Gå til innhold

Søskenbarn med samme navn?


mari_95

Anbefalte innlegg

min samboer har kjempelyst å oppkalle en eventuell sønn etter sin bestefar, som het Ola. Vi er ikke gravide enda, men prater om muligheten og jeg har baby på hjernen for tida O:-) 

han søster har nettopp fått nummer 2, og som vi har gledet oss! så det ble med en litt blandet reaksjon når vi fikk meldingen om at lille Ola var kommet til verden!

Det viser seg jo i ettertid at min saboer aldri har uttrykket noen interesse om barn til sin familie tidligere, og hvertfall aldri snakket om eventuelle navn (hav var mangeårig ungkar før vi ble sammen)

Hva tenker dere om eventuelle søskenbarn med samme navn? Jeg har alltid hatt lyst at mine barn skal ha dobbeltnavn, så det blir eventuelt Ola og Ola Emil eller noe lignende.

Søsteren hans tok det med ett smil når jeg fortalte at hun hadde "stjålet" navnet vårt, og så ikke problemer med at ola skulle dele navn med ett søskenbarn, men jeg kjenner litt på at det hadde blitt litt rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt rart blir det jo, men på den annen side: man venner seg til alt, og hvis deres barn i tillegg får et dobbeltnavn der begge navnenenfaktisk brukes, blir det jo to ulike navn.

Har dere ikke noen andre bestefedre eller oldefedre med fine navn dere kan bruke da, hvis det blir for rart med to Ola-fettere?

Anonymkode: 27e14...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å si til henne at hun har stjålet deres navn, når 1) Dere ikke har gitt uttrykk for at dere vil bruke navnet, 2) Dere har ikke barn og er heller ikke gravide.

Hva med Ole? Det er så mange fine navn man kan bruke med Ole. 

Ole-Martin for eks

Ole-Aleksander

Ole-Henrik

Ole-Mathias

Jeg elsker navnet Ole, men Ola har jeg litt anstrengt forhold til. Ser for meg en overvektig, slask bonde. Og så blir Ola så fryktelig stygt i uttale, hvis folk snakker med tjukk L. 

Anonymkode: 0e67e...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo uendelig mange navn å velge mellom. Hvorfor velge et som allerede er i bruk i nær familie. Og dere vet jo ikke om dere får en sønn en gang. 

Anonymkode: 90a43...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell heller dere som «stjeler» navnet😉

1. Han har aldri uttrykt at han vil bruke det navnet.

2. Du er ikke gravid

3. Det er ikke sikkert dere får noen sønn i det hele tatt. 

Så i mine øyne så er det dere som stjeler navnet hvis dere velger å bruke det på en eventuell sønn. 

Jeg personlig synes det er rart når søskenbarn med samme navn. Vi er faktisk i det dilemmaet selv (jeg er gravid da). Jeg ønsker et navn som allerede er tatt, men vi velger et annet navn. 

Hvis du synes det er greit med samme navn, så kaller dere sønnen deres for Ola, det er ingen som hindrer dere. Lykke til med prøvingen😊

Anonymkode: b9d25...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en skriver, kan det kanskje virke litt rart. Men man blir vant til alt. Vi er ikke mindre enn fem søskenbarn som har samme navn. To av oss har riktignok dobbeltnavn. Vi er vant til det, og så vidt jeg vet har det ikke vært noen sure miner hos søsken ene som døpte like navn. Fremmedfolk kan bli litt overrasket når vi er samlet alle og presenterer oss. Spesielt siden tre av oss har samme etternavn også.

Anonymkode: 44731...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det synes jeg ikke passer seg :) enig med hun over, hva med Ole? mye finere enn ola også

Anonymkode: 93a44...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette er så stort dilemma siden dere ikke er gravid engang! Og det kan jo være dere får en jente😊 men jeg personlig hadde synes det var rart hvis 2 søskenbarn hadde samme navn, spesielt hvis vi skulle være mye med dem! Men hvis dere og søstera hans synes det er greit så er det jo ikke noe problem. 

Men jeg ville nok vurdert et annet navn😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 21.58, Anonym bruker skrev:

Altså, tanten min kalte begge barnene sine for Tobias.

Anonymkode: 45ae0...763

Hæ? To brødre som heter Tobias? Og begge lever?

Anonymkode: 0e67e...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...