchat? Min eks fulgte med meg der (og alle andre steder) og visste dermed til en hver tid hvor jeg var. Anonymkode: 89bef...2e8
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #11 Skrevet 15. juni 2018 Jeg hadde personlig konfrontert han der å da. Han nekter for det, så jeg hadde tatt han på fersk gjerning. Jeg hadde også ringt politiet om at jeg ble forfulgt. Hadde ikje sagt hvem jeg trodde det var. Hadde også informert familien hans om det. Anonymkode: 70db4...100
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #12 Skrevet 15. juni 2018 Dette skjedde venninnen min. Hun fant ut at mannen hadde tilgang til alle sosiale medier og hadde lest og fulgt med på alt hun hadde foretatt seg i flere år. Bytt passord på alt og sjekk for spionprogram. Neste skritt er politiet. Anonymkode: ea659...cfa
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #13 Skrevet 15. juni 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Pappa holdt litt på slik du beskriver. Tipper det roer seg etterhvert. Anonymkode: 70c57...175 Sannsynligheten for at stalker-atferd eskalerer er langt større enn for at den bare går over. Det er også en viss risiko for at den går over i vold. Psykologien i det hele handler om att han mener du er hans eiendom. Som sagt, hi, kontakt politiet. Anonymkode: 44b0f...1d9
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #14 Skrevet 15. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette skjedde venninnen min. Hun fant ut at mannen hadde tilgang til alle sosiale medier og hadde lest og fulgt med på alt hun hadde foretatt seg i flere år. Bytt passord på alt og sjekk for spionprogram. Neste skritt er politiet. Anonymkode: ea659...cfa Enig i dette, få avstand til han og se om ting endrer seg. Antagelig har han full kontroll og ting vil endre seg når han ikke har det lenger, enten gir han seg eller han blir verre... Anonymkode: 736be...373
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #15 Skrevet 15. juni 2018 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har slettet både facebook- og instagram profilen min på grunn av dette, og blokkert han på snap. Det med spionprogram skal jeg også sjekke. Skal prøve å ta en prat med han igjen iløpet av helga og si at dersom han ikke slutter, går jeg til politiet. Det blir hans siste sjanse. Må si jeg blir skremt av tanken på at dette kan eskalere. Anonymkode: 092ff...9ee
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #16 Skrevet 15. juni 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har slettet både facebook- og instagram profilen min på grunn av dette, og blokkert han på snap. Det med spionprogram skal jeg også sjekke. Skal prøve å ta en prat med han igjen iløpet av helga og si at dersom han ikke slutter, går jeg til politiet. Det blir hans siste sjanse. Må si jeg blir skremt av tanken på at dette kan eskalere. Anonymkode: 092ff...9ee Håp at det ikke eskalerer, men når han er så på som han er så lenge etter det ble slutt mellom dere så er det dessverre en reell sjanse for at det kan eskalere, og det er det du bør handle etter, for å sikre deg selv best mulig. Jeg ville sørget for å ha andre i nærheten når du snakker med ham, eller ta opp samtalen uten at han vet det. Det kan være bevis til senere, både på hans reaksjon og for at du har bedt ham om å holde seg unna deg. Kommer han med bortforklaringer om at han har lov å være på offentlig vei osv., ikke gå inn i en diskusjon med ham, bare konkluder med at han vet at trakassering er ulovlig og at du regner med at han er smart nok til å slutte med dette umiddelbart, hvis ikke tvinger han deg til å gå videre med saken. Ikke gå inn i noen som helst diskusjoner med ham, ikke om hvorfor han gjør det, hva han ønsker å oppnå, at du har rett på et privatliv, at han ikke respekterer deg - det er veldig fristende, og han vil trolig prøve å få deg inn i en diskusjon, men det må du la være å gjøre, for det kan "fôre" ham fordi han da får mer tid med deg, mer å analysere i etterkant, mer følelser blir involvert som han så kan tolke dit han vil der og etterpå. Bare informer ham om at trakassering og forfølging som han driver med nå er ulovlig og at du forventer at han slutter med det umiddelbart siden det er ulovlig, og hvis han ikke slutter tvinger han deg til å gå videre med saken. Ikke vent med å snakke med politiet! Anonymkode: 89bd1...007
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #17 Skrevet 15. juni 2018 En annen ting - tenk gjennom om han kan ha tilgang på ditt hjem med barnas nøkler eller kopier av disse. Anonymkode: 89bd1...007
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2018 #18 Skrevet 15. juni 2018 Har du finn min iPhone el, slett det umiddelbart. Anonymkode: 68204...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå